Sfatul psihologului:Pedeapsa pe nedrept creează frustrări

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prevederile potrivit cărora elevii vinovaţi trebuie să plătească pagubele făcute sunt fireşti, acceptabile şi au rolul de a-i responsabiliza pe elevi, de a-i determina să gândească anticipativ asupra consecintelor propriilor comportamente.

Sancţiunile prevăzute de acest paragraf sunt uşor de acceptat, se înscriu într-o sferă a normalităţii datorită schemei socializatoare internalizată în primii ani de viaţă conform căreia comportamentele pozitive sunt recompensate, iar cele negative sunt sancţionate.

Însă aplicarea de sancţiuni persoanelor nevinovate creează frustrare, acumulare de tensiuni, determină focalizarea comportamentului într-o singură direcţie: găsirea unui vinovat, a unui „ţap ispăşitor" care să preia toată sancţiunea. Al doilea paragraf impune discutarea a două situaţii posibile: 1) elevii clasei sunt complici cu vinovatul/vinovaţii  şi, din solidaritate, tăinuiesc identitatea acestuia/acestora şi 2) paguba materială s-a produs în absenţa demonstrată a elevilor (de exemplu la plecarea elevilor din clasă, la finalul cursurilor, tabla era în stare bună de funcţionare, a doua zi, la reluarea cursurilor, aceasta era deteriorată).

În această a doua situaţie, aplicarea unei astfel de măsuri ar putea declanşa comportamente imprevizibile care nu s-ar înscrie în sfera celor pro-sociale. Ar fi fost interesant să citim în regulament un articol care să prevadă, înaintea sancţiunilor, acordarea de recompense elevilor care păstrează şi îmbunătăţesc dotarea clasei de curs. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite