Mitsubishi Lancer şi Honda Civic Sedan, două japoneze cu pretenţii în clasa compactă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel mai ieftin Lancer costă 15.489 de euro, iar sedanul de la Civic, cu dotări de bază, costă 17.231 de euro, TVA-ul fiind inclus în ambele cazuri. De ceva vreme, constructorii auto japonezi

Cel mai ieftin Lancer costă 15.489 de euro, iar sedanul de la Civic, cu dotări de bază, costă 17.231 de euro, TVA-ul fiind inclus în ambele cazuri.

De ceva vreme, constructorii auto japonezi au început să acorde o tot mai mare importanţă designului maşinii. Şi asta se vede cel mai bine la noul Lancer, dar şi la Civic, fie că este vorba de varianta cu patru sau cinci uşi. Nici nu se putea altfel, mai ales dacă eşti hotărât să faci o figură frumoasă pe piaţa auto din Europa, una dintre cele mai selective din lume.

În ambele cazuri avem de-a face cu modele care sunt pe piaţă de peste 30 de ani, Honda Civic fiind lansată în anul 1972, în timp ce Mitsubishi Lancer şi-a făcut intrare în scenă un an mai târziu, în 1973. De-a lungul timpului, ambii constructori japonezi au oferit mai multe tipuri de caroserii, începând cu hatchback, sedan şi chiar break.

Lancer, o poveste de succes de peste 30 de ani

Mitsubishi Lancer s-a dovedit a fi un model de succes în cursele de a raliuri, câştigând numeroase etape, motiv pentru conducerea companiei să lanseze şi versiuni sportive sub denumirea de Evolution, Evo, pe scurt pentru fanii companiei.

În momentul lansării lui Lancer, Mitsubishi era prezent pe piaţa japoneză cu un model mini, denumit Minica, şi o compactă, cunoscutul Galant. Noul model al constructorului japonez a reuşit să acopere "golul" de piaţă dintre Minica şi Galant, cel al modelelor din clasa mică-medie, în creştere vertiginoasă la acea vreme.

Din Lancer au fost derivate 12 modele, începând cu o variantă de bază, cu motor pe benzină de 1,2 litri şi până la varianta 1.600 GSR, model derivat din cel de curse, acesta fiind "bunicul" seriei sportive Evolution. De la început, contructorul nipon a lansat trei variante de caroserie, coupe cu două uşi, sedanul cu patru uşi, şi varianta break, cu cinci uşi, o raritate pe şosele.


Actuala versiune de Lancer este cea cu numărul opt, şi, probabil, una dintre cele mai reuşite, din punct de vedere stilistic. Designerii japonezi chiar au lucrat la imaginea noii serii, iar câţiva colegi de breaslă afirmau că mai frumos decât actualul Lancer nu poate fi decât Lancer Evo. Evident, orice om are o doză de subiectivism, când vine vorba de designul unei maşini, cu atât mai mult cu cât aceasta există şi în variantă sport.

Peste 6 milioane de modele vândute în întreaga lume

În aproape 35 de ani de existenţă pe piaţa internaţională, Mitsubishi Lancer a fost vândut în peste şase milioane de exemplare, la care trebuie adăugate nenumăratele trofee câştigate în cele mai dure şi titrate curse de raliuri. Dacă la bogata istorie mai presari şi imaginea care atrage ca un magnet, simţi cum Lancer parcă te îmbie să urci la volan, pe loc, fără să te mai gândeşti la preţul cu TVA, la cât costă reviziile sau la taxa de primă înmatriculare.

Pur şi simplu, simţi nevoia să conduci acest model, chiar dacă partea lucidă din tine îţi spune că mai există şi altceva în acest segment. Nu contează, pentru că începi să gândeşti că există doar Lancer, pe principiul conform căruia "există două categorii de maşini: cele germane şi restul". Mitsubishi Lancer a fost pentru prima dată prezentat publicului la Salonul Auto de la Tokyo din 2005, sub formă de concept-car, botezată "Concept-X" şi "Concept Sportback" în acelaşi an la Salonul Auto de la Frankfurt.

Lancer a fost prezent şi la Salonul Internaţional Auto Bucureşti de anul acesta, iar importatorul mărcii spune că maşina s-a bucurat de un succes imens printre iubitorii de maşini din România. La o simplă privire aruncată maşinii, vei constata "agresivitatea" farurilor, însoţite de un calandru în formă de trapez inversat, ce aminteşte de fălcile deschise ale unui rechin.

Dacă priveşti din lateral caroseria de 4,57 metri lungime şi 1,76 lăţime îţi sar în ochi jantele din aliaj uşor cu 10 spiţe, ecartamentul lat, ce te duce cu gândul la o ţinută de drum de top, pragurile sport, montanţii subţiri, ce dau o notă maximă vizibilităţii, spatele compact şi integrat în linia descendentă a plafonului sau eleronul montat pe capacul portbagajului.


Dacă la capitolul design, Lancer are toate şansele să primească nota maximă, nu acelaşi lucru se poate întâmpla şi în cazul interiorului. Acesta este destul de bine desenat, cu multiple spaţii de depozitare, habitaclul fiind încăpător pentru patru persoane.

Totuşi, ce dezamăgeşte la interiorul lui Lancer este calitatea îndoielnică a plasticului, folosit cam în exces, iar asta deranjează. Degeaba ai tapiserie de piele, monitor cu DVD şi satelit, dacă la fiecare groapă plasticul din interior îşi începe "repertoriul". Dacă tot am ajuns la capitolul minusuri, trebuie menţionată şi insonorizarea maşinii, pentru că, la orice viteză, zgomotul la vânt, dar mai ales cel al anvelopelor sunt deranjante.

Design spectacular şi dotări bogate la noul Lancer

Dacă treceţi peste aceste neajunsuri, lista dotărilor întrece orice aşteptări. În funcţie de buget, maşina poate fi echipată cu aproape orice vă trece prin minte. De la performantul sistem audio Rockford-Fosgate de 650 de waţi cu nouă difuzoare, magazie de şase CD-uri, funcţie MP3 player şi posibilitate de conectare la iPod şi până la sistemul de telefonie cu Bluetooth şi funcţie de recunoaştere a vocii, ori la sistemul de navigaţie cu hard-disk de 30 GB.

Apropo de sistemul de navigaţie, maşina testată nu avea hărţi decât până în Ungaria! Oare japonezii nu au aflat că UE a ajuns până în România şi Bulgaria? Mitsubishi Lancer are la bază platforma tehnică pe care s-a construit toată gama de noi modele ale constructorului nipon: "Project Global". Acesta este un proiect destinat unui număr foarte mare de automobile comercializate la nivel global, dezvoltat de Mitsubishi în perioada în care avea încheiate parteneriate cu cei de la DaimlerChrysler.


În cadrul gamei, ea a debutat pe noul Outlander, ceea ce înseamnă o platformă tehnică robustă şi versatilă, folosită, cu schimbări majore, şi la noul Evolution. Nici capitolul siguranţă nu a fost uitat de japonezi, în dotarea standard fiind prezent nu mai puţin de şapte airbaguri, inclusiv primul airbag pentru genunchi din istoria companiei.

Din gama de patru propulsoare am testat versiunea echipată cu arhicunoscutul diesel împrumutat de la grupul Volkswagen, care îl regăsim şi sub capota lui Grandis DI-D şi a lui Outlander Di-D. Valorile sunt cele bine cunoscute, 2.000 de centimetri cubi, 140 de cai putere şi 320 Newtonmetru. Echipat astfel, noul Lancer se dovedeşte foarte agil, mai ales că ai la dispoziţie o cutie de viteze manuală cu şase trepte, care exploatează la maximum fiecare strop de putere al motorului. Propulsorul trage foarte bine încă de la 1.750 de rotaţii pe minut, când începe să dezvolte cuplul maxim.


Cu toate acestea, zgomotul resimţit în habitaclu, mai ales atunci când treci de 3.000 de rotaţii pe minut, începe să devină deranjant. Totuşi, nu trebuie să emiţi pretenţii, fiindcă este vorba de un diesel din vechea gardă, ce foloseşte tehnologia pompă/injector.


Setarea suspensiei este undeva între confort şi performanţă, iar direcţia răspunde la cea mai mică mişcare a volanului, feedback-ul fiind prompt. Comportamentul dinamic este punctul forte al maşinii, stabilitatea fiind aproape de invidiat, mai ales că nu este vorba de un model Evolution, ci unul simplu, de stradă. Chiar şi aşa, noul Lancer merită toată lauda la capitolul ţinută de drum. În noul Mitsubishi Lancer, clienţii europeni vor descoperi un sedan, cu aspect agresiv, un şasiu foarte bine echilibrat din punct de vedere dinamic, un interior confortabil şi un pachet bogat de dotări.

Honda Civic sedan, aspect futurist, calitate premium

Honda şi-a revizuit gama de modele, începând cu noul Accord, noul CR-V şi, de ceva timp, prin lansarea sedanului de la Civic. Şi varianta cu cinci uşi, dar şi cea cu patru a Civicului te întâmpină cu acelaşi aer: inovator şi extraterestru. De fapt, când au creat sedanul, japonezii nu au vrut să schimbe radical linia de design a modelului în cinci uşi.


Asta nu înseamnă că Civic sedan seamănă leit cu fratele htachback. Impresionează precizia liniilor, care se prelungesc de la partea frontală şi până în spate. Farurile prelungite spre aripi sunt clare, în timp ce spatele este scurt tăiat, iar stopurile seamănă cu cele ale fratelui mai mare, Accord.


La interior se regăsesc motivele care impresionează la versiunea hatchback, cum ar fi planşa de bord futuristă sau volanul sportiv şi extrem de atrăgător, un pic turtit în partea de sus. Honda a abordat o nouă perspectivă a bordului, pe care l-a împărţit în două niveluri. Cele mai importante informaţii, cum ar fi viteza, indicatorul de benzină şi cel de temperatură a motorului se află în partea superioară, în timp ce jos este amplasat turometrul şi celelalte indicatoare.


Consola centrală este la fel de interesantă ca design şi găzduieşte sistemul audio şi cel de climatizare.

Gamă redusă de motorizări

La partea tehnică, noul Civic Sedan este disponibil doar în versiunea cu propulsor pe benzină de 1.8 litri, care dezvoltă 140 de cai putere la 6.300 de rotaţii pe minut şi un cuplu maxim de 174 Newtonmetru la 4.300 rotaţii pe minut. Motorul urcă destul de mult în turaţii, iar sunetul excelent al acestuia şi al evacuării fac deliciul oricărui şofer.


În privinţa consumului de carburant, japonezii uimesc din nou, pentru că, în aglomeraţia din Bucureşti, maşina nu a trecut de un consum mediu de 10,4 litri la sută şi o medie de aproape 7 litri în afară. Evident, în condiţiile în care maşina este utilizată decent.

Prima serie Honda Civic a fost produsă în iulie 1972

AVANTAJE

Civic
Calitatea fabricaţiei
Bord nonconformist
Habitaclu spaţios
Consum redus de carburant

Lancer
Design spectaculos
Instalaţia audio
Ţinută de drum

Consum redus de carburant

DEZAVANTAJE

Civic
Gamă redusă
de motorizări
Portbagaj de mici dimensiuni
Lipsa ESP

Lancer
Prea mult plastic
la interior
Insonorizare
habitaclu
nZgomot la viteze mari

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite