De la analog la autonomous driving

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De aproape un an, constructorii nu au în cap decât orizonturi precum 2020 sau 2025. Nu vine sfârşitul lumii, deşi, pentru noi, cei care iubim condusul... se poate spune asta. Vine maşina autonomă.

Atunci când vrei să impui ceva, să atragi atenţia... exagerezi puţin, cam aşa stau lucrurile acum, dar asta nu înseamnă că automobilul autonom u va fi realitate mai devreme sau mai târziu. Şi pentru a şti ce ne aşteaptă, în continuare vă ”desenăm” o schiţă a viitorului.

Ceea ce conducem astăzi este considerat automobil autonom de Nivel 0. Omul controlează tot – direcţie, frână, acceleraţie... Important de menţionat, aici nu includem modele care sunt echipate cu sisteme de menţinere a vitezei sau limitare a ei.

Nivelul 1 ne aduce deja în prezent, aici putem include o bună parte din modelele produse astăzi. Sunt maşinile care sunt echipate cu sistem Cruise Control, maşina poate accelera autonom până la o viteză prestabilită. Mai putem include aici şi sisteme de avertizare la părăsirea benzii de rulare. Vorbim despre un grad de asistare redus, şoferul trebuie să fie în permanenţă atent la drum şi pregătit în orice clipă pentru a interveni.

Automobilele cu funcţii autonome de Nivel 2 sunt deja pe stradă. Deja le-am condus, aici includem un BMW Seria 7, un Mercedes-Benz E Class sau S Class. Sunt modele care sunt echipate cu sisteme care pot menţine autonom banda de rulare, pot accelera şi frâna autonom. Vorbim despre Active Cruise Control, un sistem care prin intermediul radarelor amplasate la bordul maşinii pot menţine o distanţă prestabilită faţă de autovehiculul din faţă, chiar dacă acesta creşte sau reduce viteza de rulare. Sunt automobile care îi permit şoferului să se deconecteze fizic de la procesul de conducere, poate lua simultan mâinile de pe volan şi picioarele de pe pedalier. Dar în continuare trebuie să fie alert şi pregătit în permanenţă să preia controlul.

Începând cu Nivelul 3 deja păşim în viitor. Când veţi mai auzi de automobilul autonom din 2020, să ştiţi că este vorba despre un model de nivel 3. Şoferul nu va fi concediat odată cu ajungerea la acest nivel, va fi nevoie de prezenţa sa la volan. Încă va fi nevoie de prezenţa sa. Este nivelul care îi sperie cel mai mult pe constructori. Dificultăţile nu vin atât din perspectivă tehnică cât mai ales din capacitatea omului de a ”socializa” cu acest nivel de autonomie. În cazul nivelului trei, maşinile vor putea negocia autonom situaţii variate de trafic. Este un nivel care va putea fi utilizat preponderent pe autostradă sau în cazul unor ambuteiaje. Maşina va putea parcurge fără intervenţia celui de la volan distanţe mari, va putea schimba singură benzile sau rula cu viteză redusă în ambuteiaje. Este un nivel care va permite un grad de deconectare mai profund  omului de la activitatea de condus, ceea ce va implica o perioadă mai lungă de acomodare odată cu preluare comenzilor. Dacă cel de la volan se relaxează preţ de câteva minute citind un ziar sau un mail, procesul de readaptare la parametrii condusului pot dura până la 10 secunde, ceea ce poate fi o vulnerabilitate. De aceea unii constructori se gândesc dacă să vină pe piaţă cu astfel de modele sau să sară direct la Nivelul 4.

Odată cu Nivelul 4 deja intrăm pe tărâmul automobilelor complet autonome. Sunt modele care vor depinde şi de dezvoltarea reţelelor 5G, fiind necesar un trafic de date uriaş. Vor fi modele care vor putea negocia autonom marea majoritate a situaţiilor obişnuite de trafic întâlnite pe parcursul unei călătorii. Totuşi nu vorbim despre un automobil care poate rula fără prezenţa unui şofer la volan. Maşina ştie să reacţioneze la un anumit număr de scenarii, pentru restul.. este nevoie de om.

Nivel 5

Sunt şanse ca aceste modele complet autonome să fie pe drumurile publice după 2045. Se aşteaptă ca aceste modele să fie la acelaşi nivel din punct de vedere al negocierii cu situaţiile din trafic cu omul. Aici vorbim inclusiv de rularea de drumuri nemarcate, chiar şi drumuri neasfaltate, de situaţii extreme. Vor fi modele care nu vor necesitate prezenţa unui om la volan pentru a rula pe drumuri.

Auto



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite