Azi s-a votat o
modificare la Legea Educaţiei Naţionale prin care învăţământul general
obligatoriu este de 15 ani. Ca mai întotdeauna se iau dorinţele şi se presupune
că vor deveni realităţi, fără analiza costurilor, a resurselor, a perioadei de
timp necesare pentru implementarea acestor dorinţe.
Premisa cărţii lui Amanda Ripley este arhicunoscută – nu există ţări cu
creştere economică şi indicatori de dezvoltare fără un sistem
educaţional performant. Această concluzie banală pare tot mai mult
ignorată, cu urmările pe care le ştim prea bine
În momentul de faţă, toată activitatea de producere a manualelor şcolare pentru anul şcolar
2018-2019 este blocată. Toată legislaţia
secundară a fost construită în baza OUG 76/2017, de transformare a Editurii
Didactice şi Pedagogice într-o entitate economică cu capital exclusiv de
stat care să se ocupe de producerea
manualelor şcolare, eliminând competiţia adusa de alte edituri, competiţie generatoare de
calitate.
Mărturisesc, cu umilinţă, că mă invadase o umbră de speranţă când l-am auzit pe Dragnea rostind
această frază la recentul Congres al PSD. Avea guvernul său, premierul său,
parlamentul său. După cum se observă, instituţiile pe care le controlează îl
ascultă cu sfinţenie. Mai puţin cele din justiţie, pe care şi vrea să şi le subordoneze.
Din 2015, peste 200 de elevi participă la competiţia Bright Speakers care le testează talentul oratoric, persuasiunea, argumentarea şi imaginaţia în realizarea şi susţinerea unui discurs public. Concursul Bright Speakers ajunge anul acest la cea de-a V-a ediţie.
O ţară
întreagă s-a indignat cum nu se poate mai patriotic în clipa în care s-au aflat
rezultatele mai mult decât descurajatoare obţinute de viitorii absolvenţi ai
clasei a opta la simularea evaluării naţionale.
Am scris despre evoluţia realizării şi achiziţiei
de manuale şcolare pentru anul şcolar 2018-2019, pe baza Legii manualului şcolar,
nepromulgată de preşedintele României pentru că nu a fost aprobata în
parlament. Ministerul Educaţiei a dat o replică la articolul
menţionat, în care menţionează că acţionează legal.
Indiferent de vârsta, domeniul de activitate, experienţa de viaţă şi obiectivele pe care le avem, un test de limbă străină poate fi un motiv de nelinişte şi poate chiar să influenţe rezultatele finale.
Instruirea şi formarea continuă joacă un rol important în cariera profesorilor şi, în mod special, a celor de limbi străine care caută să se familiarizeze permanent cu noţiunile şi metodele moderne de predare.
Ceremonie solemnă la primăria din Châtillon, un oraş din regiunea
pariziană. Primarul oraşului, cu eşarfa tricoloră la piept şi cu un
creion în mână, cântă Marseilleza. În jurul lui, în cerc, ţinându-se de
mână, elevii clasei a doua a uneia din şcolile oraşului. În fundul
sălii de şedinţe, Nataniel, proprietarul creionului, stă pitulat sub două
scaune, face grimase şi işi acoperă cum poate urechile.
An de an ne lovim de
acelaşi fenomen: rezultate sub aşteptări la examenele naţionale sau la simulările
acestora. An de an semnalăm, şi eu şi alţii, că nu este în regulă ca un sistem
de învăţământ să funcţioneze cu un randament de 33%. Acesta
este procentul de elevi care beneficiază de şcoala noastră.
Informaţii de actualitate, teme de impact, schimb de experienţă şi interactivitate - toate acestea în cadrul unui singur eveniment care inspiră, implică şi generează evoluţie în domeniul educaţiei şi al predării limbii engleze, la standarde moderne.
Puştimea stă stup în jurul unei bălţi şi declină în 1001 de moduri
aceeaşi întrebare: De ce? De ce apa se strânge în anumite locuri? De ce
şcoala se oglindeşte invers în baltă? De ce apar la suprafaţa apei
valuri? De ce unele frunze plutesc, iar altele se scufundă?... Doar
întrebările sunt importante. Răspunsurile, oricum nu le au.
Acordarea burselor şcolare pentru elevi. Un subiect important şi cu impact pentru sistemul educaţional, care m-a preocupat în toţi cei trei ani cât am fost preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa („vinovată” şi pentru că tema a devenit una de interes la nivel naţional).
Ninge pe cărările ce duc spre şcoală. Gheaţa şlefuieşte drumul. Gerul
stă aninat de ferestre şi-şi perie barba cu toţi mărăcinii găsiţi în
drum. Iarna e indiscutabil un idilic tablou.
Problema manualelor şcolare, un exemplu perfect
de politici publice promovate de actuala guvernare, prin care mai rău se încurcă decât se descurcă o
problemă importantă a societăţii. Legea
manualului şcolar, prin care se modifică total logica şi filosofia producerii şi
achiziţionării manualelor şcolare, nu
se ştie când şi dacă va fi promulgată. Se află în dezbatere la Senat, prima
Cameră sesizată.
La
Coaliţia pentru Educaţie propunem celebrarea Centenarului prin alocarea
suplimentară a 1% din PIB pentru educaţie, adică o creştere de la 3% din PIB la
4%, cu dedicarea acestui procent doar învăţământului preuniversitar, pentru reducerea abandonului şcolar şi a procentului de analfabeţi
funcţionali. Cu cei 9 miliarde, România şi-ar onora viitorul şi copiii prin
accesul lor la educaţie de calitate.
Am scris de curând, într-un
articol referitor la organizarea probelor orale de la bacalaureat în luna
februarie, că legea este contradictorie. Conţine două prevederi care se bat cap
în cap. Şi că organizarea probelor orale în februarie este legală sau ilegală, în
funcţie de ce articol de lege decizi să respecţi.
„L-am găsit în recreaţie, în curte“, îmi explică o mogâldeaţă ştirbă în
timp ce îmi întinde, ca pe a şaptea minune a lumii, un cocoloş de hârtie.
Apoi face ochii rotunzi şi mă priveşte cu un aer vădit naiv. Mogâldeaţa
ştie ea ce ştie.
Discuţii aprinse în
spaţiul public dacă examenul de bacalaureat care începe luni este legal sau nu.
Analizând cadrul legal, rezultă că în România este legal şi nu prea. Lasă că merge şi
aşa! Logica care a stat la baza emiterii OM privind metodologia şi calendarul
examenului de Bacalaureat, cu mutarea probelor orale de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale în
februarie, are la
bază:
Simptomatică pentru şcoala românească întâmplarea
de la Liceul Tehnologic „Nicolae Teclu“ din Copşa Mică. În care s-a
implicat, fără să fie necesar, însuşi ministrul Educaţiei, Valentin Popa. Şi care n-a scăpat ocazia să se facă de râs, încă o dată şi încă o dată.
Sancţionând victimele, nu pe agresor. Şi cerând ca astfel de întâmplări să fie
ascunse sub preş.
Este poate cea mai gravă eroare a guvernării
din ultimii ani. Pentru că grevează
viitorul ţării noastre pe mulţi ani de acum înainte. O fi adevărat că
„guvernanţii ne vor proşti?”
Aveam exemplul unor ţări precum Japonia,
Coreea de Sud, Finlanda, Singapore, şi altele, care au investit în educaţie şi
au nivelul de trai pe care îl ştim cu toţii. Cel puţin Japonia
investeşte anual 10-12% din PIB în sistemele educaţionale, şi ce PIB!