Crowdfunding - o nouă metodă de a finanţa proiecte din diferite domenii, inclusiv film

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ai un proiect în domeniul filmului, jocurilor, tehnologiei, muzicii, etc şi nu ai bani pentru a-l realiza?  Crowdfunding-ul poate fi una din metodele care te pot ajuta în aducerea proiectului la viaţă.

 În vest şi în special în Statele Unite crowdfunding-ul a prins avânt destul de mare începând de acum 3 ani când prima platformă de crowdfunding (şi cea mai mare la ora actuală), numită Kickstarter, a luat fiinţă. 

 În România acest concept nu prea există decât la nivel teoretic. Dar poate în viitor vom vedea şi la noi conceptul în acţiune. 

  

 Dar ce este crowdfunding-ul la urma urmei? 

  

 Crowdfunding-ul este o metodムde a strânge bani (fund raising) care se axează pe empatia semenilor, aceştia contribuind cu sume modice (donaţii) la succesul unui proiect. E greu de tradus termenul în unul-două cuvinte româneşti. 

 Este de specificat că odată donat o sumă unui proiect donatorul nu primeşte decât ceea ce i se oferă în pragul acelei sume (creatorii de proiecte pot stabili diferite praguri fiecare având un nivel de recompensare). Donatorii NU devin acţionari în proiect (deşi în SUA s-a emis deja o lege - aşa numitul Jumpstart Our Business Startups Act JOBS - care va permite investitorilor individuali investirea în proiecte pentru acţiuni, nu ca donaţii - legea va intra în vigoare anul viitor). 

Cu alte cuvinte, în loc de a strânge $50,000 (de exemplu) de la 1-2-3 persoane sau instituţii, se încearcă strângerea aceleiaşi sume de la sute sau chiar mii de persoane ($5-$10-$20 nu reprezintă mare lucru chiar şi pentru o persoană cu venituri mai modeste - acum vorbim de vest, nu de România). 

  

 "Nebunia" crowdfunding-ului a început în 28 Aprilie 2009 odată cu lansarea celei mai mari platforme din domeniu în SUA: Kickstarter. 

  

image

 Kickstarter este o platformă, adică facilitateaza deţinătorilor de idei pentru proiecte postarea acelor proiecte online, managementul lor, colectarea banilor, statistici, totul într-o singură interfaţă. Pentu acest serviciu Kickstarter taxează un anumit procentaj (cam 5%) proiectele care au reuşit să strângă suma minimă necesară proiectelor. 

  

 Modelul Kickstarter e "totul sau nimic", adică dacă nu se strânge măcar suma minima specificată de deţinătorii de proiecte atunci proiectul nu e finanţat. 

  

 Primul proiect care a făcut că platformă Kickstarter să între în atenţie presei şi lumii (în Iunie 2010) a fost proiectul Diaspora, care voia să fie o alternativă a lui Facebook (prin prisma greşelilor de privacy pe care Facebook le-a făcut în acea perioadă). După acest proiect au venit altele care au intrat în atenţia presei, mai ales presei din tehnologie, şi care au făcut din Kickstater un nume binecunoscut. 

  

 La ora actuală Kickstarter domină piaţa serviciilor de crowdfunding dar e axat pe Statele Unite deocamdată (doar proiectele de aici pot fi finanţate prin intermediul site-ului - Kickstarter foloseşte Amazon Payments ca metodă de colectare a banilor). 

Printre cele mai mari proiecte finanţate prin Kickstarter sunt următoarele: 

  

 - Pebble: E-Paper Watch for iphone and Android (10,2 milioane dolari strânşi de la 68,900 persoane) 

 - Charlie Kaufman's Anomalisa (400,000 dolari strânşi de la 5,700 persoane) 

 - OUYA: A New Kind of Video Game Console (8 milioane dolari strânşi de la 63,400 persoane) 

 - Double Fine Adventure Game (3,3 milioane dolari strânşi de la 87,100 persoane) 

 - Amanda Palmer: The new RECORD, ART BOOK, and TOUR (1,1 milioane dolari strânşi de la 24,800 persoane) 

 - multe altele sunt prezentate pe pagina de Most Funded.

  

 Bineînţeles, după succesul Kickstarter au apărut multe alte platforme de gen, unele din ele operând in  toată lumea (nu doar SUA). 

  

 Indiegogo e a doua că mărime iar modelul platformei e diferit de cel a lui Kickstarter. Pe Indiegogo există opţiunea de a păstra orice sumă de bani colectată (chiar dacă nu e atins minimul stabilit). Sunt argumente pro şi contra acestor două modele de operare şi nu vom intra în detalii în acest articol. 

 Indiegogo este şi internaţional, adică nu e limitat doar la Statele Unite. 

Cel mai finanţat proiect de pe Indiegogo este "Let's Build a Goddamn Tesla Museum" (1,3 milioane dolari strânşi de la 33,200 persoane) şi care arată ce distanţă este între Indiegogo şi Kickstarter. 

 Pe lângă Kickstarter şi Indiegogo mai sunt: 

 - RocketHub 

 - Quirky 

 - GoFundMe 

 - RockThePost 

 - Pozible 

 - CrowdFunder 

 - WeFund

 - KissKissBankBank 

O listă imensă aveţi mai jos:

Pe Kickstarter, ca şi pe Indiegogo, procentajul cel mai mare al proiectelor care cer finanţare sunt din domeniul film/video. Chiar şi regizori destul de cunoscuţi au început să apeleze la platformele acestea (David Fincher cu al lui proiect The Goon, de exemplu). 

  

 Nu ştiu dacă acest tip de finanţare ar avea succes în România. Şi pentru că piaţa ar fi destul de mică dar şi pentru că încă e privită că un fel de "cerşetorie 2.0" (adică cerşetorie online), cum zicea cineva. Adică ţine mult de încrederea în semeni, iar noi avem lipsuri la asta (şi pentru că ani de zile această lipsă de încredere a fost oarecum cultivată de regimul comunist de dinainte, propagat acum în aceşti 22 ani de regimurile post-ceauşiste). 

  

 Un exemplu timid ar putea fi proiectul "ANIM'EST International Film Festival", dar acest proiect este prezentat pe platforma KissKissBankBank, o platformă europeană şi nu una naţională. După cum vedeţi nu a strâns prea mulţi bani până la momentul actual (peste 300 euro, iar suma minima dorită e de 10,000 euro).

 Dar cum în România majoritatea lucrurilor intră (şi prind eventual) mai târziu, mă aştept ca şi acest concept să între în arsenalul celor care iniţiază proiecte (inclusiv film) de la noi din ţara.  

 Imaginaţi-vă, Cristian Mungiu sau Nae Caranfil apelând la mulţime pentru susţinere financiară a proiectelor lor. Credeţi că mulţimea le-ar întoarce spatele? 

NOTA

 Acum ceva vreme am făcut o analiză a unui proiect de film care a avut succes pe Kickstarter (a strâns toţi banii ceruţi şi chiar şi peste), am vorbit şi cu iniţiatorii şi am compilat un document în care detaliez rezultatele şi concluziile analizei mele şi care poate ajuta în viitor pe cei dornici în a utiliza platforma Kickstarter (asta se aplică doar celor stabiliţi în SUA, deocamdată, dar indicaţiile generale se aplică oricărei platforme). 

Analiza cu pricina e aici şi e în engleză:  How to run a successful Kickstarter crowdfunding campaign for your movie project (e un fisier PDF de 700 Kb)

De asemenea, am sprijinit unele proiecte pe Kickstarter din domeniul filmului ş  tehnologiei care mi s-au părut mai interesante.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite