Incompetenţa CNADNR ne scuteşte de taxa de la podul Feteşti-Cernavodă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Taxa la podul Feteşti-Cernavodă a fost eliminată complet până la 1 septembrie, după ce CNADNR nu a găsit o soluţie prin care să taxeze, dar să şi evite cozile kilometrice formate de românii care merg sau se întorc de la mare.

Şoferii care merg sau se întorc de pe litoral până la 1 septembrie nu vor mai plăti taxă la podul peste Dunăre de la Feteşti-Cernavodă. Decizia a fost luată din cauza faptului că actualul sistem de taxare determina formarea unor cozi de peste 10 kilometri, în special în weekenduri, iar Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) nu a găsit o soluţie.  

Iniţial, taxa de la podul de la Feteşti a fost suspendată în anumite intervale orare în zilele de sâmbătă (sensul spre Constanţa) şi duminică (sensul spre Bucureşti). 

Ulterior, intervalul orar a fost extins pentru acestea zile. Iar joi, premierul Victor Ponta a anunţat că plata taxei va fi suspendată permanent la sfârşit de săptămână, pentru că „CNADNR e atât de incompetent încât nu e în stare să facă un sistem să poată oamenii să treacă mai repede“. 

„CNADNR a reuşit să facă tot o catastrofă la bariera de la Feteşti. Oamenii cred că nu se mai duc în vacanţă de groaza că...nu ştiu cum s-au gândit orele alea“, a spus Ponta în şedinţa de guvern de joi. Ponta i-a spus lui Ioan Rus, ministrul Transporturilor, că ştie că mai mult merge spre Transilvania decât spre litoral, dar că are speranţa că „dumneavoastră, cu spiritul antreprenorial, reuşiţi să găsiţi o soluţie ca să nu ne mai batem joc de oameni“.

După ce vineri dimineaţa circulaţia a fost blocată timp de aproximativ 45 de minute, pe Austostrada Soarelui, pe sensul Bucureşti-Constanţa, la staţia de taxare de la Feteşti, reprezentanţii CNADNR au anunţat că taxa va fi eliminată complet până la 1 septembrie, nu doar în zilele de weekend. „Avem aglomeraţie inclusiv în timpul săptămânii, în zilele de marţi, miercuri sau joi. Măsura de sistare a taxei doar pe perioada weekendului nu este suficientă“, a declarat Alexandru Năstase, şeful Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură, potrivit Mediafax. 

Şeful CNADNR: Nu avem voie să umblăm la sistem

Premierul Ponta a cerut rezolvarea situaţiei de la podul Feteşti-Cernavodă, astfel încât taxa să poată fi încasată şi fără a se forma cozi de maşini de peste 10 kilometri, iar timpii de aşteptare să ajungă până la o oră. 

Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, spune însă că „nu se poate umbla“ la sistemul de taxare întrucât acesta a fost realizat cu fonduri europene, contractul urmând să se finalizeze în acest an, iar orice schimbare ar presupune returnarea banilor către Uniunea Europeană. 

„Barierele de la Feteşti, de fapt tot sistemul a fost construit pe bani europeni nerambursabili, a costat 6-7 milioane de euro. O clauză spune că nu avem voie să umblăm la acest sistem de taxare timp de 7 ani, acest contract se finalizează în 2014. Suntem conştienţi că nu e normal ce se întâmplă la Feteşti cu timpii de aşteptare, există alte posibilităţi de a taxa pentru trecerea podurilor, însă există constrângeri. Nu avem voie să mişcăm la contract, altfel vom plăti înapoi toată suma“, a spus Neaga, la Digi24.

În toamna lui 2007, când a fost implementat sistemul de taxare de la Feteşti, Jean Paul Tucan, şeful de la acea vreme al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Constanţa, a acuzat Agenţia ISPA din cadrul CNADNR de management defectuos în proiectul staţiei şi a refuzat să semneze recepţia lucrărilor. 

„Echipamentele şi dotările nu sunt incluse în cele patru milioane de euro investite, nu există un proiect de dotări şi sisteme de comunicaţie şi nici sistem de protecţie pentru cabinele în care stau taxatorii“, spunea Tucan în octombrie 2007. 

Ioan Rus promite soluţii

Ioan Rus, ministrul Transporturilor, a declarat că, până la sfârşitul lunii august, va fi găsită o soluţie pentru o taxare „mai facilă“ a trecerii pestre podul peste Dunăre. „Până la sfârşitul lunii august va trebui să găsim o soluţie care, pe de o parte, să fluidizeze traficul, iar pe de altă parte, resursa financiară care se obţine din această taxă să existe, totuşi“, a spus Ioan Rus. 

De asemenea, CNADNR a precizat că are în faza de elaborare a documentaţiei tehnice un proiect de modernizare a sistemului de încasare a tarifului de trecere a podului peste Dunăre la Feteşti-Cernavodă.

În timp ce pentru încasarea taxei de la Feteşti se folosesc operatori umani (casieri în cabine de taxare), iar şoferii trebuie să dispună de numerar (cât mai exact) pentru a plăti, în alte state au fost de mult implementate sisteme electronice. De exemplu, în unele state, biletul pentru traversarea unui pod se poate cumpăra dintr-o benzinărie, oficiu poştal sau alte posturi, este sub forma unui abţibild, se lipeşte pe parbriz şi este scanat de sisteme electronice pentru verificare. 

Cât pierde statul

În plin sezon, peste 30.000 de maşini trec zilnic pe podul de la Feteşti-Cernavodă. Asta înseamnă că statul va pierde, în luna august, peste 24 de milioane de lei din neîncasarea taxei de pod. Tarifele pentru o singura trecere a postului peste Dunăre Feteşti-Cernavodă pornesc de la 13 lei pentru vehicule rutiere de transport persoane cu cel mult 8+1 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi ajung până la 91 de lei în cazul vehiculelor rutiere cu masă totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12 tone şi cu minimum 4 axe (inclusiv), exclusiv vehiculele rutiere de transport persoane.


Pe aceeaşi temă:

Promisiunea Guvernului pentru şoferi: taxa de pod de la Feteşti va fi eliminată complet până la 1 septembrie

Turiştii au luat cu asalt Autostrada Soarelui. Circulaţia a fost blocată timp de 45 de minute la Feteşti

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite