Ceramica romaneasca merge la export, iar piata interna e acaparata de produsele chinezesti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Producatorii romani de ceramica exporta cea mai mare parte din productie, in special in Uniunea Europeana. Marian Sarmes, directorul Axa Porcelaine, un producator de portelan care exporta 90 la suta

Producatorii romani de ceramica exporta cea mai mare parte din productie, in special in Uniunea Europeana. Marian Sarmes, directorul Axa Porcelaine, un producator de portelan care exporta 90 la suta din productie pe piata Uniunii Europene, spune ca vanzarile pe piata sunt afectate de competitia chineza, care vine cu o calitate mai redusa, dar si cu preturi de patru ori mai mici. Ceramica romaneasca este apreciata pe pietele internationale, unde calitatea ei este considerata ca "medie spre buna". Producatorii de ceramica sunt puternic afectati de cresterea preturilor la utilitati, deoarece ceramica se coace in cuptoare la 1.400 grade Celsius. "Ne ducem cu preturile utilitatilor la cele din Uniunea Europeana, dar nu si la competitivitate si productivitate", afirma Marian Sarmes. In opinia sa, producatorii, dupa ce au fost nevoiti sa preia socul euro, acum, cand s-au mai obisnuit, sunt "omorati" de propriii guvernanti. Intreprinzatorul din Alba Iulia, directorul unui IMM, produce cu 62 de oameni ceramica de un milion de euro pe an. Desi a investit din 1991 doua milioane de euro in firma proprie, n-a luat niciodata un credit de la banca. Producatorii se plang ca intr-un segment semnificativ al pietei, cel creat de hotelieri, nu se fac suficiente investitii. Acestia se preocupa prea putin de investitiile in vesela restaurantelor - "servesc trei feluri de mancare in trei feluri de farfurii, cu trei feluri de ciobituri", considera Sarmes.
La moda e farfuria patrata si rosie
"Pe piata internationala stam bine, si la design suntem in tendinte", apreciaza Monica Latcu, seful departamentului export la Cesiro Sighisoara, un producator de ceramica ce exporta lunar de 1,3-1,5 milioane euro, 85 la suta din productie. Acum, la moda este ceramica cu glazuri color, iar noutatea acestui an este culoarea rosie. In voga in acest an este forma patrata, atat la farfurii, cat si la cani sau pahare. "Cea mai buna atitudine a unei firme este flexibilitatea, sa poata onora comenzile rapid si sa se plieze pe dorintele clientilor", considera Monica Latcu. Pentru Stirom Bucuresti, vanzarile cresc anual cu 20 - 30 la suta la menaj si 10 -15 la suta la productia de ambalaje. Circa 75 la suta din productie merge pe piata interna, apreciaza Marius Panter, de la compartimentul de marketing. Cer-Glass 2005, deschis la Romexpo pana pe 5 iunie, reuneste mari si mici producatori de ceramica si sticla, importatori, dar si persoane fizice autorizate sau mesteri populari.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite