Cota reziduala din taxele vamale aplicate importurilor din UE - desfiintata

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Deficitul comercial din acest an - 3,17 miliarde dolari

Moment crucial pentru piata interna: incepand cu prima zi a anului viitor, importurile din UE vor fi complet liberalizate, schimburile comerciale dintre Romania si UE reprezentand o provocare pentru intreaga industrie autohtona. Generalizarea exigentelor prevazute in Acordul European de Asociere intre Romania si Comunitatile Europene din 1993 a fost reglementata prin articolul 11, taxele vamale aplicabile produselor originare din Comunitate fiind reduse progresiv de la 80 la suta, dupa 3 ani de la intrarea in vigoare a acordului, pana la zero la suta, in 2002. Timp de 9 ani, calendarul liberalizarii comerciale s-a derulat pe principiul asimetriei in favoarea Romaniei, statele UE eliminand taxele vamale inca din 1996. In ciuda acestor facilitati, industriasii romani n-au profitat de oportunitatea exporturilor netaxate si nici nu au fortat competitivitatea externa, motivand lipsa subventiilor acordate de stat. Adica a banilor publici implicati in sustinerea financiara a unor sectoare industriale neperformante si a unei clase manageriale specializate in arierate si creante. Altfel zis, concurenta va da iama in economia romaneasca, importurile din UE ridicand stacheta ofertei comerciale, in special prin raportul pret-calitate. Conform estimarilor Ministerului Prognozei si Dezvoltarii, pentru perioada 2002-2005 se asteapta ca ritmul mediu de crestere a exporturilor (9,3 la suta) sa fie devansat de catre cel al importurilor, deficitul balantei comerciale urmand un trend ascendent. De remarcat ca in luna octombrie 2001, deficitul comercial FOB/CIF insumeaza 508,5 milioane dolari, iar cumulat pe cele zece luni ale anului - 3,17 miliarde dolari, fata de 1,91 miliarde dolari in aceeasi perioada din 2000. Teoretic, prognoza ministerului de resort a mizat pe cresterea importurilor de bunuri de investitii, intr-un ritm mediu de 15 la suta, procent care ar putea sustine restructurarea si relansarea economiei, precum si acoperirea deficitului de capital performant. Nu ar fi chiar o noutate pentru Romania ca spiritul optimist anticipativ al facatorilor de pronosticuri sa fie devansat de realitati economico-sociale cu mult mai sumbre. Conform anexei VI, art. 11, paragraful 3 din Acordul European de Asociere, in 2002, la pozitiile tarifare cu taxa vamala zero se vor regasi autoturisme si autovehicule destinate in principal transportului de persoane, cimenturi hidraulice, benzine, ingrasaminte, materiale plastice, anvelope pneumatice, lemn taiat si cioplit, binale pentru constructii, profile tubulare, rulmenti cu bile, aparate si echipamente electrice, locomotive, tractoare motocultoare, vapoare, mobila. Dar si matase bruta, lana cardata, fire din poliester, paltoane, canadiene, costume, taioare, camasi, lenjerie de pat, perdele, pulovere din lana, tricouri etc. Evident, libertatea tranzactiilor cu produse industriale importate si netaxate poate fi incitanta, in masura in care producatorii romani sunt pregatiti sa ofere "o moneda" de schimb mai ieftina si de calitate, obtinuta cu costuri care sa semnaleze o concurenta viabila si constanta. Tot atat de sigur se anunta si uzul masurilor de aparare comerciala (care au adus tarii noastre faima unei "citadele protectioniste"), avand in vedere "corala" managerilor nemultumiti cu amenintarea unei concurente dispuse sa scoata la iveala, fara menajamente, ineficienta din economia Romaniei. Al. GAVRILESCU Daniel OANTA

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite