Coaliţia pentru Educaţie: „Creşterea salariilor profesorilor nu e suficientă fără cea a calităţii educaţiei”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Adevărul
FOTO Adevărul

„Coaliţia pentru Educaţie” solicită Guvernului şi sindicatelor ca negocierile pe teme salariale să fie însoţite şi de discuţii privind măsuri care să conducă la dezvoltarea profesională a cadrelor didactice şi la creşterea calităţii educaţiei.

„Majorarea salariilor riscă să nu producă rezultate în sistem, dacă nu este corelată cu un curriculum adecvat, cu un program coerent de formare continuă şi evaluare pentru profesori, care să-i ajute să se adapteze cerinţelor actuale. În opinia Coaliţiei, este de aşteptat ca guvernul şi sindicatele să-şi asume angajamente clare legate de rezultate concrete, cum ar fi eliminarea industriei meditaţiilor private şi reducerea semnificativă a analfabetismului funcţional. Potrivit studiilor PISA, aproximativ 40% dintre adolescenţi sunt analfabeţi funcţional, ceea ce plasează România în coada Europei”, se arată într-un comunicat al Coaliţiei.

Mai mult decât atât, Coaliţia pentru Educaţie susţine asumarea obligatorie a unei „foi de parcurs” a reformei resurselor umane din sistemul de învăţământ, detaliată pentru fiecare dintre dimensiunile asociate obţinerii de „calitate şi performanţă”, astfel: partea de acces (absolvirea unui program de formare cu puternic conţinut practic), primii ani în sistem (formare continuă, mentorat, consiliere), dezvoltarea şi susţinerea de metode de evaluare a performanţei, procedurile de promovare şi sistemele de management.

Pentru a ajunge ca sistemul educaţional românesc să fie cu adevărat centrat pe elev, este necesar ca şi profesorii trebuie să beneficieze de un program prin care să fie încurajaţi să-şi împlinească potenţialul, consideră membrii Coaliţiei.

„Obiectivele unui astfel de program vor fi atinse atunci când cariera de profesor va deveni una dintre primele opţiuni de carieră pentru cei mai buni 20% dintre absolvenţii ai fiecărei facultăţi, aşa cum se întâmplă în alte ţări cu educaţie performantă”, a spus Daniela Vişoianu, preşedinta Federaţiei „Coaliţia pentru Educaţie”.

Educaţia are nevoie de strategie, nu doar de salarii

„Analizând cifrele publicate pentru anii 2013 şi 2014, constatăm că o majorare de 45% a cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale înseamnă 0,5% din PIB. Dacă ne-am fi asumat, ca parte din procesul de reformă a resurselor umane din educaţie, modificarea sistemului de salarizare cu suportul a 0,5% din PIB, în anii trecuţi, am fi ajuns la alocarea pentru educaţie a 3,3% (2013), respectiv 3,6% (2014) din PIB, faţă de ţinta de 6%.

Dacă e să fim pragmatici, reforma strategică a societăţii româneşti, ce ţine de cea mai importantă resursă - oamenii din educaţie -, ar costa mai puţin decât ne vine să credem. Riscul este ca măsura creşterii salariilor să fie implementată doar cu caracter reparatoriu, în căutare de sprijin şi voturi, fără legătură cu performanţa, fără să fie parte dintr-o strategie cu obiective bine definite”, a adăugat Daniela Vişoianu, reprezentanta Coaliţiei pentru Educaţie.

În acelaşi timp, Coaliţia pentru Educaţie cere Guvernului României şi sindicatelor din educaţie să prezinte şi să supună dezbaterii publice viziunea şi obiectivele pe care şi le-au propus pe termen mediu şi lung, dincolo de majorarea salariilor.

Negocierile salariale, amânate

Profesorii mai aşteaptă până pe 15 septembrie pentru a afla dacă salariile lor se vor majora cu încă 15%, cât au cerut liderii sindicali din Educaţie. Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a explicat, luni, la finalul discuţiilor dintre liderii sindicali şi oficialii de la Guvern că au fost avansate mai multe variante de calendar şi procente, dar s-a convenit o amânare a discuţiilor până când vom şti mai clar care este stadiul legii salarizării.

"În momentul de faţă, un profesor debutant cu studii superioare câştigă cu 20% mai mult decât o femeie de serviciu. Nu este normal. Momentan, salariul brut este de 1.200 de lei, dacă ar fi să ajungem la un salariu net de 1.200 de lei, asta ar însemna o creştere salarială de 50%. Sperăm ca până la Crăciun, profesorii să beneficieze de o creştere salarială de 15%", a spus Hăncescu pentru "Adevărul". La rândul său, Marius Nistor, liderul Federaţiei Sindicatelor din Educaţie "Spiru Haret", a spus că, în viziunea sa, 15% este mult prea puţin. "Salariul unui profesor debutant ar trebui să fie de două ori mai mare decât este acum", a spus Nistor.
 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite