Clipe de coşmar pe ,,Titanicul“ din Mediterană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel puţin cinci oameni au murit, iar alţi 15 sunt daţi dispăruţi, după ce vasul de croazieră pe care se aflau a naufragiat în dreptul coastelor Toscanei.

O croazieră de vis în Marea Mediterană, condiţii de lux pentru doar 600 de euro! Cinci restaurante cu mâncăruri apetisante, 13 baruri, cinci bazine cu hidromasaj, trei piscine gigant, cabine cu balcon şi ore de fitness.

Aceasta era promisiunea făcută pasagerilor de pe nava „Costa Concordia". Vineri seara, în jurul orei 22.40, ora României, visul unei călătorii pe mare s-a transformat într-un coşmar  pentru cei 4.229 de oameni aflaţi la bordul vasului italian.  Nava cu o lungime de 290 de metri şi cu o greutate de peste 114.000 de tone s-a lovit de o stâncă, care a provocat o fisură de 70 de metri.

Puţin înainte de miezul nopţii, paza de coastă italiană a anunţat că vasul de croazieră „Costa Concordia", aflat în dreptul insulei Giglio, a început să ia apă la bord, aplecându-se pe o parte la un unghi de 20 de grade.  Echipajul a anunţat o pană de curent dar nu a trimis niciun S.O.S. Televiziunile au început să prezinte imagini în direct cu vasul de crozieră şi apoi şi din timpul operaţiunilor de salvare.

Citeşte mărturia unuia dintre românii care se aflau pe Costa Concordia, nava de croazieră italiană care a naufragiat

Cinci oameni au murit înecaţi, printre aceştia numărându-se doi francezi şi un peruan. Ieri-seară, autorităţile italiene au mai recuperat din partea scufundată a navei de croazieră Costa Concordia" două cadavre, care potrivit jurnaliştilor de la cotidianul „La Repubblica"
aparţin unui cuplu de pensionari. 

Şanse minime de supravieţuire

Cel puţin 15 oameni care se aflau la bord sunt în continuare daţi dispăruţi, iar şansele lor de supravieţuire sunt minime în condiţiile în care temperatura apei este extrem de scăzută. Constructorii navei spun că, teoretic, fiecare dintre cele 1.500 de cabine de pe navă are un sistem de închidere etanşă în caz de urgenţă, ceea ce ar permite supravieţuirea vreme de câteva zile a pasagerilor. În „burta" vasului se formează de obicei pungi de aer, care pot ţine în viaţă câţiva oameni.

Un membru al echipajului, salvat după mai bine de 30 de ore de la naufragiu 

Nu la fel de optimişti sunt reprezentanţii Pazei de Coastă italiene, care au estimat ieri, că vasul se va scufunda complet, în scurt timp, ceea ce ar reduce la zero şansele de supravieţuire ai pasagerilor rămaşi în interiorul pachebotului.

Autorităţile au reuşit să recupereze aşa-numita cutie neagră a navei şi înregistrările discuţiilor purtate de echipaj şi paza de coastă. Tragedia din apropierea coastelor Toscanei ridică multe semne de întrebare privind modul în care a acţionat echipajul de pe vas şi mai cu seamă asupra felului în care a acţionat comandantul vasului care a părăsit nava, contrar regulamentului, printre primii.

Echipaj incompetent

Căpitanul Francesco Schettino şi secundul său au fost arestaţi fiind acuzaţi de omor multiplu şi de cauzarea naufragiului. Schettino susţine că stâncile de care s-a lovit pachebotul nu figurau pe hărţile de navigaţie. Chiar dacă au supravieţuit, pasagerii vasului de croazieră nu vor trece prea uşor peste experienţa înfiorătoare pe care au trăit-o. Ei au relatat scenele cutremurătoare petrecute la bord în acele clipe.

„Erau scene apocaliptice, iar noi nu vedeam niciun membru al echipajului", a povestit Guiseppe Romano. „Personalul nu era pregătit deloc. Nu a făcut faţă situaţiei. Imediat după impact, când a izbucnit panica printre pasageri, ne-am îndreptat spre bărcile de salvare, dar ni s-a spus să ne întoarcem imediat în cabinele  noastre", a povestit presei de la Roma un alt pasager, care a precizat că oamenii s-au ajutat mai degrabă unii pe alţii fără vreo intervenţie din partea echipajului.

„Personalul era panicat. Turiştii străini nu înţelegeau ce trebuie să facă", a declarat pentru „La Repubblica", Iuri Selvaggi, care se afla la bord cu soţia şi copiii săi.  „Barca a început să se zdruncine. Era foarte mult zgomot, ca într-un film. Vase spărgându-se de podea, mâncarea cădea de pe mese, unii oameni alergau, alţii cădeau pe scări", a povestit un supravieţuitor pe nume Fulvio Rocci. Monica, o pasageră de naţionalitate germană, care se afla pe vasul de croazieră italian, susţine că i-a fost greu să ajungă la bărcile de salvare.

image

Click pentru a vedea dotările navei de croazieră



„A fost dificil să îmi ţin echilibrul, să merg. Prima dată vasul s-a înclinat la stânga, apoi, mult la dreapta. Puteai să vezi cum se scufundă vaporul", a spus ea. „Totul s-a întâmplat foarte repede. Toţi au încercat să ia cât mai repede o barcă de salvare şi au intrat în panică. O mulţime de oameni au căzut pe scări şi unii au fost răniţi pentru că lucrurile se prăbuşeau peste ei", a relatat şi Fabio Costa, care lucra pe pachebot. „Toţi încercau să urce pe barcă în acelaşi timp. Când încercau să ajungă la bărci erau împinşi de ceilalţi. A fost haos. Am încercat să menţinem calmul, dar pur şi simplu a fost imposibil. Nimeni nu ştia ce se întâmplă", şi-a mai amintit el, precizând că unii dintre bărbaţii aflaţi la bord au refuzat să mai dea prioritate femeilor şi copiilor.

O lună de  miere transformată în infern

Echipele de salvare italiene au reuşit să salveze ieri încă trei oameni. Doi dintre ei, doi sud-coreeni în vârstă de 29 de ani, îşi petreceau luna de miere pe Costa Concordia. Ei au stat „prizonieri" mai bine de 24 de ore într-o cabină a vasului de croazieră până să fie salvaţi de o echipă de scafandri. Tot ieri, la peste 30 de ore de la naufragiu, a mai fost găsit în viaţă un membru al echipajului, Marrico Giampetroni, blocat în zona restaurantului de pe Puntea numărul 3. 

3 miliarde de euro a câştigat compania care organiza croaziere pe „Costa Concordia" în anul 2010.

Nava de lux în cifre
- Nava a fost lansată la apă în Portul Citavecchia, în iulie 2006. La „botezul" vasului, top-modelul Eva Herzigova nu a reuşit să spargă sticla de şampanie
- Costuri de construcţie: 450 de milioane de euro
- Capacitate:  3.870 de pasageri plus personalul de la bord, 1.500 de cabine
- Lungime: 290 de metri
- Înălţime: 31 de metri

" O mulţime de oameni au căzut pe scări şi unii au fost răniţi. Lucrurile se prăbuşeau peste ei. "
Fabio Costa membru al echipajului

" Nava s-a răsturnat într-o parte, aşa că Rose a trebuit să se ţină de un furtun ca să nu cadă peste bord. "
tatăl pasagerei Rose Metcalf

" Toţi au văzut cum membrii echipajului beau şampanie şi se distrau cu fetele."
Vadim Vîlkost pasager

Comandantul care şi-a abandonat nava a fost arestat

Comandantul Francesco Schettino (foto), dar şi primul ofiţer Ciro Ambrosio au fost arestaţi de autorităţile italiene. Cei doi sunt acuzaţi de omucidere multiplă şi abandonarea navei. Potrivit regulamentului, căpitanul şi adjunctul său sunt ultimii care părăsesc nava în cazul unui accident. Comandantul vasului are obligaţia să monitorizeze  evacuarea în condiţii optime a tuturor pasagerilor şi apoi şi a echipajului.

image

Hărţi de navigaţie greşite

Regulile acestea au fost însă ignorate de comandantul vasului de croazieră Costa Concordia, scrie presa italiană care susţine că Francesco Schettino (52 de ani) a fost printre primii care a părăsit nava.

Într-o declaraţie la un post de televiziune italian, căpitanul a sugerat că tragedia nu s-a întâmplat din cauza sa: „Navigam cu viteză moderată. Stânca nu apărea pe hărţile noastre. Acestea arătau că, în locul respectiv, apa era suficient de adâncă pentru vasul de croazieră", a explicat comandantul.  El susţine că a  încercat să îndrepte vasul cât mai aproape de coastă pentru a facilita operaţiunea de evacuare a pasagerilor. Presa din Peninsulă a speculat că de fapt vasul s-ar fi abătut de la traseu, însă unul dintre oficialii companiei a negat informaţia.

Era căpitanul pe punte?

image

Înainte de a fi arestat în cursul zilei de sâmbătă, Schettino, care conduce nave de croazieră de mai bine de 11 ani, a fost audiat ore întregi de căpitănia Portului Livorno, cel mai important din Toscana. Anchetatorii, care au discutat şi cu mai mulţi pasageri, au mari semne de întrebare dacă Schettino se afla măcar pe punte la momentul impactului. Pregătirea echipajului lasă şi ea de dorit pentru că nu a reuşit să evacueze pasagerii în linişte şi ordine. Nu este însă prima oară când nava de croazieră Costa Concordia are problemă. În urmă cu patru ani, vasul a ancorat în Portul Palermo, în timpul unei furtuni, distrugând un ponton din cauza manevrelor greşite ale echipajului.

Ministerul pentru Infrastructuri de la Roma anchetează şi el cauza, principala problemă investigată fiind apropierea prea mare a navei de coastele Insulei Giglio. Anchetatorii vor să afle şi motivele pentru care nava nu a transmis un mesaj SOS imediat cum s-a produs lovitura.

image
În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite