Aberaţii legislative: Proprietarii de căruţe sunt obligaţi să încheie poliţe RCA

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Exploatările agricole de toate tipurile din România utilizează peste 720.000 de care şi căruţe
Exploatările agricole de toate tipurile din România utilizează peste 720.000 de care şi căruţe

Autorii Ordonanţei de Urgenţă 54/2016 privind asigurările de răspundere civilă auto (RCA) au introdus în textul actului normativ obligativitatea asigurării căruţelor după modificarea definiţiei termenului de vehicul, scrie Profit.ro. Exploatările agricole de toate tipurile din România utilizează peste 720.000 de care şi căruţe, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a transmis că includerea căruţelor în categoria vehiculelor pentru care încheiate poliţe RCA este o eroare materială ce urmează să fie îndreptată. „Normele RCA, care urmează a fi adoptate în scurt timp, în urma finalizării procesului de consultare publică, vor lămuri toate aspectele legate de implementarea OUG 54/2016. În privinţa informaţiei conform căreia trebuie încheiate contracte RCA şi pentru vehicule cu tracţiune animală (ex. căruţe), cel mai probabil vorbim despre o eroare materială, care urmează a fi discutată în contextul finalizării normelor de aplicare a ordonanţei de urgenţă“.


Sutele de mii de căruţe care circulă pe drumurile din România vor avea nevoie de asigurare RCA, dacă autorităţile vor aplica întocmai prevederile OUG 54/2016 privind asigurarea de răspundere faţă de terţi, arată jurnaliştii Profit.ro. Ordonanţa a modificat definiţia termenului de „vehicul“, dar şi paragrafele din vechea lege care defineau obligativitatea asigurării.

Mai exact, la articolul 2, OUG defineşte vehiculul ca fiind „mijloc de transport cu sau fără propulsie proprie, destinat deplasării pe uscat, inclusiv orice tip de remorcă, indiferent dacă este cuplată sau nu, cu excepţia celor care se deplasează pe şine, bicicletelor sau vehiculelor cu tracţiune animală, pentru care nu există obligaţia legală de înmatriculare sau înregistrare“.

Jurnaliştii Profit.ro arată că, în România, proprietarii căruţelor sunt obligaţi să îşi înregistreze căruţa la Primăria comunei de care aparţin şi, mai mult, plătesc şi o taxă anuală pentru aceasta. Aşadar, potrivit definiţiei din OUG, căruţele sunt înregistrate, deci nu sunt excluse din categoria “vehiculelor”.

La articolul  4, OUG arată pentru cine este obligatorie încheierea contractului RCA. „Persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România (deci şi căruţele - n.r.), precum şi tramvaie au obligaţia să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă care urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule...“, arată Ordonanţa de Urgenţă.

În baza acestor două articole, Poliţia poate oricând să treacă la amendarea celor care circulă cu căruţe, inclusiv pe drumurile comunale.

Surse din piaţă au arătat, pentru Profit.ro, că această aberaţie a fost sesizată inclusiv la nivelul ASF, care nu a luat încă nicio măsură în acest sens.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite