Agenţiile de PR, la raport

Agenţiile de PR,  la raport

Agenţiile de PR, la raport

Cifra de afaceri totală a primelor 30 de agenţii de comunicare a crescut anul trecut la peste 29 de milioane de euro.Deşi industria de publicitate a primit o grea lovitură la sfârşitul anului trecut, unele agenţii de PR aproape că şi-au dublat cifrele de afaceri.


Considerat „cenuşăreasa“ industriei de comunicare pentru că i se alocă cele mai mici bugete, PR-ul românesc obţine în continuare venituri modeste. Totuşi, potrivit Ministerului Finaţelor Publice, cifrele de afaceri ale agenţiilor de relaţii publice au crescut în 2008 cu aproximativ nouă milioane de euro.

Unele companii au avut parte de scăderi, altele au crescut uşor, iar agenţiile înfiinţate recent s-au „aşezat“ pe piaţă. GMP PR a avut anul trecut o creştere a cifrei de afaceri de peste 3000%. Această evoluţie spectaculoasă este explicată prin faptul că agenţia a fost înfiinţată în 2007, nefuncţionând pe parcursul întregului an.

Astfel, compania a trecut de la cifra de 47.971 de euro, pe care o avea în 2007, în calitate de „junior“, la peste un milion şi jumătate de euro, anul trecut. Pentru 2008, sumele au fost calculate la cursul mediu de 3,68 lei pentru un euro. Agenţia a făcut un salt uriaş şi, din ­codaşa clasamentului (locul 27 în 2007) a ajuns pe locul al cincilea. În ceea ce priveşte profitul GMP, acesta a urcat de la 3.731 de euro (2007), la 319.117 de euro.

Înfiinţată în urmă cu trei ani, agenţia The ­Practice, care urcase la 735.435 de euro în 2007, a ajuns în 2008 la o cifră de afaceri de 1,2 milioane de euro. Profitul companiei a crescut cu 163%, la 164.120 de euro. Şi Saatchi&Saatchi şi ­Rogalski Grigoriu PR, apărute pe piaţă la începutul lui 2008,  au premise favorabile, plasându-se, în funcţie de cifra de afaceri, în faţa altor agenţii „cu state vechi“. ­Rogalski a avut o cifră de afaceri de 796.077 de euro, iar Saatchi&Saatchi, de 415.380 de euro.

Ogilvy PR, în fruntea pieţei

Liderul pieţei de PR este însă agenţia Ogilvy, cu o cifră de afaceri de 4,4 milioane de euro anul trecut, în creştere cu 72% faţă de 2007. Anul trecut, compania a câştigat conturi importante, printre care ING Bank şi Heineken România. Totuşi, profitul Ogilvy PR s-a redus anul trecut de la 91.943 de euro, cât avea în 2007, la 62.140 de euro. De altfel, profiturile însumate ale primelor 30 de agenţii de PR s-au redus de la 1,8 milioane de euro la 1,7 milioane de euro.

Millenium Communications ocupă un onorabil loc doi în topul cifrelor de afaceri ale agenţiilor de PR. Compania a avut în 2008 o cifră de 3,8 milioane de ­euro, cu 45,5% mai mare decât în 2007. Profitul Millenium Communications s-a majorat cu 21%, ajungând la 41.027 de euro. În afara clienţilor tradiţionali, agenţia se mai ocupă şi de organizarea unor evenimente cum ar fi AdPrint, Internetics şi Gala Societăţii Civile.

Cifra de afaceri a agenţiei Nicola Porter Novelli, parte a holdingului The Group, s-a mărit anul trecut cu 147%, la 3,7 milioane de euro. Creşterea plasează compania pe locul al treilea în topul celor mai „bănoase“ agenţii, devansând astfel DC ­Communication, care a avut două milioane de euro cifră de afaceri (-4,6%), şi BDR Associates Communication, cu 1,3 milioane de euro (-34,5%).

Chiar dacă DC Communication a „picat“ de pe podiumul primelor trei agenţii în ceea ce priveşte cifrele de afaceri, aceasta are cel mai mare profit de anul trecut. Compania se lăuda şi în 2007 cu cele mai mari sume câştigate, iar în 2008 şi-a majorat profitul cu 69%, ajungând la 404.776 de euro.

4 Ace, cea mai „păguboasă“ agenţie

Cea mai mare scădere a cifrei de afaceri a fost înregistrată de Red Apple Communication (-71%), care a scăzut de la 252.921 de euro (2007), la 72.141 de euro. Grupul Doi, agenţie înfiinţată în 2005 în jurul Millenium Communications, a avut în 2008 o cifră de afaceri de 419.911 euro, cu 63,5% mai mică decât în 2007.

Nici 4Ace nu a stat prea bine la capitolul „bani rulaţi“ în 2008, suferind o scădere cu 43,7% a cifrei de afaceri, care a ajuns astfel la 357.067 de euro. Cele trei companii au avut pierderi în 2008, 4Ace fiind cea mai „păguboasă“ agenţie de PR (-247.922 de euro).

Cel mai mare profit

Agenţia DC Communication a „picat“ de pe podiumul agenţiilor cu cele mai mari cifre de afaceri, dar are cel mai mare profit de anul trecut. Compania se lăuda şi în 2007 cu cele mai mari sume câştigate, iar în 2008 şi-a majorat profitul cu 69%, ajungând la 404.776 euro.