De ce televiziunile insistă să promoveze scandalagioaicele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În peisajul media de astăzi, personajele principale ale scandalurilor mondene beneficiază de o promovare care le lansează sau relansează „cariera“ TV. Oana Zăvoranu va prezenta o emisiune la Antena 1, după cum a anunţat chiar ea în toiul unui conflict care a acaparat prima pagină a ziarelor şi spaţiul de emisie al televiziunilor.

În epoca asistentelor TV, personajele care umplu paginile tabloidelor ajung să populeze şi micul ecran. Totul se întâmplă cu ajutorul unor scandaluri care, analizate îndeaproape, par bine puse la punct şi iscate cu un scop precis. Bianca Drăguşanu, anonimă până la relaţia cu Cătălin Botezatu (de altfel îndelung dezbătută de presa mondenă), a primit postul de asistentă a lui Dan Capatos la „Un show păcătos", în toiul despărţilor şi împăcărilor săptămânale cu Bote. Fostul iubit al Biancăi n-a fost ignorat şi s-a ales şi el cu două emisiuni la acelaşi post TV. 

Citiţi şi:
Talk-showurile şi reality-showurile din România. Cum este exploatată „sămânţa de scandal" a românilor

Studiu - Românii spun că televiziunile din ţară manipulează şi nu informează

Un an mai târziu, vecina brunetă de la „Neaţa cu Răzvan şi Dani", Daniela Crudu, a fost transferată, dacă nu chiar promovată, în toiul unui scandal sexual. Acuzată de Leo de la Strehaia că ar fi primit 10.000 de euro în schimbul unei nopţi petrecute împreună, Daniela nu şi-a pierdut locul de muncă, ci doar şi-a schimbat orarul şi a ajuns şi ea asistentă la „Un show păcătos". Nici Adelina Pestriţu, fostă Vârciu, n-a suferit degeaba de pe urma despărţirii de fostul soţ, iar în prezent este prezentatoarea unei emisiuni la Kanal D.

Conflict = Succes?

Deşi reprezentanţii postului Antena 1 nu comentează declaraţiile Oanei Zăvoranu, confirmă faptul că „se poartă discuţii pentru două proiecte" cu aceasta. În acest timp, postul Acasă TV a reluat telenovela „Numai iubirea", cu Zăvoranu protagonistă şi Pepe interpret al coloanei sonore. Pe forumul site-ului postului, telespectatorii şi-au exprimat nemulţumirea faţă de schimbările din program.

Adelina Pestriţu,Daniela Crudu,Bianca Drăguşanu

image

Analistul media Iulian Comănescu nu vede o strategie anume în mişcările şefilor de la Antena 1, dar nu vede niciun efect evident al promovării protagonistelor scandalurilor ca vedete ale postului. Sustragerea subiectului scandalului din zona tabloidă într-o emisiune TV pare să nu garanteze ratinguri-record.

„În unele situaţii funcţionează, în sensul că scandalul e parte intrinsecă din show-ul de pe post, ca la plimbarea Danielei Crudu între două emisiuni. Dar, pe de altă parte, cu astfel de strategii de marketing, n-o văd pe domnişoara Crudu devenind mai mult decât e azi", spune Comănescu.

Analistul media este de acord că vedeta, ca şi scandalul, are un termen de expirare. „În România, perioada de viaţă a vedetelor e de câţiva ani, faţă de ţările cu o tradiţie TV, unde acelaşi interval e de câteva zeci de ani. Scandalul poate curma o carieră care până la momentul respectiv a părut cu totul altceva: amintiţi-vă de episodul cu Dana Războiu şi violenţa conjugală, de exemplu.

Există însă o categorie de persoane mai predispuse la aşa ceva, care se ocupă cu scandalul de zeci de ani - sau de când au intrat în centrul atenţiei - şi care pot profita din asta. Sigur că astfel se predispun singure la o anumită traiectorie. Dar ce-ar fi Bianca Drăguşanu fără TV, dacă nici cu TV nu e nimic?", adaugă analistul media.

De ce vinde scandalul?

Potrivit lui Comănescu, scandalul are două ingrediente universal valabile: „confruntarea între două persoane şi viaţa intimă". „În sens trivial auzim de ele în tabloide, în alte sensuri despre aşa ceva au scris toţi romancierii. Scandalurile publice s-au înmulţit în ultima vreme inclusiv fiindcă au început să facă ochi promoţiile de români formate integral după 1989. Aceştia nu cred că citesc Balzac. Sau o fac mai rar decât cei dinaintea lor.

Iar la capitolul «succes în viaţă», «meserii precise», «formaţie profesională îndelungă», România stă tot mai prost, deci e destul de firesc să nu vadă mai departe de geamul de la bucătăria din blocul de vizavi, unde o femeie şi un bărbat îşi pun poalele în cap. Televizorul ajunge şi el un astfel de geam în ultima vreme: nu prea mai vedem oameni şi realizări de excepţie, ci un fel de orgasme ale banalităţii, oricât s-ar chinui unele televiziuni să aducă pe post personaje atipice - pitici porno, transsexuali - sau chiar morţi ca Elodia. Acest gen de fiinţă bizară începe să devină, încet, norma socială", explică Iulian Comănescu.

De aceeaşi părere este şi Bogdan Naumovici, director de creaţie al agenţiei 23 Communication Ideas. „Scandalul este facil. Este mai des întâlnit şi mai uşor decât succesul muncit. Şi oamenii, care cred că sunt dezobişnuiţi de succese muncite, relaţionează mai uşor cu scandalul. Ţi se pare că oricât de bogaţi şi celebri sunt ăştia de la TV, nici ei nu sunt fericiţi. Un fel de extensie a caprei vecinului, cam aşa", conchide Naumovici.

"Dar ce-ar fi Bianca Drăguşanu fără TV, dacă nici cu TV nu e nimic?''
Iulian Comănescu
managing partner Comanescu

"Scandalul este facil. Este mai des întâlnit şi mai uşor decât succesul muncit. Şi oamenii, care cred că sunt dezobişnuiţi de succese muncite, relaţionează mai uşor cu scandalul
.''
Bogdan Naumovici
director de creaţie 23 Communication Ideas

O înregistrare, start în carieră

Şi în afara României, atunci când vedetele „calcă strâmb" primesc brusc oferte de show-uri TV, contracte pentru autobiografii şi roluri în filme. Cel mai bun exemplu în acest sens este mondena Paris Hilton, care, fără voia ei, a fost protagonista unei înregistrări video ce conţinea scene de sex, lansată sub titlul „1 Night in Paris (O noapte în Paris)", în 2003. Brusc, fata de bani gata care nu muncise nicio zi în viaţa ei era asaltată de propuneri profitabile.

În decembrie 2003, ea şi buna ei prietenă Nicole Richie şi-au lansat reality-show-ul „The Simple Life (Viaţa simplă)", în care munceau la fermă sau încercau diverse meserii „sub statutul" lor. Apoi, Paris şi-a lansat autobiografia şi a mai avut un show, la MTV, „My New BFF".

La fel s-a întâmplat şi cu una dintre prietenele din copilărie ale lui Paris, Kim Kardashian, căreia tot o înregistrare sexuală i-a deschis noi oportunităţi profesionale. Apare de câţiva ani în reality-show-ul despre ea şi surorile ei, „Keeping Up With the Kardashians" („La curent cu familia Kardashian"), a lansat parfumuri şi a concurat la „Dancing with the Stars".

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite