Vocea părinţilor: Sunt încântaţi să le dea copiilor un obiectiv

Cadrele didactice pot fi amendate cu cel mult 8.000 de lei pentru discriminarea elevilor. Profesorii fac deseori diferenţe între cei pe care ar trebui să-i călăuzească la şcoală, dar cazurile ajung rar direct la autorităţi.
Zeci de mii de copii au rămas în ultimii ani în grija bunicilor şi cu un dor imens după părinţii plecaţi în străinătate să muncească. Absenţa părinţilor are efecte nebănuite asupra celor mici, de la abandon şcolar până la izolare socială.
Alexandru Lohănel este elev în clasa a II-a la Şcoala Generală nr. 3 din Suceava şi se uită în fiecare zi la desenele lui preferate cu Ben Ten.
Bianca Ardeleanu are 11 ani şi învaţă în clasa a IV-a la Şcoala Generală nr. 11 din Buzău.
Potrivit noii legi, dascălii de la clasele primare ar putea deveni şi profesori de sport. Măsura este prevăzută în noul proiect al legii Educaţiei şi îi nemulţumeşte deopotrivă pe învăţători, pe profesori şi pe elevi.
O propunere legislativă din Franţa prevede suspendarea indemnizaţiilor familiale pentru părinţii ai căror copii lipsesc nemotivat de la şcoală. Măsura este susţinută de şeful statului, Nicolas Sarkozy, care ar dori aplicarea ei chiar din anul şcolar care începe în toamnă.
Trei studenţi din Craiova i-au impresionat pe cei mai renumiţi specialiști în legislaţie europeană la un concurs de procese simulate. Tinerii s-au calificat în semifinala celui mai important concurs de procese simulate din sud-estul Europei.
Acuzaţii vechi de când lumea persistă între angajatori şi universităţi pe tema legăturii dintre piaţa muncii şi programele educaţionale. În timp ce angajatorii aşteaptă ca absolvenţii să răspundă cerinţelor jobului, studenţii se mândresc cu diplomele pe care le au.
Tinerii absolvenţi interesaţi de continuarea studiilor în domeniul bancar pot aplica, până la sfârşitul lunii iunie, pentru una dintre cele două burse pentru programele de masterat oferite de Alma Graduate School din Italia şi Unicredit.
Doi elevi din Oradea sunt părinţii unui robot care ar putea înlocui în câteva zeci de ani mâna omului în fabrici. Invenţia celor doi tineri a fost răsplătită cu medalia de argint la competiţia internaţională Infomatrix, desfăşurată în aprilie la Bucureşti.
Profesorii se pregătesc de grevă într-o ultimă tentativă disperată de a convinge Guvernul să nu le taie salariile cu 25%. Protestul pe care îl pregătesc dascălii, începând cu data de 31 mai, i-ar putea afecta pe cei 200.000 de elevi de liceu care termină liceul în aceste zile.
„Educaţia sexuală“ nu există ca atare în şcolile româneşti; liceenii participă opţional la ore de „educaţie pentru sănătatea reproducerii“. Ar trebui înfiinţată o „şcoală a părinţilor“, sunt de acord cei mai mulţi dintre elevii de liceu, care acuză o comunicare defectuoasă cu părinţii pe această temă.
În timp ce cărţile de fizică occidentale sunt pline de exemple şi simplu de înţeles, cele româneşti sunt stufoase. O analiză a trei manuale de fizică pentru liceu din România, Franţa şi Italia, realizată de o profesoară de fizică din Constanţa, arată diferenţe importante între acestea.
Tradiţia pare să guverneze principalele facultăţi din ţară. Doar așa se poate argumenta cum în aceeaşi instituţie ajung să lucreze profesori care sunt soţi, părinţi și copii, gineri, bunici și nepoţi. Facultăţile din România sunt populate de familiile universitarilor, care spun că meseria se transmite din tată în fiu.
Am trecut prea lejer peste informaţia furnizată de fostul ministru al Educaţiei, Liviu Pop. În România sunt 2418 şcoli cu grupuri sanitare în exterior, 30% din numărul total al şcolilor şi în care învaţă 230.000 de elevi. Nu ne putem îndoi de aceste cifre pentru că vin chiar de la un ministru al Educaţiei, despre care se presupune că ştie ce vorbeşte. Iar 7% din aceste şcoli sunt în mediul urban!
Azi s-a votat o modificare la Legea Educaţiei Naţionale prin care învăţământul general obligatoriu este de 15 ani. Ca mai întotdeauna se iau dorinţele şi se presupune că vor deveni realităţi, fără analiza costurilor, a resurselor, a perioadei de timp necesare pentru implementarea acestor dorinţe.
Premisa cărţii lui Amanda Ripley este arhicunoscută – nu există ţări cu creştere economică şi indicatori de dezvoltare fără un sistem educaţional performant. Această concluzie banală pare tot mai mult ignorată, cu urmările pe care le ştim prea bine
Din 2015, peste 200 de elevi participă la competiţia Bright Speakers care le testează talentul oratoric, persuasiunea, argumentarea şi imaginaţia în realizarea şi susţinerea unui discurs public. Concursul Bright Speakers ajunge anul acest la cea de-a V-a ediţie.
O ţară întreagă s-a indignat cum nu se poate mai patriotic în clipa în care s-au aflat rezultatele mai mult decât descurajatoare obţinute de viitorii absolvenţi ai clasei a opta la simularea evaluării naţionale.
Lucruri ciudate se petrec în zona manualelor şcolare. Dacă până în anul trecut manualele erau achiziţionate pe o piaţă liberă, conform Legii achiziţiilor publice (Legea 68/2016), pentru anul şcolar 2018-2019 cadrul legal se schimbă substanţial. Este vorba de OUG 76/20.10.2017, de înfiinţare a Editurii Didactice şi Pedagogice S.A., (E.D.P) cu capital integral de stat.
Am scris despre evoluţia realizării şi achiziţiei de manuale şcolare pentru anul şcolar 2018-2019, pe baza Legii manualului şcolar, nepromulgată de preşedintele României pentru că nu a fost aprobata în parlament. Ministerul Educaţiei a dat o replică la articolul menţionat, în care menţionează că acţionează legal.
Dacă un angajator ar ajunge faţă în faţă cu un student sau tânăr absolvent cu stil, cu eleganţă, rafinament, care stăpâneşte bine arta conversaţiei inteligente, cu o exprimare elevată şi expresivă, care ştie bine gramatică şi subtilităţile limbilor străine, care ştie să zâmbească, care miroase frumos,
Indiferent de vârsta, domeniul de activitate, experienţa de viaţă şi obiectivele pe care le avem, un test de limbă străină poate fi un motiv de nelinişte şi poate chiar să influenţe rezultatele finale.
Instruirea şi formarea continuă joacă un rol important în cariera profesorilor şi, în mod special, a celor de limbi străine care caută să se familiarizeze permanent cu noţiunile şi metodele moderne de predare.
Ceremonie solemnă la primăria din Châtillon, un oraş din regiunea pariziană. Primarul oraşului, cu eşarfa tricoloră la piept şi cu un creion în mână, cântă Marseilleza. În jurul lui, în cerc, ţinându-se de mână, elevii clasei a doua a uneia din şcolile oraşului. În fundul sălii de şedinţe, Nataniel, proprietarul creionului, stă pitulat sub două scaune, face grimase şi işi acoperă cum poate urechile.
An de an ne lovim de acelaşi fenomen: rezultate sub aşteptări la examenele naţionale sau la simulările acestora. An de an semnalăm, şi eu şi alţii, că nu este în regulă ca un sistem de învăţământ să funcţioneze cu un randament de 33%. Acesta este procentul de elevi care beneficiază de şcoala noastră.
Puştimea stă stup în jurul unei bălţi şi declină în 1001 de moduri aceeaşi întrebare: De ce? De ce apa se strânge în anumite locuri? De ce şcoala se oglindeşte invers în baltă? De ce apar la suprafaţa apei valuri? De ce unele frunze plutesc, iar altele se scufundă?... Doar întrebările sunt importante. Răspunsurile, oricum nu le au.
Acordarea burselor şcolare pentru elevi. Un subiect important şi cu impact pentru sistemul educaţional, care m-a preocupat în toţi cei trei ani cât am fost preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa („vinovată” şi pentru că tema a devenit una de interes la nivel naţional).
Ninge pe cărările ce duc spre şcoală. Gheaţa şlefuieşte drumul. Gerul stă aninat de ferestre şi-şi perie barba cu toţi mărăcinii găsiţi în drum. Iarna e indiscutabil un idilic tablou.
Deşi opinia publică a reacţionat atât la propunerile Ministerului Educaţiei Naţionale cu privire la ideea manualului şcolar cât şi cu privire la ideea editurii unice, aceste două dezastre sunt în plină dezbatere legislativă.
Problema manualelor şcolare, un exemplu perfect de politici publice promovate de actuala guvernare, prin care mai rău se încurcă decât se descurcă o problemă importantă a societăţii. Legea manualului şcolar, prin care se modifică total logica şi filosofia producerii şi achiziţionării manualelor şcolare, nu se ştie când şi dacă va fi promulgată. Se află în dezbatere la Senat, prima Cameră sesizată.
La Coaliţia pentru Educaţie propunem celebrarea Centenarului prin alocarea suplimentară a 1% din PIB pentru educaţie, adică o creştere de la 3% din PIB la 4%, cu dedicarea acestui procent doar învăţământului preuniversitar, pentru reducerea abandonului şcolar şi a procentului de analfabeţi funcţionali. Cu cei 9 miliarde, România şi-ar onora viitorul şi copiii prin accesul lor la educaţie de calitate.
Am scris de curând, într-un articol referitor la organizarea probelor orale de la bacalaureat în luna februarie, că legea este contradictorie. Conţine două prevederi care se bat cap în cap. Şi că organizarea probelor orale în februarie este legală sau ilegală, în funcţie de ce articol de lege decizi să respecţi.
Marţi, pe holul de la P1 din faţa plenului Camerei Deputaţilor, un reporter lua la rând deputaţii întrebându-i dacă sunt de acord cu predarea educaţiei sexuale în şcoli. Sau cu interzicerea ei, depinde din ce direcţie vrei să priveşti.
„L-am găsit în recreaţie, în curte“, îmi explică o mogâldeaţă ştirbă în timp ce îmi întinde, ca pe a şaptea minune a lumii, un cocoloş de hârtie. Apoi face ochii rotunzi şi mă priveşte cu un aer vădit naiv. Mogâldeaţa ştie ea ce ştie.
Discuţii aprinse în spaţiul public dacă examenul de bacalaureat care începe luni este legal sau nu. Analizând cadrul legal, rezultă că în România este legal şi nu prea. Lasă că merge şi aşa! Logica care a stat la baza emiterii OM privind metodologia şi calendarul examenului de Bacalaureat, cu mutarea probelor orale de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale în februarie, are la bază: