Firmele de design interior obtin venituri importante in Romania

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Romania - mai tentanta din punct de vedere al ofertei decat Ungaria sau Bulgaria * Cifra de afaceri poate depasi pana la 3 milioane de euro

O data cu aparitia multinationalelor care au dat tonul la construirea cladirilor de birouri moderne, dupa standarde europene, mentalitatea fata de locul de munca s-a schimbat si in Romania. Astfel, oamenii de afaceri au inceput sa apeleze tot mai mult la firme specializate care sa le ofere servicii legate de mobilarea birourilor, partitia spatiilor, iluminat etc. Asa au aparut firmele de design interior care asigura acum toata gama de servicii specifice pentru echiparea unui sediu de firma modern si care sa creeze o imagine placuta si un loc confortabil pentru cei care lucreaza acolo. "Noi am venit in Romania in 1997, atunci nu erau multe firme de acest gen, dar era mult potential, erau multe proiecte de constructii moderne care reprezentau oportunitati pentru noi", ne povesteste Christophe Weller, directorul Corporate Office Solutions (COS). De nationalitate franceza, Weller a ales, in 1997, sa inceapa aceasta afacere in Romania, dupa ce a vizitat mai intai Bulgaria si Ungaria. "Am ales Romania pentru ca am gasit mai multe oportunitati aici, mai multa stabilitate. Ungaria era deja o piata prea dezvoltata, unde nu mai aveam loc, iar Bulgaria avea un mediu destul de instabil si riscant", mai spune Weller. Cel mai greu a fost, dupa opinia reprezentantului COS, sa convinga clientii sa schimbe ambianta in care lucrau. In 1997 companiile cumparau un birou pentru a scrie pe el, un calculator pe care il puneau pe birou si un scaun pe care te puteai aseza. "A trebuit sa educam clientii si sa-i convingem sa investeasca bani in mobila, mai mult decat intr-un birou sau un scaun dintr-un supermarket. Dar la sfarsit angajatii vor fi multumiti, vor fi mai eficienti, se vor intoarce cu placere la munca, comunica mai bine, se vor organiza mai bine si asta este un beneficiu mult mai mare", ne povesteste Weller. Cu timpul insa, lucrurile s-au schimbat, astfel patronii sunt mai atenti cu propriii angajati, nu se tem sa cheltuiasca 150-200 de euro pentru un scaun foarte confortabil in care angajatii nu se vor mai vaita de durere de cap sau de spate si un birou unde sa poata lucra si sa aiba si putina intimitate. "Totodata, s-a dezvoltat foarte mult conceptul spatiilor deschise, s-au construit sedii moderne, pentru care produsele si serviciile noastre se potriveau foarte bine", spune directorul COS. Astfel, constructii precum PWC, Opera Center, USAID, Euro House, Orange, Microsoft, BRD au fost o provocare pentru intreprinzatorul francez. De exemplu, proiectul BRD din Piata Victoriei a fost un proiect de ordinul a milioane de euro, acesta a fost finalizat in doar 5 saptamani, iar acum este o buna carte de vizita pentru firma franceza. "Afacerea a mers foarte bine, am investit 200.000 de dolari - costuri pentru show-room, personal si toate celelalte cheltuieli pentru a putea pune afacerea pe picioare. Primele trei luni ne acopeream doar cheltuielile, dar apoi la 6 luni deja am putut sa reinvestim in afacere. Astfel, in 1998 am realizat o cifra de afaceri de 1,3 milioane de euro, in 2002 de 3,6 milioane euro, iar in 2004 previzionam 5 milioane de euro. Pentru 2003, speram sa atingem un nivel de 4-4,2 milioane de euro. Avand in vedere insa cheltuielile care sunt destul de mari, profitul este cam in jur de 10-20% din cifra de afaceri", a spus omul de afaceri. Dar nu numai afaceristii straini investesc in acest domeniu. Andreea Urziceanu, directorul firmei Aximetrix, arhitect de meserie, si-a deschis o firma de design interior dupa ce o buna perioada de timp a lucrat ca liber profesionist. "Aveam multe proiecte si multe solicitari, de aceea am hotarat ca in 2000 sa infiintez o astfel de firma. Clientii nostri sunt, in general, companiile mari, dar executam lucrari si pentru locuinte rezidentiale", ne-a declarat Andreea Urziceanu. Fiind o piata deja educata lucrurile au mers imediat bine, anul trecut firma ajungand la o cifra de afaceri de 1-1,5 miliarde de lei, iar potrivit directorului Aximetrix profitul este destul de mare. Firma executa tot proiectul pentru imobile incepand de la bugete, selectarea furnizorilor de materiale, evaluarea ofertelor, contractare, si pana la asezarea furculitelor in dulap. "Cel mai mare proiect al firmei a fost cel pentru compania Holcim Romania, care a costat 800.000 de dolari, iar cel mai mic este de ordinul a catorva mii de dolari", ne povesteste directorul firmei. Greutati apar, ca peste tot, cele mai des intalnite insa sunt intarzieri ale furnizorilor, calitatea mai slaba in executie a unor firme si nu in ultimul rand birocratia. "Nu prea mai este loc pe piata (exista cam 7 firme mari de acest gen), mai ales ca romanii nu sunt foarte obisnuiti cu astfel de servicii, multi dintre ei considerandu-le servicii de lux, dar daca oferi servicii de calitate atunci clientii iti raman fideli si chiar te recomanda si altora", conchide Andreea Urziceanu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite