Arta păcălelilor online

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gmail a fost lansat pe 1 aprilie 2004  şi a fost considerat o farsă, din cauza memoriei de 1 GB
Gmail a fost lansat pe 1 aprilie 2004 şi a fost considerat o farsă, din cauza memoriei de 1 GB

De 1 aprilie, lumea întreagă renunţă la seriozitate şi se întrece în a juca feste. Această modă s-a extins şi pe internet.

Productivitatea din întreaga lume scade în anumite zile din an. 1 aprilie este unul dintre momentele când oamenii uită de lucrurile serioase şi încearcă să-şi facă farse unii altora de mii de ani. Anual, se pierd 300.000 de ore pentru a descoase glumele făcute. Totul a început încă din perioada Imperiului Roman, cu festivalul „Hilaria", ţinut pe 25 martie, iar în Evul Mediu deja se vorbea de Ziua Păcălelilor, când mii de oameni s-au înghesuit să se ducă în Turnul Londrei, convinşi că vor vedea cum sunt spălaţi leii.

Apariţia internetului nu a schimbat dorinţa oamenilor de a se păcăli unii pe alţii, ci doar a diversificat metodele. Astăzi, giganţii online, cum ar fi Google, se ţin de glume prin celebrele „Easter Eggs" (Ouă de Paşte - glume ascunse care trebuie descoperite de utilizatori), iar unele site-uri trimit email-uri anunţând utilizatorii că şi-au schimbat opţiunile.

Reţelele sociale, spaţiul păcălelilor

Cea mai simplă metodă de a face glume pe seama prietenilor rămâne reţeaua de socializare Facebook. Deşi platforma fondată de Mark Zuckerberg nu s-a implicat într-o „păcăleală" oficială, utilizatorii se distrează de minune de 1 aprilie. Mihai Popescu (22 de ani), din Bucureşti, spune că s-a folosit de naivitatea unui prieten pentru a-l păcăli de 1 aprilie.

„Aveam un iPhone, iar el obişnuia să intre pe conturile lui de Twitter şi Facebook de la mine, atunci când eram în oraş. Datele lui rămâneau stocate. Nu m-am gândit să le folosesc niciodată, deşi le vedeam mereu acolo. Însă anul trecut am decis că e cazul să glumesc la extrem. Am intrat pe Facebook şi l-am «despărţit» de prietena lui de atunci. Asta în primă fază. Apoi i-am modificat preferinţele şi unde scria că este interesat de femei, am pus bărbaţi". Poanta a ţinut destul de mult, dat fiind că amicul lui Mihai era la facultate şi nu ştia ce se întâmpla pe la spatele lui.

Până la descoperirea glumei, tânărul modificase deja şi poza de profil, „intrase" într-o relaţie cu un băiat şi postase o melodie de la Celine Dion. „Ştii glumele acelea de şcoală primară. Homosexualitatea nu e ceva negativ, dar glumele pe seama ei sunt amuzante mereu. Nu au fost consecinţe negative, lumea s-a prins, doar că prietena lui era să facă atac de cord", îşi aminteşte Mihai.

Primul preşedinte francez al Facebook

Una dintre cele mai celebre farse de pe Facebook a fost realizată de către francezul Arash Derambarsh în 2008. Totul a pornit de la o simplă aplicaţie, care promitea să desemneze preşedintele Facebook, o dată la trei luni. Derambarsh a decis să candideze. Nu se ştie dacă bărbatul chiar credea în seriozitatea campaniei sau voia doar să-şi păcălească amicii virtuali. O adevărată campanie a fost începută pentru a-l promova pe tânărul Arash.

Click pe infografie pentru a mări



El promitea să stimuleze toleranţa religioasă, să lupte împotriva analfabetismului şi să promoveze cultura franceză. Nimic neobişnuit până în acel moment, dar când Arash Derambarsh a fost ales „preşedintele" Facebook, presa a relatat evenimentul pe larg, anunţând primul preşedinte francez din istoria platformei sociale. Lipsa de documentare a jurnaliştilor a transformat o glumă online într-o isterie. Postul de televiziune TF1, publicaţiile „Le Point", „L'Express" şi „Le Parisien" i-au făcut profilul tânărului. Abia când site-ul zdnet.com a descoperit falsul, mass-media franceză a oferit scuze publice cititorilor.

Muzica „îngraşă" şi telefonul fără ecran

Şi alte site-uri s-au ţinut de glume, de data aceasta la nivel oficial, de 1 aprilie. Enciclopedia online Wikipedia a lansat proiectul ascuns „Wikifake-ia". Astfel, fiecare articol recomandat pe pagina principală ducea către o pagină falsă. „Ştirile" includeau faptul că NASA monitorizează diamante care cad din cer. De asemenea, în 2009, publicaţia britanică „The Guardian" a anunţat o ştire şocantă pentru cititorii ei: după 188 de ani de ediţie tipărită, ziarul se va muta exclusiv pe reţeaua de microblogging Twitter.

Site-ul american newslite.tv a publicat un studiu al Universităţii din Blackpool (Marea Britanie), care susţinea că gadgeturile audio, cum ar fi iPod-urile, se îngreunează în momentul în care este pusă mai multă muzică în ele. Practic, nota site-ul, diferenţa dintre un iPod gol şi unul plin era de 0,4 grame. Pentru autenticitate, au fost citaţi profesori universitari şi s-a oferit un link către studiul academic. Anul trecut, fanii BlackBerry care au deschis versiunea australiană a platformei ZDnet au rămas şocaţi. Firma canadiană „Research in Motion" urma să lanseze pe 12 octombrie 2011 o nouă generaţie de telefoane, complet diferită de cele de până atunci: un BlackBerry fără ecran.

"Glumele de 1 aprilie nu au avut consecinţe negative. Doar că unii erau să facă atac de cord.''
Mihai Popescu student

Idei de farse digitale

Site-ul facebookcraze.com a oferit mai multe sfaturi pentru glume online mai eficiente, dar şi mai malefice.
- Dacă aţi aflat parola prietenului, daţi „Like" la pagini ruşinoase şi postaţi fotografii ciudate cu el pe profilul personal.
- Adăugaţi 100 de persoane la întâmplare, din 100 de ţări diferite. Gluma funcţionează doar dacă profilul nu este suspendat pentru spam.
- Modificaţi pe ascuns ziua de naştere a prietenului vostru pe 1 aprilie şi daţi clic pentru a o publica. O serie interminabilă de urări va urma.
- Cea mai uşoară ţintă sunt iubiţii sau iubitele prietenilor voştri. De asemenea, dacă alegeţi astfel de victime, evitaţi contactul cu persoane necunoscute care s-ar putea supăra iremediabil.
- În timp ce prietenul vostru este plecat din cameră, luaţi-i telefonul şi schimbaţi-i mai multe numere din agendă, introducând nume ciudate.
- Înscrieţi-vă cu adresa de mail al unui prieten pe mai multe site-uri ciudate sau ruşinoase. Când va începe să primească alerte pentru confirmarea parolei, sigur se va speria.

Marketing de 1 aprilie, specialitatea celor de la Google

Cea mai mare companie din domeniul căutărilor pe internet este recunoscută universal şi drept cea mai mare companie care are ca obiect de activitate păcălelile. Numai anul trecut, gigantul online a avut peste zece farse la activ. YouTube a fost modificat pentru a semăna cu o platformă care prezenta filme mute, iar utilizatorii de Gmail au fost convinşi că poşta electronică poate fi controlată cu ajutorul opţiunii Motion, adică prin simple mişcări ale corpului.
 
Produsele google folosesc comic sans

În 2011, Google Search a ironizat fonturile tipografice „Helvetica" şi „Comic Sans", considerate embleme ale tinerilor care doresc să fie „profunzi" pe internet. Astfel, dacă acestea erau căutate, Google scria cu acest tip de caractere. De asemenea, câteva luni mai târziu, Google a anunţat utilizatorii că fontul „Comic Sans" va deveni standard pentru toate produsele Google. Pentru a întări seriozitatea acestei glume, firma californiană a lansat şi o extensie pentru browserul Chrome, care transforma toate paginile web, redându-le cu respectivul corp de literă. 

De asemenea,  Google a reuşit să păcălească o parte a presei internaţionale pe 1 aprilie, folosindu-se de neatenţia şi de graba de a anunţa o ştire „bombă".
Compania fondată de Larry Page şi Sergei Brin a anunţat că ar fi achiziţionat serviciul Blogger. Ştirea era corectă, doar cronologia era eronată. Serviciul de blogging fusese în portofoliul Google încă din 2003.

Nu orice anunţ de 1 aprilie este o minciună

Nu tot ce spune Google pe 1 aprilie este fals. Uneori, americanii au lansat chiar produse reale, folosindu-se de plăcerea utilizatorilor de a descoperi „Easter Eggs".

Cel mai celebru debut de Ziua Păcălelilor a fost cel al serviciul de poştă electronică Gmail, în 2004. Multă lume a crezut atunci că este vorba despre o altă farsă, deoarece un serviciu de e-mail cu o capacitate de stocare de 1 GB era ceva inedit. Un an mai târziu, Gmail îşi creştea memoria la 2 GB. De asemenea, pe 31 martie 2010, site-ul de distribuire de filmuleţe, YouTube, lansa un nou design al paginilor. Şi acesta a fost considerat pentru câteva momente o farsă, deşi fusese implementat în teste cu două luni înainte.

O altă modificare de 1 aprilie şi care părea scoasă din cărţile science-fiction era posibilitatea de a vedea imagini tridimensionale anaglife în Google Street View. Acestea erau practic versiuni 3D, bazate pe roşu şi albastru, care dau un efect psihedelic imaginilor.

INFOGRAFIE
info
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite