Investitorii străini, dispuşi să înveţe Guvernul cum să facă autostrăzi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucrări autostrada Sebeş-Turda Lot 4 FOTO CNAIR Facebook

Profund nemulţumiţi de starea jalnică a infrastructurii, reprezentanţii Consiliului Investitorilor Străini cer Guvernului Dăncilă să înveţe „din greşelile trecutului” şi să înfiinţeze o Unitate de proiect, care să funcţioneze la nivelul Executivului ca un organism interministerial şi să se ocupe de supravegherea implementării marilor proiecte de infrastructură.

Investitorii Srăini au trimis Guvernului o scrisoare deschisă prin care cer „evitarea greşelilor identificate în trecut pentru a nu mai fi repetate” şi „întărirea capacităţii de implementare”, astfel încât să se înregistreze progrese reale în dezvoltarea infrastructurii rutiere.

"Este bine cunoscută importanţa infrastructurii de calitate pentru creşterea economică şi în egala măsură, întârzierile României la acest capitol. Lipsa infrastructurii frustrează mediul de afaceri, cetăţenii şi inclusiv autorităţile. Membrii Consiliului Investitorilor Străini (FIC) – companii care angajează peste 186.000 de persoane şi au o cifră de afaceri de 187 de miliarde de lei – cred că trebuie să trecem dincolo de permanenta întrebare ”cine este de vină?” şi să vedem ce este de făcut de acum înainte. Am decis să vă trimitem această scrisoare deschisă deoarece, prin mesajele transmise în spaţiul public, Guvernul României a semnalat că este preocupat de infrastructura deficitară cel puţin în aceeaşi măsură ca şi mediul de afaceri. Din punctul nostru de vedere o modalitate relativ simplă prin care câteva proiecte importante s-ar putea debloca şi finaliza este crearea unei unităţi dedicate proiectelor mari de infrastructură, care să aibă în arsenalul său toate instrumentele necesare pentru această misiune”, scrie FIC în documentul trimis Guvernului.

Printre obstacolele care împedică dezvoltarea infrastructurii, reprezentanţii FIC numesc problemele de proiectare, întocmirea defectuoasă a caietelor de sarcini, procesele şi procedurile de achiziţie complexe şi greoaie din punct de vedere administrativ, procesele şi procedurile îndelungate şi uneori slab coordonate de obţinere a aprobărilor necesare, lipsa resurselor pentru monitorizare în etapa de derulare.  

„Pe lângă toate acestea există o tendinţă de a nu învăţa din greşelile trecutului, iar acest lucru a afectat desfăşurarea proiectelor de infrastructură”, se arată în documentul citat.  

FIC consideră că adoptarea unor măsuri pentru a remedia această carenţă în capacitatea administrativă ar aduce o schimbare majoră, dincolo de aspectele financiare. 

Propunerile investitorilor străini

Pentru rezolvarea problemelor, FIC propune înfiinţarea unei Unităţi speciale pentru proiecte mari de infrastructură (UIP), care să funcţioneze la nivelul Guvernului ca un organism interministerial. 

„UIP ar trebui să fie responsabilă de supravegherea implementării marilor proiecte de infrastructură. UIP ar urma să beneficieze de expertiză tehnică, financiară şi juridică, precum şi de resurse financiare adecvate. UIP va fi organismul responsabil cu managementul proiectului cu responsabilităţi clar stabilite, dar şi cu autoritatea de a se asigura că: marile proiecte sunt implementate într-o manieră unitară; vor exista criterii de referinţă care să uşureze şi să îndrume planificarea şi executarea viitoarele proiecte; este întotdeauna disponibilă o situaţie actualizată la zi; se reduc şi se rezolvă eventualele blocaje majore care pot apărea pe parcursul desfăşurării proiectului; există puncte de contact pentru organisme interesate care pot sprijini la implementarea proiectelor; există continuitate în derularea proiectelor pentru a se putea acumula experienţă”, precizează Consiliul Investitorilor Străini.  

Membrii FIC consideră că „există un potenţial semnificativ de cooperare între UIP  şi Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP)”, aceasta din urmă putând fi un centru de date care furnizează informaţii valoroase pentru luarea deciziilor. 

   

„Persoane cu cea mai înaltă calificare profesională ar trebui să se regăsească atât în conducerea, cât şi la nivelul operativ al UIP. Personalul trebuie să fie remunerat pe măsură şi să i se asigure toate pârghiile necesare pentru a-şi duce la îndeplinire misiunea. În absenţa unor măsuri urgente lipsa infrastructurii va începe să acţioneze ca o frână puternică în calea dezvoltării economice a României şi va limita investiţiile viitoare atât de necesare. Dacă consideraţi utilă o discuţie mai amplă pe acest subiect, vă stăm la dispoziţie cu experienţa organizaţiei noastre”, încheie FIC scrisoarea trimisă Guvernului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite