Tot mai mulţi români evită cozile interminabile de la casieriile firmelor de lumină, gaze sau telefonie mobilă şi aleg să-şi achite facturile prin intermediul aparatelor instalate în magazinele din cartier. Ce îi face pe micii comercianţi să accepte instalarea unor POS-uri? Este o modalitate prin care îşi rotunjesc veniturile lunare.

Majoritatea clienţilor sunt din mediul rural

Compania PayPoint semnează contracte cu furnizorii de utilităţi precum E-ON, Distrigaz sau UPC pentru a accepta plata facturilor în schimbul unui comision. O parte din această „taxă" merge spre comercianţi care instalează un aparat PayPoint pentru citirea codurilor de bare ale facturilor. Comisionul comerciantilor constă într-o suma fixă oferita pentru fiecare plata acceptată.


Peste 50% din cei care utilizează acest serviciu provin din mediul rural, după cum explică Mugur Dogariu, managing director la PayPoint România. Numărul magazinelor care au instalat POS-uri ale companiei britanice PayPoint a crescut cu 15% în 2009, până la 2.300 de unităţi.  


Cartelele telefonice,o altă sursă de venit

Tot la aparatul cu ajutorul căruia îţi plăteşti factura la lumină, poţi să-ţi reîncarci cartela preplătită pentru telefonul mobil. Însă, în ultimul an, operatorii GSM au oferit un volum mai mare de convorbiri  pentru cartele la preţuri mult mai mici, chiar egale cu cele din 2008, potrivit lui Dogariu.

Aşa încât, operaţiunile de reîncărcare ale cartelelor prepay nu i-au ajutat prea mult pe cei de la PayPoint în 2009. În prima jumătate a anului financiar 2009 - 2010 (aprilie - septembrie 2009), veniturile PayPoint România au fost de 14,7 milioane de euro (13,14 milioane lire sterline) în scadere cu 28% faţă de aceeaşi perioadă din 2008, iar profitul operaţional a fost în creştere cu 12%.


Compania PayPoint a intrat pe piaţa românească în 2007, prin preluarea diviziei de distribuţie a cartelelor preplătite şi de încărcări electronice Pay Store a RTC Holding pentru 15,5 milioane de euro şi este singura care oferă serviciul de plată electronică a facturilor. Compania are contracte cu 29 de clienţi din telecomunicaţii, utilităţi şi servicii financiare.

Afaceri de zece milioane de euro

 PayUp a instalat 2.000 de terminale în 2009, unde românii pot deocamdată doar să‑şi reîncarce cartelele de telefonie. Însă, ca şi în cazul PayPoint, scăderea dramatică de pe piaţa cartelelor preplătite a afectat afacerile companiei.

Pentru 2009, oficialii companiei se aşteaptă la o cifră de afaceri de 40 de milioane de lei, adică 9,5 milioane de euro. Până la sfârşitul anului, compania plănuieşte intrarea pe segmentul de plăţi electronice a facturilor, unde printre competitori se numără britanicii de la PayPoint. La intrarea pe piaţă românească, în 2008,  firma olandează anunţase că va investi şase milioane de euro în dezvoltare şi noi servicii până la finalul lui 2010.

Alternativa plăţii electronice a facturilor

Românii îşi pot achita facturile la bancomatul băncilor cu care compania de utilităţi sau operatorii de telefonie au încheiat convenţii. O altă alternativă este plata direct de pe telefonul mobil sau prin internet.

Plăteşte cumpărăturile cu ceasul sau cu brelocul


O altă soluţie pentru a evita cozile, fie că este vorba de plata cumpărăturilor sau a facturilor, este noua tehnologie PayPass. Aceasta permite achitarea sumelor mai mici de 25 de euro (aproximativ 100 de lei) prin card fără introducerea codului PIN şi fără semnarea vreunei chitanţe.

Mai exact, cardul nu mai trebuie trecut prin cititorul clasic al POS-ului, ci este necesară doar de trecerea dispozitivului prin faţa unui cititor special, folosind tehnologia contactless. Cardul poate fi disponibil, pe lângă formatul clasic, şi sub formă de breloc, ceas, telefon mobil sau sticker.

Tehnologia de criptare face cardul cu dispozitiv PayPass să fie la fel de sigur ca oricare alt instrument de plată. Mai mult, faptul că nu trebuie să lăsaţi cardul sau dispozitivul din mână presupune şi mai multă siguranţă. Totodată, trebuie ştiut faptul că în situaţia în care cardul a fost apropiat de cititor de mai multe ori la efectuarea plăţii, cumpărătura va fi facturată o singură dată.

În noiembrie 2008, GarantiBank a lansat în premieră pe piaţa bancară din România instrumente de plată contactless echipate cu tehnologia MasterCard cu PayPass. Într-o primă fază, instrumentele de plată contactless au putut fi utilizate sub formă de sticker în 10 restaurante KFC din România, dintre care şapte în Bucureşti, două în Iaşi şi unul în Braşov. Tot în 2008, ING Bank a lansat în România programul de plăţi prin telefonul mobil Maestro PayPass.