Orăşelul macedonean care s-a îmbogăţit din minciunile pro-Trump

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Veles, Macedonia Foto: Panoramio
Veles, Macedonia Foto: Panoramio

Dornici să-şi cumpere haine scumpe şi băuturi fine, tinerii din Veles au profitat de apetitul americanilor pentru ştirile despre republicanul Donald Trump, ajungând să câştige lunar mii de euro.

Alegerile prezidenţiale din Statele Unite, câştigate de miliardarul Donald Trump, au stârnit în întreaga lume o dezbatere aprinsă privind ştirile false care au împânzit internetul şi care au jucat un rol foarte important în tranşarea bătăliei electorale în favoarea republicanului.

Multe dintre aceste ştiri apărute în timpul campaniei electorale din SUA au fost lansate dintr-un orăşel din Macedonia, unde adolescenţii creează poveşti senzaţionale pentru a câştiga bani din publicitate, scrie BBC. Jurnaliştii postului britanic au mers în orăşelul Veles şi au stat de vorbă cu un student în vârstă de 19 ani, care a produs ştiri false în favoarea lui Trump.

Tânărul, pe care jurnaliştii l-au prezentat ca fiind Goran, deşi nu acesta este adevăratul său nume, este doar unul dintre sutele, probabil, de adolescenţi macedoneni aflaţi în spatele acestei mici industrii locale. 

Un „ambalaj“ atractiv

Goran a început să publice astfel de poveşti senzaţionale în vară, majoritatea fiind plagiate de pe site-uri americane de extremă-dreapta. După ce le copia, le „ambala“ sub un nou titlu, care capta atenţia, şi, în schimbul unei sume de bani, le publica pe Facebook pentru un public avid de ştiri despre Trump. Când aceste relatări începeau să fie apreciate şi distribuite, începeau să vină şi banii ca urmare a publicităţii de pe site. 

„Americanii iubeau poveştile noastre şi noi scoteam bani din ele“, a spus tânărul, adăugând: „Cui îi pasă dacă sunt adevărate sau false?“

În numai o lună a câştigat în jur de 1.800 de euro, însă prietenii lui au câştigat, potrivit spuselor sale, şi câteva mii de euro pe zi. 

Întrebat dacă este îngrijorat de faptul că ştirile sale false ar fi putut influenţa într-un mod incorect votanţi din America, Goran a râs. „Adolescenţilor din oraşul nostru nu le pasă cum votează americanii“, a afirmat tânărul. „Sunt mulţumiţi că fac bani şi pot să-şi cumpere haine şi băuturi scumpe“, a adăugat el. 

Acum, în oraşul Veles, unde venitul mediu este de 350 de euro pe lună, circulă o glumă - localitatea, care în trecut se numea Titov Veles, după numele fostului preşedinte iugoslav Iosip Tito, ar trebui rebotezată Trump Veles. 

Prinşi în suveica minciunilor

Goran a insistat însă asupra faptului că a renunţat la practica propagării de ştiri false. Când a fost întrebat ce părere are mama lui despre activităţile pe care le desfăşura online, tânărul a răspuns: „Credeţi că dacă ar fi câştigat copilul dumneavoastră 30.000 de euro pe lună ar fi fost vreo problemă? Haideţi! Aţi fi atât de fericit...“

Alţi tineri continuă să răspândească ştiri false. Un copil de şcoală le-a spus celor de la BBC că, după terminarea cursurilor, lucrează câte opt ore la aşa ceva. 

Diseminarea de informaţii false pe site-urile de ştiri asemănătoare celor americane nu este ilegală, notează BBC, dar inducerea cititorilor în eroare nu este tocmai cel mai curat lucru.

Jurnalista de investigaţii Ubavka Janevska, care are propriul său site de ştiri, spune că a identificat şapte echipe separate care răspândesc informaţii false online. Estimează că există şi sute de copii de şcoală care lucrează pe cont propriu.

„Îmi fac griji pentru moralitatea tinerilor din Veles“, a afirmat Janevska. „De la alegerile din SUA, nu se gândesc decât la miciuni şi la cum să scoată rapid un ban din minciuni“, a adăugat ea. 

Ubavka Janevska se teme că problemele se vor agrava. „În Macedonia avem alegeri parlamentare în decembrie (11 decembrie, n. red.). Şi am identificat trei domenii false în Serbia şi Croaţia. Aceste site-uri au publicat deja minciuni despre partidul de opoziţie, minciuni care ar putea afecta serios campania“, a explicat ea. 

Atac armat, pornit de la o ştire falsă

Informaţiile false răspândite în timpul campaniei electotale din Statele Unite continuă să aibă efecte, unele dintre acestea fiind deosebit de grave. 

Autorităţile americane au arestat duminică un bărbat în vârstă de 28 de ani care a deschis focul într-o pizzerie din Washington, după ce citise pe internet informaţii potrivit cărora restaurantul în cauză găzduia, de fapt, o reţea de pedofilie, în care era implicată rivala lui Donlad Trump, democrata Hillary Clinton, şi şeful campaniei electorale a acesteia, John Podesta.

Bărbatul, originar din Carolina de Nord, le-a spus poliţiştilor că a mers la pizzerie pentru a face o anchetă pe cont propriu în cazul ce primise online denumirea „Pizzagate“. 

Imediat după ce a intrat în restaurant, acesta a îndreptat puşca spre un angajat, care a reuşit însă să fugă. Ulterior, bărbatul a tras trei focuri de armă. Potrivit autorităţilor, nicio persoană nu a fost rănită.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite