In ziua de azi, din ce in ce mai multi romani au acces la Internet. Parintii doresc sa le ofere copiilor noua jucarie a zilelor noastre - calculatorul si bineinteles accesul la Internet. Alte persoane se trezesc cu noutatea pe masa la servici si incep sa faca primii pasi in lumea virtuala in timpul orelor de program. Motivele pentru care se cumpara astazi calculatoare cu acces la Web sunt din ce in ce mai diversificate, totusi cateva intrebari sunt puse din ce in ce mai frecvent de cei care se mai gandesc daca aceasta investitie merita facuta: Ce este Internetul?; Al cui este?; Ce castig daca ma conectez la Web?; Ce reprezinta toata aceasta avalansa de termeni noi, chiar trebuie sa-i invat pe toti?; Cat ma costa?; Ce gasesc pe Internet? De ce totul este atat de complicat, oare calculatorul nu poate functiona precum telefonul, ridic receptorul, formez numarul si gata? In urmatoarele randuri vom incerca sa raspundem la aceste intrebari care ii framanta pe cei ce se lovesc prima data de Internet. Ce este si la ce foloseste Internetul? In principal, Internetul reprezinta o retea mondiala de calculatoare legate intre ele. Daca cineva se conecteaza la aceasta retea, devine si el parte a Internetului. Totusi, in zilele noastre aceasta retea este structurata pe doua nivele, cea a ofertantilor de servicii si cea a utilizatorilor. Privit din alt punct de vedere, cea mai importanta sursa de informatii este astazi disponibila pe Internet, deci acesta poate fi considerat si ca un mediu de transmisie a acestora. Aceasta sursa enorma de informatii nu apartine nimanui, cu toate ca fiecare bucatica din el are un proprietar, dar intregul ansamblu nu are un proprietar unic, acest lucru fiind imposibil. Informatia a reprezentat mereu cel mai important bun al omenirii, primul pas in comunicare a fost aparitia limbajului articulat, dupa aceea pictogramele, scrisul, pana si arta poate fi caracterizata ca o modalitate de comunicare a emotiilor si a celor mai importante aspiratii ale spiritului uman. Bogatia culturala adunata in atatea mii de ani reprezinta pana la urma o suma de informatii transmisa pe diverse cai. Internetul reprezinta astazi cel mai important mijloc de comunicare pe care l-a cunoscut omenirea. In cativa ani a nu fi conectat va reprezenta acelasi lucru cu a sta intr-o tara in care persoana respectiva nu cunoste cel mai elementar mod de comunicare, limba tarii. Astfel, putem spune ca in scurt timp, accesul la Internet, va fi obligatoriu pentru oricine doreste sa aiba contact cu societatea in care traieste. Cu cat mai repede cu atat mai bine. Cat ma costa? Costurile accesului la Internet variaza foarte mult in functie de modalitatea aleasa pentru conectare. Asfel, daca majoritatea utilizatorilor casnici folosesc telefonul pentru a intra pe Internet, pentru cei mai pretentiosi dintre ei, sau firmele, pot utiliza conectarea prin fibra optica (in functie de locul unde se afla firma, reteaua de fibra optica neacoperind astazi nici macar toata capitala), conectarea prin radio sau prin cablu (unele societati de televiziune prin cablu ofera asemenea servicii). In prima varianta, cea a conectarii prin linia telefonica costurile sunt destul de mici de la 74 de lei pe minut pana la 221 de lei pe minut in functie de ora. Conectarea prin cablu reprezinta o solutie pentru cei cu dare de mana, costul acestui tip de conexiune scazand vertiginos in ultima vreme. Dupa o investitie initiala de aproape 100 de dolari, abonamentul lunar variaza de la 19 la 30 de dolari in functie de varianta aleasa. Conectarea cu inchirierea unui canal liber prin antena sau cea prin fibra optica au preturi prohibitive, ele nu pot fi folosite decat de companiile mari ce isi permit sa cheltuiasca lunar mii de dolari pentru transferuri de date. Am Internet. Ce fac cu el? O problema pentru cei ce intra pentru prima oara pe Internet este sa gaseasca ceea ce cauta. Pe Internet se afla un volum urias de date disponibil, din pacate fiecare site de Web este conceput de altcineva si structurarea informatiilor este facuta de acesta. Astfel, este destul de greu sa ajungi rapid la informati dorita mai ales daca nu stii adresa unde trebuie sa mergi pentru a gasi ceea ce cauti. Din aceste motive au fost create doua noi concepte, cel al portarurilor si cel al motoarelor de cautare. Cu ajutorul motoarelor de cautare poti gasi ceea ce cauti, iar portalul se doreste a fi un punct de plecare in navigarea pe Internet. Furnizorii de internet ofera in general portaluri Web pentru utilizatorii proprii. Cele mai multe portaluri contin diverse informatii care se vor a fi utile pentru vizitatori. Astazi lupta cea mare intre portaluri este pentru a deveni prima pagina vizitata de cei mai multi utilizatori. Astfel, oferta acestora a devenit din ce in ce mai bogata odata cu trecerea timpului, aici putand fi gasite stiri, acces la magazine online, instrumente care ofera informatii de referinta si bineinteles o gama larga de mijloace de comunicatie (e-mail gratuit, forumuri de discutii, mesagerie vocala, chat, posibilitatea de a transmite faxuri etc.). In ultima vreme tendinta este de a lega un portal de un motor de cautare, spre exemplu Yahoo! foloseste ca motor de cautare Google. Cele mai apreciate portaluri si motoare de cautare www.google.com Este considerat cel mai bun motor de cautare, avand in baza sa de date posibilitatea de gasire a rezultatelor din peste un miliard de pagini de pe Internet. www.yahoo.com Primul portal din istoria Internetului creat de David Filo si Jerry Yang in 1994. A devenit astazi unul dintre cele mai populare portaluri de pe Web. Un numar din ce in ce mai mare de utilizatori pleaca in explorarea Web-ului de la aceasta pagina. www.msn.com Portal oferit de Microsoft care merge pe ideea de a oferi utilizatorului tot ce isi poate dori intr-un singur loc. Deosebire fundamentala fata de portalurile de tip Yahoo ce se bazeaza pe un motor de cautare. www.altavista.com Un portal general ce poate fi folosi cu succes pentru cei ce prefera portalurile bazate pe un motor de cautare. Alte portaluri de pe Internet mai sunt si: www.excite.com; nt.excite.com; www.lycos.com; www.alltheweb.com; www.snap.com; www.financialaid.com; www.hotbot.com; www.e-cyc.com; www.webtop.com; www.go2net.com; www.about.com; www.facility.com; www.xrefer.com. Portaluri si motoare de cautare romanesti: www.kappa.ro Un portal foarte bine structurat ce ofera o varietate larga de date utile si posibilitati de cautare. www.portal.ro Contine un motor de cautare in propria baza de date, organizata pe categorii, ce pot fi accesate prin legaturi. De asemenea pot fi gasite stiri si noutati proprii, stiri generale si nu in ultimul rand ajutor pentru utilizatorii incepatori. www.index2000.ro Contine foarte multe informatii utile si mai putin utile. Este bazat pe ideea de a avea totul in acest loc. Din pacate, prea multe informatii tind sa faca prezentarea prea stufoasa si greu de urmarit. Totusi dupa ce utilizatorul s-a obisnuit cu structura site-ului acesta poate fi considerat un bun punct de plecare catre Web. Alte portaluri romanesti: www.rol.ro; www.gaseste.ro; www.cauta.ro; www.go2net.ro; www.altavistasearch.home.ro. Lista de portaluri romanesti si straine nu este completa (acest lucru ar fi in mod evident imposibil), cele prezentate in randurile de mai sus pot fi considerate doar un punct de plecare pentru cei ce doresc sa intre pe Web. In mod evident, portalurile ce pot fi personalizate au un avantaj fata de celelalte. Astfel, utilizatorul isi poate alege domeniile de interes si modul de vizualizare a paginii de start. Exemple de asemenea portaluri ar fi MyYahoo si MyNetscape. Comunicare pe Internet Pana la aparitia Internetului cele mai utilizate moduri de comunicare erau scrisoarea si telefonul. Neajunsurile acestor tipuri de comunicare o reprezenta in primul rand timpul scurs de la trimiterea unei scrisori pana la sosirea ei la destinatie sau costul ridicat al unei convorbiri telefonice atunci cand distanta era foarte mare. Internetul ofera un mod mai simplu de a avea acces la toate facilitatile unei comunicari rapide la un cost redus. Cel mai popular mod de a schimba informatia prin Internet o reprezinta e-mail-ul. Pentru a putea avea acces la acest serviciu utilizatorul trebuie sa aiba un cont ce se poate crea in mod gratuit la unul dintre ofertantii de servicii Internet (www.yahoo.com, www.home.ro, etc.). Cu ajutorul acestui cont se pot trimite mesaje de tip scrisoare care sa contina eventual si fisiere atasate. Aceste fisiere, in format electronic, pot contine date sau chiar poze ori inregistrari audio-video. Diferenta majora dintre acest tip de comunicare si cel al unei scrisori o reprezinta timpul foarte scurt in care mesajul ajunge la destinatar. Costul unui astfel de mod de comunicare se reduce la costul accesului la Internet. Chat-ul reprezinta un alt mod de comunicare prin Internet avand cateva diferente majore fata de e-mail. Cu ajutorul chat-ului doua sau mai multe persoane pot intra in legatura in timp real. Astfel, se creaza o legatura asemanatoare cu cea telefonica intre mai multe persoane aflate on-line. Spre deosebire de telefon acestea comunica prin mesaje scrise. Modul de functionare este simplu, utilizatorul intra intr-o camera virtuala pe care o creaza singur si poate invita pe oricine in acest loc in scopul comunicarii. De asemenea, el poate sa intre intr-una din camerele disponibile (publice sau private), la cele private avand nevoie de invitatie, pentru a comunica cu ceilalti. In ultima vreme au aparut multe servicii de tipul instant messaging ce realizeaza legatura intre doua sau mai multe persoane aflate la distanta. In cazul in care aceste servicii sunt active, ele controleaza pana si daca corespondentul are calculatorul pornit si este conectat la Internet. In aceste conditii legatura poate fi activata si transferul de informatii pornit. Evolutia acestor sisteme de comunicare este exploziva. Sistemul de mesagerie electronica s-a transformat peste noapte dintr-o simpla transmitere a unui text scris intr-un sistem complex cu ajutorul caruia se poate organiza chiar si o videoconferinta. Cel mai complex mod de utilizare a Internetului o reprezinta cel de conducere a unei afaceri sau de oferire a unor servicii guvernamentale pentru cetateni. Noii termeni de e-gouvernment, e-business, business-to-business, business-to-customer patrund din ce in ce mai adanc in constiinta oamenilor. Majoritatea marilor companii de IT s-au orientat pe oferirea de programe specializate pentru trecerea la noua era digitala. In acest fel, guvernele pot oferi servicii de neimagniat inainte cum ar fi votul electronic, eliberarea de permise de conducere, participarea la dezbaterile parlamentare si nu in ultimul rand oferirea de informatii. Se pot gasi numeroase exemple de agentii guvernamentale care folosesc World Wide Web ca vehicul de transfer al informatiilor in programe guvernamentale, servicii culturale, economice si alte elemente unice ale regiunii din care fac parte. Yahoo! popularul instrument de cautare prin Internet este legat cu paginile guvernamentale din peste 170 de tari. Un impresionant numar de parlamente nationale si-au creat propriile pagini de Web. Multe site-uri ce au in spate informatii generale guvernamentale ofera o vedere unica asupra traditiilor si dezvoltarii tarii respective. Aceasta arata ca implementarea solutiilor de e-government, in acest fel creeaza diferente intre atractivitatea unei tari, a unei regiuni sau a unui oras referitor la viata si munca.