ANALIZĂ Cum de-a ajuns iar benzina mai scumpă decât motorina şi de ce sunt carburanţii în România mai scumpi decât în Austria

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Preţurile combustibililor sunt mai mari în România decât în Austria, deşi ponderea taxelor este mai mică    FOTO Adevărul
Preţurile combustibililor sunt mai mari în România decât în Austria, deşi ponderea taxelor este mai mică    FOTO Adevărul

Preţul benzinei a crescut cu 13% de la începutul acestui an şi a redevenit mai mare decât cel al motorinei, pentru care s-a înregistrat o majorare de 7%. Carburanţii din România sunt mai scumpi decât în toate statele din regiune.

Benzina a redevenit mai scumpă decât motorina, după ce preţul acesteia a crescut cu 13,2% de la începutul acestui an, comparativ cu o majorare de preţ de doar 7,7% în cazul motorinei, potrivit datelor publicate de către Comisia Europeană. România are acum preţuri mai mari la carburanţi decât toate statele din regiune, inclusiv Polonia şi Austria, patria-mamă a OMV, state fără o producţie semnificativă de ţiţei.

Astfel, benzina se vindea, în medie, cu 5,68 lei (1,286 euro) pe litru în România, potrivit raportării din 27 aprilie, în vreme ce motorina se comercializa cu 5,62 lei (1,273 euro) pe litru, după ce preţul carburanţilor scăzuse în ianuarie sub pragul psihologic de 5 lei pe litru.

Din ianuarie până acum, preţul ţiţeiului a urcat pe bursele mondiale cu peste 30%, de la 50 la 66 de dolari pe baril.

Mai piperat decât în Austria

Cele mai mari creşteri de preţ la benzină au fost înregistrate în Ungaria (16,6%) şi Polonia (12,8%), însă preţul final este sub cel la care companiile petroliere comercializează benzina în ţara noastră. În Ungaria, litrul de benzina costă astfel 1,251 euro, iar în Polonia - 1,19 euro. 

La vecinii bulgari, benzina costă în medie 1,124 euro pe litru, creşterea fiind de doar 0,7% din ianuarie până acum. În Austria, acest sortiment de carburant are un preţ de 1,26 euro pe litru (faţă de 1,28 euro în România), în condiţiile în care ponderea taxelor este puţin mai mare decât la noi. De asemenea, benzina este mai scumpă la noi decât în Luxemburg, unde costă 1,247 euro pe litru.

Dacă nu sunt luate în calcul taxele, atunci benzina costă echivalentul a 0,576 euro pe litru în România, fiind mai scumpă decât în state care sunt nevoite să importe ţiţei, precum Irlanda (0,554 euro/litru), Croaţia (0,562 euro/litru), Slovenia (0,514 euro/litru), Cehia (0,501 euro/litru) sau Franţa (0,558 euro/litru).

Lăcomia statului vs lăcomia petroliştilor

În privinţa motorinei, preţul unui litru este de 1,273 euro în România, peste nivelul din Bulgaria (1,163 euro/litru), Polonia (1,166 euro/litru), Cehia (1,184 euro/litru), Austria (1,188 euro/litru) şi Ungaria (1,248 euro/litru). Motorina s-a scumpit de la începutul acestui an cu 7,7% în România şi cu 9,2% în Bulgaria, cu 9,9% în Ungaria şi cu 11% în Polonia, dar creşterea de preţ a fost de doar 3,8% în Austria, iar în Cehia chiar s-a ieftinit cu 0,3%.

În privinţa preţului fără taxe pentru motorină, acesta este de 0,597 euro pe litru în România, peste nivelul unor ţări precum Germania (0,581 euro/litru), Olanda (0,591 euro/litru), Franţa (0,539 euro/litru), Marea Britanie (0,582 euro/litru), Italia (0,585 euro/litru) sau Irlanda (0,573 euro/litru). În Austria, unde are sediul grupul OMV – care deţine Petrom, preţul unui litru de motorină este de 0,580 euro pe litru, faţă de 0,597 euro în România.

Reducerea accizelor, eliminată din Codul Fiscal

Reducerea accizelor la carburanţi, prevăzută în proiectul iniţial al noului Cod Fiscal, a fost eliminată în comisiile de specialitate din Senat, astfel că proiectul care a fost aprobat în această cameră nu mai conţine prevederile respective.

Proiectul prevedea reducerea de anul viitor a accizei cu 20% la motorină, o scădere de 18,62% la benzina fără plumb şi de 16,28% la cea cu plumb. Eliminarea reducerii accizelor la combustibili va duce la economii la bugetul statului de 3,5 - 4 miliarde de lei, dar reversul este eliminarea posibilităţii de ieftinire a acestora la pompă.

Guvernul a introdus anul trecut, în aprilie, o acciză suplimentară de 7 eurocenţi pe fiecare litru de carburant comercializat în România, măsură care a dus la scumpirea benzinei şi a motorinei, unele sortimente trecând atunci de pragul psihologic de 7 lei pe litru.

Ulterior, în a doua parte a anului trecut, preţul barilului de ţiţei a coborât vertiginos la nivel internaţional, de la 115 dolari pe unitate la doar 50 de dolari pe unitate. Ieftinirea barilului de ţiţei nu s-a resimţit însă foarte mult în preţurile din benzinării. Premierul Victor Ponta a cerut în ianuarie miniştrilor Transporturilor şi Finanţelor să discute cu grupurile petroliere din România „astfel încât să ajungem la un preţ corect şi rezonabil“.

Grupurile petroliere care operează în România sunt Petrom (deţinut de OMV, Austria), KazMunaiGas International (fostul Rompetrol, controlat de către KazMunaiGaz din Kazahstan), Lukoil (Rusia), MOL (Ungaria), Gazprom Neft (Rusia) şi SOCAR (Azerbaidjan).

Mai puteţi citi:

[<a href="//storify.com/phradamon666/carburanti" target="_blank">View the story "carburanţi" on Storify</a>]

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite