Ungaria pune beţe-n roate gazoductului BRUA

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gazoductul BRUA FOTO Transgaz
Gazoductul BRUA FOTO Transgaz

Proiectul gazoductului Bulgaria - România - Ungaria - Austria (BRUA), coridor care va transporta gazele din regiune către vestul Europei, este pus în pericol de Ungaria, care a ridicat probleme de eficienţă economică ce nu mai permit continuarea conductei până în Austria. Compania românească Transgaz spune însă că se lucrează pentru a fi identificate posibilităţi de transport spre această ţară.

Operatorul naţional de transport gaze naturale din Ungaria, FGSZ, a informat că se retrage din proiectul de transport al gazelor naturale BRUA – faza II, transmite transportatorul naţional de gaze Transgaz.

Asta înseamnă că gazoductul se va opri în Ungaria şi nu va mai ajunge până în Austria, aşa cum prevede proiectul, susţinut şi finanţat de Uniunea Eurpoeană. Anunţul a luat prin suprindere părţile implicate şi piaţa europeană a energiei, cu atât mai mult cu cât Austria a coordonat proiectul.

Operatorul maghiar de transport FGSZ a anunţat astfel printr-o scrisoare că nu mai este în măsură să organizeze un sezon deschis pe secţiunea de conducte româno-ungaro-austriacă, din cauza unor probleme de eficienţă economică. Partea ungară a propus în schimb, derularea procesului de sezon deschis angajant doar pentru punctul de interconectare România-Ungaria, urmând ca volumul de gaze de 4,4 miliarde mc/an, care ar proveni dinspre România să fie distribuit din Ungaria înspre Slovacia, Ucraina, Croaţia sau Serbia.

Se caută soluţii 

Potrivit Transgaz, în paralel, FGSZ ar urma să continue discuţiiile cu operatorul de transport gaze din Austria (Gas Connect) pentru a identifica în continuare posibilităţi de transport fizic dinspre Ungaria înspre Austria.

Gazele vor veni din Marea Neagră

Transgaz are în vedere ca planificarea şi desfăşurarea procesului de sezon deschis să ţină seama de toate obiectivele pe care coridorul BRUA şi le-a propus, inclusiv pentru asigurarea alimentării sale cu gazele prezumat a fi produse în Marea Neagră.

„Având în vedere importanţa proiectului BRUA la nivel naţional, regional şi european,Transgaz va acţiona astfel încât să nu fie afectat în niciun fel termenul de începere a operării comerciale a acestei surse de gaze”, se arată în documentul remis presei.

Dacă reglementarea va fi aprobată şi gazul nu va mai fi livrat către Austria, companiile care se aşteaptă să exporte gazul din Marea Neagră, inclusiv ExxonMobil din SUA sau OMV din Austria, ar putea fi blocate la exporturile regionale.

În schimb, compania Gazprom din Rusia ar putea să folosească infrastructura existentă pentru a vinde gazul rusesc în regiune, în condiţiile în care Rusia se află în curs de construire a conductei TurkStream, care va traversa Marea Neagră. Lucrările de construcţii au început deja pe primul fir, care va furniza gazul pe piaţa turcă.

Despre proiectul BRUA

Proiectul BRUA este dezvoltat în contextul diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale a ţărilor europene, creşterii securităţii alimentării cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, facilitării accesului pieţei din Centrul şi Sud-Estul Europei la resursele de gaze naturale din regiunea Caspică. Proiectul va asigura: pe direcţia Bulgaria - o capacitate de transport în ambele sensuri de curgere de 1,5 miliarde mc/an şi, pe direcţia Ungaria - o capacitate de transport de 1,75 miliarde mc/an în faza I şi 4,4 miliarde mc/an în faza II.

În forma sa iniţială condusă de UE, BRUA ar trebui să parcurgă o distanţă de 582 km pe relaţia sud-nord, care leagă Bulgaria de hub-ul Baumgarten din Austria.

Aceasta ar include atât infrastructura existentă, cât şi cea nouă, oferind o alternativă de aprovizionare şi o nouă rută care ar ajuta regiunea să nu mai depindă de gazele ruseşti. Gazele naturale ar putea veni fie din Marea Neagră, fie din regiunea caspică, când noile volume vor fi lansate până la sfârşitul deceniului.

În prezent Transgaz se află în plin proces de implementare a fazei I a proiectului, beneficiind şi de suportul financiar din partea Uniunii Europene.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite