Răzvan Nicolescu, despre sfârşitul South Stream: România se axează, în sectorul gazelor naturale, pe zăcămintele din Marea Neagră

0
Publicat:
Ultima actualizare:
România a susţinut proiectul Nabucco, iar după ce acesta a căzut ţara noastră s-a concentrat pe obţinerea independenţei energetice prin exploatările din Marea Neagră
România a susţinut proiectul Nabucco, iar după ce acesta a căzut ţara noastră s-a concentrat pe obţinerea independenţei energetice prin exploatările din Marea Neagră

România se va concentra pe construcţia unei conducte de 230 milioane de euro al cărei scop este transportul gazelor naturale din perimetrele aflate în Marea Neagră până la Podişor, judeţul Giurgiu, a declarat Răzvan Nicolescu, ministrul delegat pentru Energie, în contextul în care preşedintele rus Vladimir Putin a anunţat că Moscova va renunţa la gazoductul South Stream.

„Pentru România, cel mai important proiect de infrstructură în domeniul gazelor naturale este conducta Dobrogea-Podişor, care va aduce gazele din Marea Neagră în sistemul românesc de transport. Este un proiect de 230 milioane de euro pe care sperăm să îl finalizăm cu sprijinul financiar al Comisiei Europene“, a declarat Nicolescu, citat de Mediafax, întrebat ce opţiuni are România pentru diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze.

Petrom şi ExxonMobil au descoperit, în 2012, un zăcămînt de gaze evaluat la 42-84 miliarde metri cubi de gaze, însă producţia este estimată să înceapă abia spre sfârşitul acestui deceniu.

Preşedintele rus, Vladimir Putin, a anunţat luni că Rusia nu poate continua construcţia South Stream, proiect evaluat la 40 de miliarde de euro, din cauza opoziţiei Uniunii Europene, adăugând că gazele care ar fi urmat să ajungă prin această conductă în Italia vor fi redirecţionate spre alte pieţe.

Comisia Europeană s-a opus construcţiei South Stream, pe fondul îngrijorărilor că proiectul ar contribui la consolidarea influenţei Rusiei în Estul Europei.

România nu a făcut parte dintre statele implicate în realizarea South Stream, chiar dacă Bucureştiul şi Moscova au avut unele discuţii pe această temă în urmă cu câţiva ani.

Reciclarea proiectului rusesc, varianta cu Turcia

Moscova vrea să construiască, împreună cu o companie din Turcia, un gazoduct capabil să livreze 63 de miliarde de metri cubi de gaz dinspre Rusia către Turcia. Astfel, Gazprom va realiza, alături de Boru Hatlari Ile Petrol Tasima din Turcia, un gazoduct capabil să livreze 63 de miliarde de metri cubi de gaz dinspre Rusia spre Turcia, relatează Bloomberg.

Gazprom va putea folosi, însă, o parte din investiţiile făcute deja pentru South Stream, a declarat Alexei Miller, directorul general al gigantului rus. Acesta a precizat că aproximativ 14 miliarde de metri cubi de gaz, adică 20% din capacitate, vor fi livrate Turciei, restul fiind trimis către ţările din Balcani.

Gazprom a cheltuit 9,4 miliarde dolari în ultimii trei ani pentru proiectul South Stream şi pentru modernizarea conductelor de pe teritoriul Rusiei, care urmau să fie conectate la South Stream.

Slovacia are o rută alternativă

Slovacia a lansat, la sfârşitul săptămânii trecute, ideea construcţiei unei noi rute de transport al gazelor naturale către Sud-Estul Europei, ca alternativă la South Stream.

Denumit Eastring, proiectul ar avea o capacitate anuală de transport de până la 20 miliarde de metri cubi şi va conecta sistemul de gazoducte al Slovaciei cu conducta Soyuz din Ucraina, actualmente subutilizată, şi apoi ar intraîn România. De aici, ar trebui realizată o conductă care să se cupleze la gazoductul Isaccea-Negru Vodă.

Gazele care ar urma să fie transportate prin Eastring ar proveni din vestul Europei, traversând Slovacia, România şi Bulgaria. Eastring ar avea o lungime de 570 de kilometri, iar investiţia s-ar ridica la 750 milioane de euro.

România a susţinut, până în 2012, construcţia gazoductului Nabucco, văzut ca mijloc de diminuare a dependenţei de importurile de gaze ruseşti. Nabucco a fost însă abandonat însă în vara anului 2012, din cauză că nu a reuşit să îşi asigure furnizori de gaze.

Mai puteţi citi:

  

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite