Cum alegem specializarea din anii de liceu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Elevul trebuie să decidă singur unde vrea să înveţe. Cât mai multe informaţii despre licee, discuţii cu părinţii şi profesorii, materiile preferate în gimnaziu – repere la care elevul trebuie să se gândească atunci când îşi alege specializarea.

Elevul va trebui să decidă singur, chiar dacă are doar 14 ani - subliniază reprezentanţii organizaţiilor de elevi şi părinţi. Presedintele Fundaţiei Clubul Părinţilor Plus D, Adrian Topor, spune că, în acest proces, soluţia ar fi ca părintele să preia rolul de ghid în căutarea informaţiei.

Adrian Topor are chiar un exemplu personal: fiica sa a hotărât în clasa a IX-a să devină medic: "I-am prezentat  avantajele şi dezavantajele rezultatului deciziei, acceptând punctul ei de vedere şi încercând să motivăm cat mai bine pe al nostru. Am încercat să folosim cât mai rar fraza «Că aşa vrem noi!». Am considerat-o «adultul» de 14 ani. Datoria noastră a fost aceea să facem totul astfel încât să cunoască ce înseamnă această meserie, cum se practică şi ce pregătire ai nevoie pentru ea, ce efort cere şi ce calităţi, care sunt avantajele şi dezavantaje, ce personalităţi medicale are Romania şi ce model poate să-şi aleagă".

Abilităţile contează

Liderul Consiliului Elevilor, Fabian Telişcă, elev în penultimul an de liceu, recunoaşte că "este foarte greu ca un tânăr la 14-15 ani să ştie exact ce vrea să facă mai departe. Totuşi, părinţii nu pot sa hotărască în locul copiilor. Din păcate, acest lucru se întamplă în foarte multe cazuri, iar copilul e cel care suferă pentru că poate are abilităţi legate de un profil umanist, dar părinţii vor ca el să facă o specializare reală.

Copilul poate ajunge astfel să abandoneze în al doilea sau al treilea an de liceu specializarea respectivă din cauza notelor mici sau să studieze ceva ce nu îşi doreşte, fără să exceleze în acel domeniu. "Personalitatea copilului cât şi materiile din gimnaziu creionează încă de la o vârstă fragedă abilităţile copilului respectiv.

Ţări precum Suedia sau Danemarca merg pe acest principiu incă de la grădiniţă şi au un progres în educaţie extraordinar. Sunt convins că în multe cazuri dacă s-ar respecta aceste calităţi, România ar avea foarte mulţi olimpici", afirmă Fabian Telişcă, preşedintele Consiliului Elevilor.

O altă variantă de a găsi informaţii despre licee şi facilităţile lor sunt Zilele Porţilor Deschise. Preşedintele Fundaţiei Clubul Părinţilor Plus D, Adrian Topor, propune modelul şcolilor din afară, în special din Statele Unite ale Americii unde, în şcoala generală, părinţii sunt invitaţi să îşi prezinte meseria în faţa colegilor copilului lor, de Career Day (Ziua Carierei).

"Pentru a alege ce vrei să faci ai nevoie de informaţie, şi cu cât o capeţi mai devreme, cu atât te poti pregăti mai bine pentru domeniul respectiv, poţi înţelege despre ce-i vorba,ne spune Adrian Topor. El susţine că analiza familiei se rezumă de cele mai multe ori întrebările «care este scoala cea mai buna din localitate?», «unde sunt profesorii cei mai buni?»."

Prea puţini dintre noi părinţii ne interesăm, din timp, care sunt aptitudinile copilului nostru şi nici şcoala nu ne ajută prea mult în a le identifica şi dezvolta. Discuţiile referitor la ceea ce va învăţa în liceu, referitor la ceea ce pot face mai departe cu ce învaţă sunt necesare."

Licee bilingve pentru facultăţi în afara ţării

Unii tineri îşi aleg liceul, în funcţie de limba de predare. Dacă este liceu bilingv sau clasă bilingvă, cresc şansele de a fi acceptat la o facultate în afara ţării.

Există, totodată, şi specializări universitare în ţară care predau exclusiv în limba engleză sau franceză. În plus, şansele de a obţine uşor atestatul de limbă straină, Cambridge, Toefl pentru limba engleză, DALF pentru cea franceză, cresc considerabil. 

Anul trecut, 52% dintre elevii au optat pentru specializarea matematică-informatică, 24 % pentru ştiinţele naturii, 15% pentru filologie şi 9% pentru ştiinţe socio-umane, potrivit statisticilor ministerului Educaţiei.

"Am încercat să folosim cât mai rar fraza «Că aşa vrem noi!». Am considerat-o „adultul" de 14 ani."
Adrian Topor
preşedintele Fundaţiei Clubul Părinţilor Plus D

"Suedia sau Danemarca merg pe principiul abilităţilor încă de la grădiniţă şi au un progres în educaţie extraordinar. "
Fabian Telişcă
preşedintele
Consiliului Elevilor

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite