Omul din spatele site-urilor marilor companii
0Liviu Dumitru a pornit la drum cu un partener american şi cu o investiţie de 30.000 de euro şi a ajuns să facă portaluri pentru firme renumite precum Adidas sau Anchor Grup.
În ultimii ani, mediul online din România a început să fie tot mai exploatat, dar Liviu Dumitru (28 de ani) a profitat de dorinţa companiilor de a fi prezente şi pe internet prin intermediul site-urilor încă din 2003.
Astăzi poate spune că este cel care stă în spatele site-urilor Credit Europe Bank, Adidas România, Anchor Grup, Uncle Ben's, dealer BMW şi Skoda, Camera de Comerţ Franceză, Galeria Real şi multe altele.
Primul site i-a adus un partener de afaceri
În urmă cu nouă ani, Liviu Dumitru s-a asociat cu un investitor american pentru a înfiinţa agenţia de interactive Wizart Studios, care se ocupă de crearea sau de administrarea de site-uri pentru companii. Întrebat de debutul afacerii lui, Liviu Dumitru şi-a adus aminte cum l-a cunoscut pe asociatul său.
„Am reuşit să colaborez cu el printr-o prietenă care era office manager la firma lui. Eu începusem să fac site-uri. Mi-a spus că are nevoie de un site şi m-am dus să-l cunosc. După ce s-a organizat un pitch pentru acest proiect, am fost selectat pentru a realiza site-ul investitorului american", îşi aduce el aminte.
Când a venit vorba de negocierea sumei pe care urma să o primească în urma realizării paginii web, cei doi au căzut de acord pentru suma de 200 de dolari. Dar o experienţă inedită a avut-o când s-a dus să-şi ridice banii.
„Când m-am dus în biroul lui, el avea postura unui american tipic - stătea cu picioarele pe birou şi fuma trabuc. Şi după ce am intrat în biroul lui mi-a spus: «Ai adus sursele?». Şi l-am întrebat «Care surse?», «Sursele de la site. A, nu ai adus sursele. Dacă eu îţi dau banii şi tu pleci, eu ce fac? Bine, o să-ţi dau jumătate acum şi jumătate când îmi vei aduce surse. Şi pentru că ai lucrat bine, îţi voi da 400 de dolari", îşi aminteşte Liviu Dumitru.
„Vorbea de acele surse ca şi cum ele reprezentau viaţa lui, dar, de fapt, nu cred că dădea doi bani pe ele", a completat tânărul antreprenor. La discuţia pe care a avut-o Dumitru cu investitorul au participat şi secretara, şi mâna dreaptă a omului de afaceri american.
La finalul conversaţiei, americanul a stabilit că îi dă jumătate din bani în acel moment şi a scos portofelul, a scos patru bancnote, apoi le-a rupt pe jumătate. „Şi îmi dă jumătate. Pentru câteva minute am rămas blocat, nu ştiam ce să fac, dar am luat banii şi i-am băgat în buzunar", îşi aminteşte Dumitru.
După ce angajaţii americanului au ieşit din biroul său, omul de afaceri a izbucnit într-un râs isteric şi a explicat gestul său prin faptul că voia să îi dea o lecţie de viaţă lui Peter, omul care era mâna sa dreaptă. „Sper că nu te-ai speriat", l-a întrebat americanul pe Liviu Dumitru.
În cele din urmă, în 2003, americanul i-a propus să se asocieze cu el pentru a lucra cu firme din Statele Unite ale Americii. Investitorul american a văzut potenţialul din domeniul IT şi din online. Iar astfel cei doi au înfiinţat firma Wizart Studios.
Focus pe România
Din 2003 şi până în 2008 a lucrat în mod exclusiv pentru companii din străinătate. După ce a venit criza, proiectele din America nu mai mergeau aşa de bine şi a decis să încerce să intre pe o piaţă care îi era la îndemână, cea din România.
„Dacă din 2008 a picat treaba şi tot lucram în România, am spus «Hai să atacăm şi piaţa de aici, că are potenţial». Am prins contul Uncle Ben's şi mi-am dat seama că şi în România se poate face bani din online. Am lucrat cu Credit Europe Bank, Adidas, dealer Skoda, dealer BMW, Anchor Group. Din 2003 şi până în 2008 ne-am ocupat de America şi alte proiecte ce picau în urma recomandărilor făcute de companiile americane. Iar acum ne ocupăm preponderent de companiile din România", explică Liviu Dumitru.
Tânărul antreprenor spune că experienţa cu străinii l-a ajutat mult. A învăţat de la partenerul din America să fie autoritar şi disciplinat, iar de la clienţii săi din străinătate a înţeles cu ce se mânâncă internetul.
Întrebat care este diferenţa dintre antreprenorii din România şi cei din străinătate, Liviu Dumitru spune că străinii ştiu ce vor, plătesc la timp şi înţeleg cu ce se mănâncă internetul, în schimb, românii sunt nesiguri.
„Antreprenorii români nu ştiu ce vor. Spun că vor mai mulţi clienţi şi cam atât", spune Liviu Dumitru. El ne-a explicat că cei maimulţi antreprenori din România sunt cei care au lucrat în imobiliare şi acum s-au reorientat către online. Au văzut în online o oportunitate cu investiţie mică.
Chiar dacă s-a axat pe companiile din România, tot din America vin cei mai mulţi bani, mai ales că străinii plătesc mult mai bine.
„Spre exemplu, un site care valorează aici 1.000 de euro, în America costă 5.000-7.000 de dolari. Şi angajaţii sunt mai bine plătiţi în străinătate. Un programator senior câştigă în SUA 100.000 de dolari pe an, în schimb un salariat care are aceeaşi funcţie în România este remunerat cu 30.000 de euro", a explicat omul de afaceri.
La început, Liviu Dumitru a investit 30.000 de dolari în grupul său de firme (alcătuit din patru companii din România şi încă două din străinătate - Anglia şi America), care a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 200.000 de euro, iar profitul îl reinvesteşte în proiecte interne.
Planuri ambiţioase pentru viitor
Liviu Dumitru vrea în doi ani să aducă firma sa printre primele cinci cele mai bune agenţii interactive independente din România. Iar în continuare se va ocupa de clienţi din toate industriile. „Până acum am avut clienţi din multe industrii, de la viermi până la imobiliare şi turism", spune râzând tânărul antreprenor.
În momentul de faţă, compania Wizart Studios are 12 angajaţi, iar în perioada 2007-2008 echipa era alcătuită din 23 de oameni, numărul ideal de angajaţi pentru proiectele din portofoliu, spune Liviu Dumitru. Dar, până la sfârşitul acestui an, omul de afaceri vrea să ajungă la o echipă de 20 de oameni.
Liviu Dumitru nu îşi face griji că nu va avea proiecte în viitor, deoarece mediul online se află încă la începutul dezvoltării, deci nu va duce lipsă de clienţi care îi vor cere să facă site-uri sau să refacă portaluri. Iar pe viitor omul de afaceri nu ar exclude un exit.
"Dacă din 2008 a picat treaba şi tot lucram în România, am spus «Hai să atacăm şi piaţa de aici, că are potenţial»."
"Antreprenorii români nu ştiu ce vor. Spun că vor mai mulţi clienţi şi cam atât."
Liviu Dumitru antreprenor