Bărbaţii fac cumpărături, femeile fac shopping

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bărbaţii urăsc să meargă la cumpărături, aşa că aleg primul produs care le pică în mână
Bărbaţii urăsc să meargă la cumpărături, aşa că aleg primul produs care le pică în mână

Pentru ei, ieşitul la cumpărături este o misiune pe care trebuie s-o ducă la bun sfârşit cât mai repede. Pentru ele însă este adesea un eveniment social şi un mod plăcut de a petrece timpul liber.

Când vine vorba de colindat mallurile sau supermarketurile, diferenţa între sexe este cu atât mai vizibilă. Când pleacă la cumpărături, bărbaţii sunt ca teleghidaţi: ştiu exact ce produs caută, unde îl găsesc, aşa că-l iau de pe raft şi-l bagă în traistă fără să mai piardă timpul cu detaliile. Femeile, pe de altă parte, fac din shopping un adevărat eveniment social, pentru ele fiind un mod plăcut de-a se pune la curent cu noutăţile şi de-a petrece timpul cu prietenele.

Concluziile de mai sus aparţin canadianului Jim Foster, şeful agenţiei de consultanţă în vânzări Clulow&Associates, care a analizat sute de ore de înregistrări video realizate în magazine importante din SUA şi Canada.

„Soldatul" şi „artista"

Jim Foster spune că bărbaţii abordează cumpărăturile ca pe o misiune ce trebuie îndeplinită cât mai repede. „Bărbaţii primesc însărcinarea. Localizează produsul, plătesc şi părăsesc incinta în cea mai mare viteză, dacă se poate fără niciun fel de contact cu personalul magazinului. Misiune îndeplinită!", descrie Foster pe clulowassociates.com modul în care se comportă domnii când ies la târguială.

În general, bărbaţii fac cumpărături singuri, adaugă specialistul. Foarte rar compară preţurile, nu-i interesează culoarea şi nu le pasă dacă produsul e la ofertă. Câteodată, reprezentanţii sexului tare sunt atenţi la calitate, dar numai atunci când îşi cumpără scule. Ele, în schimb, au o manieră mult mai elaborată de a face cumpărături, concluzionează şeful de la Clulow&Associates, după ore îndelungate de studiu video.

„Femeilor le place să-şi ia prietenele prin magazine. Analizează oferta în cele mai mici detalii. Preţul, calitatea sau ce părere au prietenele lor sunt argumente hotărâtoare în alegerea lor. Adesea, doamnele petrec o zi întreagă uitându-se după diferite produse în mai multe magazine, iar la sfârşit nu cumpără nimic".

Femeilor le place să-şi ia prietenele prin magazine, de unde pleacă încărcate de produse Foto: shutterstock

Vânătorul şi gospodina

Georgiana Voinea (32 de ani), din Bucureşti, recunoaşte că nimic nu-i face mai mare plăcere ca o repriză de shopping la mall. „Nu e vorba doar despre cumpărături în sine. De obicei, merg cu o prietenă, mai bem o cafea, mâncăm o prăjitură fără să ne gândim la calorii, mai povestim. În plus, ea are mereu răbdare să probez 10 fuste la care diferă doar culoarea, în timp ce soţul meu ar ceda nervos după a doua", explică femeia.

La rândul său, Mircea (35 de ani), soţul Georgianei, abordează cumpărăturile într-un mod total diferit faţă de consoarta lui. „Când sunt nevoit să merg la magazin, îi cer soţiei să-mi facă o listă cu produsele necesare. Apoi, cu lista într-o mână şi coşul de cumpărături în cealaltă, străbat raioanele în cea mai mare viteză. La sfârşit, mai verific lista o dată să văd dacă am omis ceva, plătesc şi am plecat. Iar când ajung acasă, simt că merit o bere pentru efortul depus", spune Mircea Voinea.

Psihologii americani Daniel Kruger şi Dreyson Byker susţin faptul că modul în care se comportă femeile şi bărbaţii la cumpărături reprezintă o adaptare a obiceiurilor ancestrale la timpurile moderne. „Atunci când sunt la cumpărături, bărbaţii vânează, iar femeile socializează. La fel ca în timpuri străvechi, bărbaţii identifică prada în produsul pe care-l doresc şi se comportă ca atare: observă, se apropie, atacă.

Femeilor le place  să-şi ia prietenele  prin magazine, de unde pleacă încărcate de produse p Foto: shutterstock

Femeile, în schimb, care în vremurile de demult rămâneau cu vecinele şi copiii şi se ocupau de gospodărie, sunt mult mai atente la detalii, tocmai pentru că aveau mai multe lucruri diferite de făcut", au scris psihologii în „Jurnalul de Psihologie Evolutivă, Socială şi Culturală". Când vine vorba de sumele cheltuite, femeile îşi dovedesc, din nou, supremaţia, „grosul" mergând spre categoriile „haine" şi „produse de înfrumuseţare".

Ce-şi doresc ele

Potrivit unui studiu realizat de postul QVC Teleshopping, femeile din Marea Britanie cheltuiesc, în medie, 1.400 de euro pe an pentru produse de înfrumuseţare, ceea ce înseamnă aproximativ 4,9% din salariul mediu pe economie (28.800 de euro pe an, 2.400 de euro pe lună) şi 1.200 de euro anual pe îmbrăcăminte (4,16% din salariu).

Comparativ, româncele cheltuiesc aproape 4% din venitul mediu anual (în jur de 4.440 de euro) pe haine şi încălţăminte şi doar 0,7% pe produse de înfrumuseţare, arată ultima cercetare efectuată de firma de analiză şi consultanţă A.T. Kearny în 11 ţări europene. Cu toate acestea, piaţa produselor de îngrijire personală din România a crescut în ultimul an cu 3,2%, de la 690 de milioane de euro la 920 de milioane de euro, potrivit unui studiu al companiei britanice Euromonitor, care anticipează creşteri constante de la an la an. De asemenea, în România se cheltuiesc anual aproape două miliarde de euro pe haine şi încălţăminte şi, cum e de aşteptat, majoritatea clientelei este de sex feminin.

Când sunt ele zgârcite

Privind statisticile, doamnele se dovedesc mai cheltuitoare decât bărbaţii la aproape toate capitolele, excepţie făcând autoturismele şi aparatura electronică. Carwoo, un important dealer auto din SUA, a concluzionat: „femeile se dovedesc mai practice când achiziţionează o maşină". Ceea ce înseamnă că, în comparaţie cu bărbaţii, sunt dispuse să plătească un preţ cu aproximativ 11% mai mic pentru un automobil nou.

De asemenea, doamnele se arată mai „zgârcite" când cumpără aparatură electronică. Un studiu realizat de Consumer Electronics Association din SUA arată că femeile cheltuiesc în medie 425 de euro pe an pentru astfel de produse, în timp ce bărbaţii alocă 685 de euro.

"Atunci când sunt la cumpărături, bărbaţii vânează, iar femeile socializează. La fel ca în timpuri străvechi, ei identifică prada în produsul pe care-l doresc şi se comportă ca atare.''
Daniel Kruger psiholog

4% din venitul mediu anual cheltuiesc femeile din România pe haine şi încălţăminte.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite