Taxa de primă înmatriculare a ajuns la mâna experţilor europeni
0Legalitatea aplicării taxei va fi hotărâtă în urma negocierilor dintre reprezentanţii statului român şi cei ai UE Experţi români şi ai Uniunii Europene vor avea consultări în
Legalitatea aplicării taxei va fi hotărâtă în urma negocierilor dintre reprezentanţii statului român şi cei ai UE
Experţi români şi ai Uniunii Europene vor avea consultări în următoarele săptămâni pentru a găsi cea mai bună formulă legată de taxa de primă înmatriculare, au stabilit marţi, la Bruxelles, ministrul finanţelor publice, Sebastian Vlădescu, şi oficialii europeni.
Ministrul finanţelor a discutat, marţi, la Bruxelles, cu comisarul european pentru impozitare şi uniune vamală, Laszlo Kovacs, în legătură cu taxa de primă înmatriculare auto introdusă de autorităţile române şi contestată de reprezentanţii UE. De asemenea, Vlădescu a discutat cu Robert Verrue, director general al direcţiei de taxe a UE. "Există o înţelegere a Comisiei Europene faţă de necesitatea acordării unei importanţe cuvenite protecţiei mediului înconjurător şi faţă de dorinţa legitimă a Guvernului României de a nu transforma România într-o zonă de evacuare a reziduurilor industriale. Ambele părţi sunt de acord asupra faptului că prevederile Tratatului de aderare trebuie respectate", a declarat, într-un comunicat, ministrul finanţelor publice. Vlădescu a reamintit de existenţa propunerii direcţiei de taxe a UE privind introducerea unui taxe ecologice la nivelul ţărilor UE, care va fi discutată pentru prima dată la consiliul Ecofin din luna mai a acestui an.
Venitul pe cap de locuitor, barieră în calea altor taxe
Partea română a reiterat faptul că protecţia mediului şi evitarea costurilor ulterioare de depoluare foarte ridicate reprezintă o prioritate. "Pe de altă parte, nivelul scăzut al veniturilor românilor, atât ca medie pe cap de locuitor, cât şi pe anumite grupuri de populaţie, constituie o limitare solidă în calea introducerii unor alte sisteme de taxare utilizate în alte state europene care determină o îmbunătăţire a parcului auto şi, implicit, o reducere a gradului de poluare cu implicaţii favorabile asupra stării de sănătate a populaţiei", a spus Vlădescu. Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă la începutul acestui an de către autorităţile de la Bucureşti, care au afirmat că vor să limiteze importul de maşini poluante, după aderarea României la Uniunea Europeană. Comisia Europeană a criticat însă taxa, considerând că nivelul ridicat pentru maşinile vechi de import reprezintă o discriminare.
Vlădescu a declarat, în urmă cu două săptămâni, că nivelul taxei de înmatriculare va fi redus, în urma unor discuţii cu reprezentanţii Comisiei Europene. Până la modificarea taxelor vor fi plătite actualele cote. Ministrul finanţelor a apreciat că pentru maşinile noi nu vor exista modificări, întrucât sumele plătite la înmatriculare nu sunt foarte ridicate.
Taxa este stabilită în funcţie de capacitatea cilindrică a maşinii, de vechime şi de norma de poluare. În cazul maşinilor vechi, taxa este mai mare şi poate ajunge la peste 8.000 euro pentru maşinile cu o capacitate de peste trei litri şi clasificate ca noneuro.
Ministerul Finanţelor a primit acordul CE pentru taxa de înmatriculare, dar modalitatea de calcul a fost modificată în parlament, în cursul dezbaterilor asupra Codului Fiscal.