Procesul de învăţare nu este specific doar copiilor de o anumită vârstă sau unui mediu şcolar organizat. Copiii învaţă rapid imediat după naştere. În nicio altă perioadă un om nu învaţă şi nu se dezvoltă atât de mult ca în primii trei ani din viaţă. Atunci se pun bazele dezvoltării cognitive, emoţionale şi sociale în funcţie de care copiii îşi pot construi viitorul. Grija şi atenţia pe care un copil le primeşte în primii opt ani din viaţă, dar în mod special în primii trei, sunt foarte importante şi îl influenţează pentru tot restul vieţii.

Pe lângă o nutriţie de calitate şi o îngrijire adecvată a stării de sănătate, copiii au nevoie să se bucure de afecţiune, atenţie, să fie motivaţi şi încurajaţi să acţioneze. Atunci, ei cresc şi învaţă cel mai mult. Un copil care este stimulat vizual, implicat constant în activităţi interactive, îmbraţişat, încurajat să se exprime şi este mângăiat are şanse mai mari să îşi dezvolte complet abilităţile cognitive, emoţionale, sociale şi de limbaj care sunt vitale pentru succesul lui la şcoală, în comunitate şi pe parcursul întregii vieţi.   

În primii ani din viaţă se pun bazele performanţei şcolare de mai târziu

Numeroase studii efectuate în ţări în curs de dezvoltare arată că programele de dezvoltare timpurie a copilului au ca efect creşterea participării şcolare în ciclul primar şi o mai bună performanţă şcolară, care influenţează mai târziu şansele de a obţine un job. 

Interacţiunea cu adulţii

Copiii învaţă să se comporte imitând comportamentul persoanelor din jurul lor sau cum spunea doamna psiholog Carmen Anghelescu de la Centrul pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională Step by Step în cadrul unei întâlniri pe tema educaţiei timpurii a copilului: orice interacţiune a unui copil cu un adult reprezintă pentru cel mic o oportunitate de a învăţa. Astfel, părinţii, cei care au grijă de copii şi profesorii au nevoie de cunoştinţele şi aptitudinile necesare astfel încât să le ofere interacţiuni de calitate şi cel mai bun mediu de a se dezvolta.

În concluzie, un copil cu vârsta între 0 şi 3 ani nu trebuie doar îngrijit şi alimentat corect, el are nevoie de experienţe din care să înveţe şi să vadă la persoanele cu care interacţionează acele comportamente pe care doriţi să le vedeţi la el mai târziu.  

Dacă sunteţi interesaţi să aflaţi mai multe despre dezvoltarea timpurie a copilului, puteţi citi Repere fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7 ani.