Şcoala de afaceri a lui Donald Trump, considerată o „schemă frauduloasă” de foşti angajaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Trei foşti angajaţi ai şcolii de afaceri deţinute de Donald Trump au declarat în mărturii juridice că instituţia era în fapt o „faţadă”, „minciună totală” şi „schemă frauduloasă” menită a atrage persoane vulnerabile, relatează „The Guardian” şi „The New York Times”.

Mărturiile au fost făcute într-un proces în desfăşurare împotriva instituţiei, intentat de un grup de foşti clienţi nemulţumiţi de cursurile şi sfaturile primite în schimbul unor sume semnificative de bani. Dosarele din proces au fost publicate de judecătorul federal Gonzalo Curiel, la cererea ziarului „Washington Post”, considerând că acestea sunt de interes public în condiţiile candidaturii magnatului american la alegerile prezidenţiale. 

Universitatea Trump, care a activat între 2005 şi 2010, oferea programe de cursuri în afaceri şi antreprenoriat, cu tarife variind între 1.500 şi 35.000 de dolari pe program. Donald Trump a deţinut 93% din companie, în care mai deţineau acţiuni şi afaceriştii Michael Sexton şi Jonathan Spitalny.

Mărturiile oferite sub jurământ de cei trei foşti angajaţi pictează însă imaginea unei instituţii interesate aproape exclusiv de maximizarea profitului obţinut din programele de studiu, inclusiv prin folosirea unor tactici de afaceri agresive şi îndreptate spre exploatarea vulnerabilităţilor clienţilor.

Unul dintre foştii angajaţi ai Universităţii Trump, Ronald Schnackenberg, fost agent de vânzări în cadrul companiei , susţine în mărturia sa că a demisionat în 2007 deoarece credea că „se preta la o conduită frauduloasă, necinstită şi derutantă”. 

Schnackenberg susţine că a fost mustrat de superiorii săi după ce nu a găsit de cuviinţă să ofere cel mai scump program, costând 35.000 de dolari, unui cuplu cu o situaţie financiară precară, care dorea să-l plătească dintr-o pensie de dizabilităţi şi un credit ipotecar. Ulterior, un alt manager de vânzări i-a convins pe cei doi să cumpere seminarul. 

„Din experienţa mea personală şi cea avută ca angajat, cred că Universitatea Trump a fost o schemă frauduloasă, care încerca să profite de persoanele bătrâne şi needucate pentru a le lua banii”, continuă mărturia lui Schackenberg. „Nu ştiu de nici un fost client al companiei care să fi plătit un seminar şi apoi să investească cu succes în domeniul imobiliar folosind tehnicile învăţate”, continuă acestea.

Reclamă difuzată la televizor pentru Universitatea Trump

De altfel, printre documentele publicate de Curiel se numără şi un ghid adresat agenţilor de vânzări şi profesorilor şcolii de afaceri, care erau instruiţi să convingă potenţialii cumpărători să opteze pentru cel mai scump program, cel de 35.000 de dolari, şi să pună costul pe cartea lor de credit.  O altă secţiune îi îndeamnă să afle detalii personale despre posibilii cumpărători, pe care să le folosească ulterior pentru a-i convinge să cumpere un program.

„Doar cei care acţionează devin bogaţi. Ştiu că în aceste trei zile pline, veţi învăţa tot ce e necesar pentru a face un milion de dolari în următorul an” era mesajul semnat de Trump care era prezentat noilor clienţi ai şcolii de afaceri.

Corinne Sommer, o fostă manageră a departamentului de organizare evenimente care a depus şi ea mărturie în acelaşi proces, susţine că instituţia „ademenea clienţii în cursul gratuit iniţial bazându-se pe numele şi reputaţia lui Donald Trump”, iar mai apoi „încerca să-i convingă să continue cu ajutorul unor tactici agresive de vânzări”.

„Mi-a aduc aminte situaţii în care clienţii plăteau pentru un curs de afaceri imobiliare, iar atunci când cereau informaţii suplimentare li se zicea să cumpere următorul pachet de cursuri pentru a le obţine”, se arată în mărturia lui Sommer.

Cel mai tranşant a fost un fost director de vânzări al instituţiei, Jason Nicholas, care a declarat că instituţia a fost o „faţadă şi o minciună totală”. Acesta susţine că angajaţii care predau cursurile aveau în fapt foarte puţină experienţă în afaceri, dar se recomandau drept „oameni de bază” ai lui Donald Trump în faţa clienţilor.

De menţionat că printre mărturiile din proces se numără şi unele pozitive la adresa instituţiei, ale unor foşti clienţi, care au declarat instituţia le-a oferit cunoştinţe necesare pentru a porni în lumea afacerilor.

De asemenea, pe canalul oficial de YouTube al campaniei lui Donald Trump a fost publicat un clip în care foşti clienţi ai Universităţii Trump au povestit cum i-au ajutat cursurile să dezvolte afaceri de succes, negând în acelaşi timp afirmaţiile defăimătore la adresa instituţiei din proces.

„Universitatea Trump m-a făcut în mod cert mai pregătit să gestionez adevărata lume a investiţiilor imobiliare” spune David Wright Jr., care a urmat un curs de şase luni în cadrul instituţiei.

Avocaţii magnatului american au declarat că mărturiile foştilor angajaţi sunt „total discreditate” şi că vor fi folosite pentru a câştiga procesul. Prima instanţă de judecată pentru proces este programată pentru 28 noiembrie, la mai puţin de trei săptămâni de la alegerile prezidenţiale.

Trump l-a atacat dur pe judecătorul Curiel, pe care l-a catalogat drept „inechitabil”, „părtinitor” şi o „ruşine totală”. 

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite