Topul şcolilor, schimbat de criză

Topul şcolilor, schimbat de criză

Recesiunea ar putea şterge instituţii de prestigiu din clasamentele mondiale. Avertismentul vine pe fondul problemelor cu care se confruntă universităţile din Marea Britanie, unde există cele mai performante şcoli ale Europei.

Afară din şcoli cu manualele proaste!

Afară din şcoli cu manualele proaste!

Virgulele între subiect şi predicat, cacofoniile, mesajele misogine şi exprimările incoerente sunt doar câteva dintre greşelile pe care copiii dumneavoastră le învaţă la şcoală. Cu informaţii rămase în urma evenimentelor, cu fraze lipsite de logică ori cu mesaje care-i bulversează pe elevi, manualele sunt nefolositoare şi aruncate în sertare.

Scoateţi legea pumnului din clasă!

Scoateţi legea pumnului din clasă!

Agresiunile dintre elevi şi bătăile aplicate de profesori copiilor au încă un „concurent“: nervii părinţilor care-şi fac dreptate la şcoală. Unui profesor care a pocnit un elev i s-a întocmit dosar penal. Un părinte l-a lovit pe băiatul care s-a bătut cu fetiţa sa şi nu va păţi nimic.

Şcoala care ştie să scoată bani din piatră seacă

Şcoala care ştie să scoată bani din piatră seacă

O instituţie de învăţământ din Timişoara a ajuns să se întreţină singură din închirierea spaţiilor şi din banii obţinuţi din proiecte internaţionale. Şcoala Generală nr. 30 ia chirie pe bazinul de înot, organizează cursuri de karate şi de pilates şi investeşte câştigurile în termopan şi nocturnă pentru terenul de sport.

Tabelele în vigoare au 28-29 ore pe săptămână. Tabelele noi sar la 31. O cohortă are 170000 elevi, din care cam jumătate aleg filiera teoretică. 85000 ori 4 ani de liceu egal 340000 elevi. Deîmpărţit la 25 elevi în clasă egal 13600 clase. Deci, 13600-27200 ore în plus. Deîmpărţite la o medie de 18 ore / normă egal 750-1500 norme didactice noi. Ex-sindicalistul Liviu Pop tocmai a cumpărat pace sindicală, cu preţul elevilor. Tare!... Cinic!...

acum 20 zile · comentarii (2)

Este bună descentralizarea în educaţie. În felul acesta se ţine cont de diferenţele între comunităţi, uneori mari şi foarte mari, diferenţe economice, sociale, culturale, de tradiţii şi experienţă organizaţională. Dar asta nu înseamnă ca statul să rămână inert, impasibil, când profesori, directori, inspectori îşi bat joc de resursele financiare avute în gestionare.

acum 20 zile · comentarii (5)

Fără explicaţii şi dezbatere, fără un studiu de impact şi simulări, fără consultarea celor care lucrează în şcoli şi inspectorate,  guvernul a decis modificarea radicală a metodologiei de finanţare a şcolilor. Ordonanţa de Urgenţă nr. 90/2017 din 6 decembrie 2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, spune:

Finanţarea per elev introdusă de Legea 1/2011 a fost gândită la pachet cu ample măsuri de descentralizare. Consiliile de administraţie ale şcolilor ar fi putut decide angajări, ar fi putut organiza concursuri, inclusiv concursul de director de şcoală. Ceea ce, evident, nu li s-a permis. În materie de resurse umane, şcolile trebuie să lucreze cu profesori „repartizaţi”.

acum 3 zile · comentarii (0)

Nivelul de integrare al tinerilor aparţinând minorităţilor naţionale în societatea românească depinde şi de măsurile proaste pe care le iau funcţionarii din instituţiile statului. De exemplu, un regulament prost făcut de organizare a unei olimpiade îi poate discrimina pe elevii minorităţilor şi, în orice caz, le cultivă neîncrederea în statul român şi le dezvoltă sentimentul că ei nu aparţin acestei societăţi.

acum 6 zile · comentarii (29)

În ultimii ani, specialiştii şi-au spus adeseori opiniile referitoare la modernizarea arhitecturii curriculare. Pentru gimnaziu, de exemplu. N-au fost luate în seamă nici 1% din propunerile trimise. Probabil nici n-au fost citite. Planurile cadru pentru liceu sunt mai aproape de cerinţele unei concepţii curriculare moderne. Dar nu perfecte. Oricum, la fel de importante sunt şi programele şcolare, care decid cum se pun în operă planurile cadru.

acum 22 zile · comentarii (2)

2012. 2013. 2014. 2015. 1016. 2017. Acuşi vine 2018. Prostie? Nesimţire? Cinism? Impostură? Nepăsare? Frică? Aroganţă? Complex de inferioritate? Interes meschin? Negare? Câte puţin din toate? Oricum o dăm, oricum o sucim, în spaţiul şi timpul şcolii, testul acid al paradigmei sale comuniste sau necomuniste este, fără putinţă de tăgadă, TESTUL ARHITECTURII CURRICULARE. Aceasta va fi provocarea de fond a Educaţiei în România, în 2018.

luna trecuta · comentarii (1)

Numesc „dictatura părinţilor“ forma cea mai aberantă de manifestare, din partea acestora, a erorii fundamentale de atribuire. Pe româneşte: iese la iveală atunci când, conştienţi sau nu de performanţa slabă a copiilor pentru că, pur şi simplu, NU ÎNVAŢĂ pe bune, şi de prestaţia slabă a lor ca părinţi pentru că NU LE PASĂ pe bune, pun tunurile pe profesorii integri şi competenţi care au curaj să le pună în faţă oglinda propriilor lor neputinţe.

acum 2 luni · comentarii (11)

Periodic, ministrul Liviu Pop ne informează asupra unei situaţii dezastruoase: „În ultimii 10 ani, au finalizat liceul 1,9 milioane de copii şi aproape 900.000 dintre ei nu au luat examenul de bacalaureat. Dintre aceştia, 170.000 sunt pe filiera teoretică, 700.000 pe filiera tehnologică. Atunci, întrebarea simplă este ce facem cu filiera tehnologică. Este bine aşa cum e bacalaureatul? Sunt elevii slab pregătiţi?“

acum 2 luni · comentarii (9)

Comentăm o acţiune declanşată de Ministerul Educaţiei, într-un program bazat pe fonduri europene. Mai exact, în cadrul proiectului „Curriculum relevant, educaţie deschisă pentru toţi“ (CRED) se va realiza abilitarea curriculară a 55.000 de cadre didactice (15.000 din învăţământul primar şi 40.000 din învăţământul gimnazial) în vederea unei abordări metodologice centrate pe competenţe-cheie, în acord cu noul curriculum.

acum 2 luni · comentarii (0)

Ministrul Liviu Pop anunţă că săptămâna viitoare va prezenta în guvern proiectul Legii Manualului Şcolar, pe care îl şi publică pe pagina sa de Facebook. Trecem peste locul ciudat în care dl. ministru înţelege să-şi prezinte proiectele de lege şi încercăm să înţelegem care este logica iniţierii acestui proiect de lege.

acum 3 luni · comentarii (15)

Aceasta este o întrebare pe care mi-o pun de ceva timp şi cu siguranţă nu sunt singurul. Nu cred că există persoană care să fi trecut prin sistemul de învăţământ românesc şi căreia să nu i se fi cerut, măcăr o dată, să cotizeze cu bani pentru asigurarea cheltuielilor de funcţionare ale şcolii.

acum 3 luni · comentarii (7)

Am răsfoit manualul de biologie pentru clasa a V-a. N-am întâlnit o enormitate pedagogică şi educaţională mai mare decât acest manual. Aprobat şi girat de către Ministrul Educaţiei. Un munte de concepte şi noţiuni pe care nu le ştim nici noi, adulţii. Nu pot să nu adaug reacţia unui prieten după citirea draftului articolului: „bă, ăştia sunt nebuni?“.

acum 3 luni · comentarii (102)

Un fenomen distructiv, cauzat de absenţa planificării în sistemul de educaţie, a fost cel al necorelării cifrelor de şcolarizare cu piaţa muncii şi demografie. Ignorarea pieţei muncii a produs un sistem de învăţământ care a scos pe bandă rulantă politologi, sociologi, manageri, PRişti, adică şomeri.

acum 3 luni · comentarii (4)

Am mai scris un articol cu această temă. În curând se fac doi ani de la apariţia articolului şi lucrurile devin şi mai grave. În loc să se simplifice, cunoştinţele, exerciţiile pe care trebuie să le înveţe copiii de clasa a V-a devin tot mai grele, mai inaccesibile unor copii normali. Şi asta pentru că diriguitorii educaţiei sunt autişti, zac de zeci de ani în birouri ministeriale şi au pierdut orice legătură cu şcoala reală.

acum 3 luni · comentarii (71)

Deschiderea sistemului de educaţie către „externi“ bine pregătiţi, care au experimentat succesul, care au învăţat din propriile greşeli, poate fi oportunitatea de a avea cadre didactice care să susţină abordările inter şi transdisciplinare, inclusiv să contribuie, prin flexibilitate, la dezvoltarea reală de Curriculum la Decizia Elevului.

acum 3 luni · comentarii (7)

Când bătaia nu mai este ruptă din rai, mulţi dintre talibanii din educaţie încă sunt la posturi, chiar dacă au ieşit de ani buni la pensie! Sunt nemuritori în şcolile unde mai predau, chiar dacă nu mai folosesc bătaia drept principala armă a educaţiei. Dar sunt depăşiţi total, moral şi profesional. Nu au mai evoluat deloc în pas cu materiile pe care le predau. Sunt incapabili să mai progreseze.

acum 3 luni · comentarii (9)

Am fost şi sunt uluit în faţa superficialităţii şi indolenţei autorităţilor în a se adresa viitorului. Proiectele pe termen lung sunt scoase din uz. Totul se face de pe o zi pe alta, fără a ridica întrebări în privinţa viitorului. Aşa se face că toate ne iau prin surprindere: zăpezi, inundaţii, incendii etc.

acum 3 luni · comentarii (3)

Am fost provocată să descriu tabloul SWOT (puncte tari / puncte slabe / oportunităţi /ameninţări) + posibile soluţii pentru educaţie, pentru revista “Cariere” din septembrie. A fost o sarcină dificilă - vin din afara sistemului, cu un dram de optimism pentru a pune umărul, împreună cu alţi "nebuni frumoşi", la schimbarea de mentalităţi. Îndrăznesc să împărtăşesc aceste gânduri cu dvs., cu dorinţa de a merge mai departe.

acum 4 luni · comentarii (2)