Agresivitatea la volan, printre principalele cauze ale accidentelor rutiere: ziua în care nervozitatea în trafic atinge cote maxime

Agresivitatea la volan, printre principalele cauze ale accidentelor rutiere: ziua în care nervozitatea în trafic atinge cote maxime

Perioada din săptămână când se atinge gradul critic de agresivitate la volan este vineri, la ora 17.45, deoarece se apropie weekendul şi persoanele din trafic au acumulat toată oboseala şi tensiunile din timpul săptămânii. FOTO confused.com

Pe lângă oboseală, neatenţie, consum de alcool sau lipsa de experienţă, agresivitatea la volan creşte semnificativ riscul producerii de accidente rutiere, atrag atenţia specialiştii în psihologia transportului.

Prof. univ. dr. Mihaela Rus, preşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră “PsihoTrafiQ” afirmă că persoanele agresive la volan se încadrează din punct de vedere psiholog în categoria comportamentului de tip A, adică sunt acele persoane impulsive care au, în general, un temperament coleric, caracterizate prin competitivitate accentuată.

Când suntem mai agresivi în trafic?

Specialistul semnalează ca perioada din săptămână când se atinge gradul critic de agresivitate la volan este vineri, la ora 17.45, deoarece se apropie weekendul şi persoanele din trafic au acumulat toată oboseala şi tensiunile din timpul săptămânii. În acelaşi timp, agresivitatea la volan este întreţinută de modul în care se comportă ceilalţi participanţi la trafic.

“Din punct de vedere al vârstei, am observat o frecvenţă mai mare, atunci când vine vorba de agresivitate la volan, la tineri. Aceştia îşi gestionează mai greu comportamentul agresiv din cauza lipsei de experienţă rutieră şi a indicelui de maturitate rutieră scazut, şi au tendinţa de a răspunde agresiv în trafic. Persoanele mai în vârstă sunt mai defensive în trafic deoarece au acumulat experienţă rutieră suficientă astfel încât să îşi gestioneze mai bine emoţiile”, declară doctorul în psihologie Mihaela Rus.

Tipul de maşină pe care o conducem reprezintă, în opinia expertului, un alt factor facilitator al comportamentului agresiv. “În acest întreg proces, practica a demonstrat ca nu doar educaţia, cât mai ales propria raportare la maşina pe care o conduce poate genera un comportament agresiv. Acest lucru poate crea cogniţii disfuncţionale în raportarea şoferilor la trafic, deoarece simplul considerent că au o maşină puternică, masivă, le dă un sentiment de siguranţă şi nu iau în calcul siguranţa celorlalţi participanţi la trafic”, declară preşedintele Asociaţiei PsihoTrafiQ.

Cum trebuie să le răspundem şoferilor agresivi?

Chiar dacă nu suntem agresivi în trafic, putem deveni victimele altor participanţi, care taxează într-un mod agresiv greşelilele noastre sau, pur si simplu, îşi manifestă superioritatea prin agresivitate. Specialistul ne recomandă să le răspundem acestor şoferi printr-un comportament defensiv, fără să le întărim pozitiv comportamentul agresiv. “De multe ori suntem taxaţi fără vină în trafic şi suntem agresaţi verbal de şoferi. În acele momente, este bine să nu ripostăm şi să adoptam un comportament defensiv. Putem învăţa să ne stăpţnim la volan dacă participăm la cursuri de conducere defensivă, care se organizează în şcolilele de conducere defensivă, de către instructori speciali antrenaţi”, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus.

Campanii de responsabilizare

Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră “PsihoTrafiQ” a derulat în ultimii ani campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, coordonate de prof. univ. dr. Mihaela Rus şi psihologul Ionel Simionca – vicepreşedintele asociaţiei, în vederea reducerii acestor comportamente disfuncţionale, care tind să contamineze comportamental din ce în ce mai multi şoferi. Totodată, asociaţia organizează cursuri de formare, adresate psihologilor, menite să formeze mai mulţi experţi în psihologia transportului, care să promoveze educaţia rutieră şi atitudinile responsabile în trafic.

citeste totul despre: