Tarom si-a redus pierderile cu 18 milioane dolari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pierderi de sute de milioane de dolari. In Europa, doua mari companii, avand statut de operatori nationali, dau faliment. Restructurare "la sange" de maxima urgenta. Sunt dati afara zeci de mii de

Pierderi de sute de milioane de dolari. In Europa, doua mari companii, avand statut de operatori nationali, dau faliment. Restructurare "la sange" de maxima urgenta. Sunt dati afara zeci de mii de angajati, se taie orice activitate neprofitabila. Preturile scad dramatic - pentru a aduce inapoi clientii speriati. Se ajunge aproape la un razboi tarifar, de "care pe care". In America, companiile primesc ajutor sub forma unui imprumut de urgenta de cinci miliarde dolari. Europa (UE) da liber guvernelor, mai mult sau mai putin voalat, sa salveze ce se mai poate salva din propriile companii. S-a renuntat parca la principiul pietei concurentiale. Cuvantul de ordine este acum "scapa cine poate". Stirile care vin post 11 septembrie de la transportatorii aerieni dintr-o parte si alta a Atlanticului dau o imagine de cosmar. "In istoria transporturilor aeriene n-a mai fost niciodata o perioada asa de grea, intinsa la o scara atat de mare", confirma Nicolae Demetriade, directorul general al Companiei Nationale de Transport Aerian. La nivelul Tarom, in ultimele luni, volumul de pasageri a scazut cu 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In aceasta perioada s-a ajuns la situatia in care, din lipsa de pasageri, sunt anulate uneori chiar 2-3 curse pe zi. Desi zborurile transatlantice, in general cele de mari distante, nu au o pondere precum la mari companii aeriene, si Tarom simte din plin efectele situatiei actuale. Spre exemplu, lupta celor grei a tras in jos cu cel putin 20% tariful Bucuresti-New York dus-intors, pana la numai 340$. Totusi, din punct de vedere financiar, 2001 va fi un an mult mai bun decat 2000. S-ar putea ca la sfarsitul anului pierderile sa nu depaseasca 42 milioane dolari, ceea ce oricum inseamna un "castig" de 18 milioane dolari. (La sfarsitul lui 2000, bilantul se inchidea pe un minus de 60 milioane dolari). Astfel, tinta de reducere a pierderilor cu minimum 12,5 milioane dolari - fixata in primavara, cand Tarom a primit un imprumut guvernamental de circa 10 milioane dolari - a fost sensibil depasita. Pe ansamblu, in primele zece luni din 2001, desi s-au desfiintat curse si s-a renuntat la un avion Boeing, numarul pasagerilor este la 98% din nivelul anului trecut. In octombrie, cota de piata a Tarom a crescut la 33%, fata de 26-29% (aceasta inseamna ca din pasagerii care pleaca din Romania 33% zboara cu Tarom). Directorul Demetriade spune ca pe mai multe destinatii s-a reusit chiar majorarea tarifelor. Restructurarea companiei arata ca "se pot obtine resurse din scaderea in continuare a costurilor". In ce priveste cheltuielile salariale, care reprezinta 8% din costuri, acestea au fost inghetate in 2001 si asa vor ramane cel putin inca sase luni. Angajatii au acceptat ca actualul Contract Colectiv de Munca sa fie prelungit, ceea ce inseamna ca salariile vor ramane la nivelul ianuarie 2001, in conditiile in care au fost desfiintate sporurile, primele, biletele gratuite. Tarom are acum 2.688 angajati, fata de 2.875 in ianuarie, si in continuare se merge pe iesirile naturale de angajati, fara ca acestia sa mai fie inlocuiti. Directorul Demetriade spune ca Tarom este printre putinele companii care, dupa ce a primit o garantie pe timp de o luna din partea statului, a reusit sa incheie un contract de asigurare "in noile conditii". Aceasta inseamna o asigurare generala anuala incheiata luna aceasta pentru 8,5 milioane dolari, fata de 3,5 milioane in 2000. (In paranteza fie spus, despagubirile asiguratorilor merg acum pana la 750 milioane dolari). Se cauta o alianta comerciala pentru cursele interne O sursa importanta de pierderi a ramas si in acest an transportul intern - 8 milioane dolari pana in prezent. Pentru reducerea acestora, Tarom a cerut inca din martie aducerea tuturor curselor interne de pe Aeroportul Baneasa pe Otopeni, dar numai din 28 octombrie a fost aprobata mutarea acestora definitiv. "Tarom nu trebuie sa se mai intoarca pe Baneasa, pentru ca aici pierdem pasagerii care nu pot avea conexiuni cu zborurile externe", spune categoric directorul Demetriade, aratand ca, numai pana acum, mutarea pe Otopeni a adus un plus de 5% pasageri. Problema de fond ramane insa. Economic vorbind, s-a luat in calcul inclusiv renuntarea la cursele interne: avioanele mici ale Tarom ATR (48 locuri) sunt totusi prea mari pentru un trafic mediu de 20 pasageri/cursa. "Puterea" pietei interne s-a vazut si din faptul ca o companie privata - Angel Airlines - avand avioane usoare (19 locuri) a esuat, retragandu-se dupa doua luni de operare in pierdere. "Incercam acum sa stabilim o relatie comerciala cu Angel Airlines si Carpat Air (care are avioane sub 32 locuri) pentru a putea asigura un transport intern eficient", spune directorul Tarom.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite