Toyota devine cel mai mare producător de maşini din lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În primul trimestru al acestui an, japonezii au vândut aproape 2,35 milioane de vehicule După 76 de ani de supremaţie a General Motors (GM), producătorul japonez de automobile a reuşit

În primul trimestru al acestui an, japonezii au vândut aproape 2,35 milioane de vehicule

După 76 de ani de supremaţie a General Motors (GM), producătorul japonez de automobile a reuşit să surclaseze compania americană. Deşi cifrele se referă doar la primele trei luni ale acestui an, GM are de-a face cu o mare provocare în lupta pentru primul loc.

Producătorul japonez de automobile se străduieşte de ceva vreme să surclaseze compania GM. Iar, anul trecut, a reuşit chiar să "fure" poziţia a treia de la DaimlerChrysler AG pentru piaţa americană. Toyota a vândut, la nivel mondial, în primul trimestru al acestui an, aproape 2,35 milioane de automobile, în creştere cu 9 procente, în timp ce compania rivală, General Motor, doar 2,26 de unităţi, cu o majorare de 3%.

Fabrică de 1,3 miliarde $ pentru producătorul nipon

Mulţi analişti din industrie sunt de părere că performanţele producătorului japonez îi vor da de furcă companiei americane, cu o istorie de 99 de ani. Realizările Toyota îi fac pe rivalii săi să pară nesemnificativi, atât în ceea ce priveşte profitul, capitalizarea de piaţă, dar şi rezervele financiare. Mai ales că, în ciuda poziţiei fruntaşe ocupată anul trecut de GM şi a câştigului de 950 de milioane de dolari, în ultimul trimestru al lui 2006, producătorul american a înregistrat pierderi de două miliarde de dolari, în 2005 şi 2006. General Motor este acum în proces de restructurare, iar până în 2008 va închide câteva fabrici şi va disponibiliza undeva în jur de 30.000 de angajaţi.

În schimb, Toyota şi-a extins operaţiunile de producţie din SUA, încearcă să evite orice divergenţă cu Washingtonul, iar la începutul acestei luni a numit ca preşedinte al operaţiunilor din America de Nord primul străin. Americanul James Press, 60 de ani, care lucrează la Toyota din 1970, este prima persoană care nu este de origine japoneză şi care reuşeşte să ajungă în boardul de conducere al producătorului auto. Conducerea producătorului nipon este îngrijorată însă de o posibilă divergenţă cu guvernul SUA, deşi americanii se înghesuie la dealerii Toyota. Asta pentru că oficialii americani acuză guvernul japonez că menţine moneda naţională, yenul, la un nivel scăzut, în mod artificial, lucru care îi favorizează pe producătorii japonezi de automobile.

Această mişcare a Toyota este ultimul pas pe care îl face în încercarea de a-şi întări poziţia pe piaţa internaţională şi vine într-un moment în care producătorul japonez vrea să impulsioneze şi mai mult vânzările de pe piaţa americană. În urmă cu o săptămână, Toyota a rupt gura târgului odată cu deschiderea celei de-a opta fabrici de producţie din America de Nord, în Blue Springs, Mississippi, unitate în care a investit 1,3 miliarde de dolari.

Un merit în creşterea spectaculoasă a vânzărilor producătorului japonez, la modele ca Prius, Camry şi Corolla, a avut-o şi reputaţia în privinţa unei calităţi superioare şi a consumului mic pe care Toyota şi-a creat-o. Asta, în timp ce automobilele GM , cu un consum foarte mare, au gonit potenţialii clienţi speriaţi de preţurile mari pentru combustibil. "Era evident că Toyota va surclasa GM în 2007, dar asta s-a petrecut mult mai devreme decât era aşteptat", a afirmat analistul Yasuhiro Matsumoto, de la compania japoneză Shinsei Securities, din Tokyo, citat de Bloomberg. "Este pentru prima dată când Toyota depăşeşte GM la vânzările trimestriale", a adăugat el. Toyota a anunţat la sfârşitul anului trecut că estimează că va produce 9,42 milioane automobile în 2007, ceea ce iar permite să îşi păstreze supremaţia mondială în faţa GM.

Toyota Motor are o valoare de piaţă de 230 miliarde $

Cotidianul japonez Nikkei a afirmat că Toyota, cu o valoare de piaţă de 230 de miliarde de dolari, ar putea beneficia de o majorare cu 20% a profitului operaţional înregistrat în 2006, depăşindu-şi astfel propriile estimări de creştere, mulţumită în mare parte vânzărilor din America de Nord. Cel mai mare producător japonez de automobile ar putea înregistra un profit operaţional de 19 miliarde dolari în anul fiscal ce s-a încheiat, în martie 2007.

"Încă suntem în proces de dezvoltare în multe regiuni din lume. Nu privesc încă aceste rezultate ca pe un succes", a afirmat preşedintele Toyota Motor, Katsuaki Watanabe, citat de AP. Datorită lansării a zece noi modele, Toyota s-a descurcat foarte bine pe piaţa americană, care este de altfel şi cea mai mare din lume. Asta în timp ce rivalii GM şi Ford s-a mişcat lent în privinţa producţiei. GM ar putea în schimb să mărească producţia până la 1,7 milioane de automobile, pe piaţa din China, până în anul 2010. În prezent, GM produce aici 900.000 de automobile. În acelaşi timp, rivalul companiei Toyota construieşte şi o nouă fabrică în India, o altă piaţă cu potenţial extraordinar. Până acum, GM nu a făcut publice estimările pentru 2007.

Încă suntem în proces de dezvoltare în multe regiuni din lume. Deocamdată, nu privesc aceste rezultate ca pe un succes.
Katsuaki Watanabe
preşedinte Toyota Motor

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite