Aproximativ 25%. Acesta este procentajul cu care s-au diminuat, în medie, vânzările de mobilă de lux în prima jumătate a acestui an faţă de perioada similară a anului trecut. „Vânzările au scăzut cu 20% în acest an, dar ne aşteptăm la o revenire în jumătatea a doua a anului“, declară Camelia Şucu, deţinătorul companiei de profil Class Living.

Alţi jucători şi-au menţinut ritmul de vânzări înregistrat în semestrul întâi din 2008. „Comparativ cu anul trecut, vânzările se situează cam la acelaşi nivel, în condiţiile în care ne-am extins numărul punctelor de lucru, prin deschiderea altor patru magazine“, spune Nicoleta Paraschiv, marketing manager al firmei Rovere Mobili.

Ieftiniri de 30%

Pentru a face faţă cererii destul de slabe din acest an, majoritatea jucătorilor de profil au venit cu oferte atractive pentru clienţi. „Spun că mă aştept la o revenire în partea a doua a acestui an, în special în următoarele trei luni, pentru că intrăm în campanie de reduceri la aproximativ 90% dintre produsele noastre, iar preţurile se vor diminua cu maximum 30%“, mai spune Şucu.

Un alt jucător măreşte discounturile pentru clienţi în această perioadă. „Din punctul de vedere al preţurilor practicate de partenerii noştri externi, acestea s-au situat în medie la nivelul celor de anul trecut, nemaiexistând însă majorările anuale.

Din punctul nostru de vedere însă, preţurile practicate au fost mult diminuate, preferând să păstrăm vânzările în nişte limite rezonabile discount-urile acordate clienţilor noştri fiind mai mari decât până acum“, explică Bodgan Răducanu, store manager al firmei Home Fashion.

Raportul calitate/preţ, cel care contează

Izolate sunt situaţiile în care firmele de acest tip nu au introdus reduceri ale produselor din portofoliul lor. Un astfel de exemplu este Grand Feria. „Vânzările mobilei în această primă jumătate a anului au mers relativ bine, procentajul de scădere fiind de numai 25% faţă de 2008. Preţurile au rămas aceleaşi“, spune Andreea Gheorghiu, Import Manager al Gran Feria. În cazul Rovere Mobili, preţurile au fost adaptate la piaţă, calitatea produselor fiind criteriul de stabilire a preţurilor.

Previziuni optimiste pentru 2010

 Estimările firmelor de profil privind evoluţia pieţei sunt unele pozitive, ca urmare a diminuărilor de preţ. „Aşteptările noastre sunt ca, încet-încet, lucrurile să se redreseze şi să intre pe făgaşul normal. Desigur, nu ne vom întâlni prea curând cu creşterile haotice din anii trecuţi, dar cred că vom avea un trend ascendent în anul următor“, opinează Paraschiv. Pe de altă parte, reprezentantul Home Fashion este de părere că al doilea trimestru al anului 2010 va aduce primele semne de îmbunătăţire.

„Chiar dacă ratele de profit înregistrate vor scădea ca urmare a creşterii discounturilor către clienţi, poate după primăvara lui 2010 vor mai apărea lichidităţi în piaţă“, explică Răducanu. Cei de la Gran Feria sunt şi mai optimişti, estimând creşteri ale vânzărilor încă de la începutul lunii septembrie a acestui an.

„De la toamnă, estimăm că mobila premium se va vinde cu până la 15% mai bine decât până acum. În condiţiile pieţei actuale, o mare importanţă o va avea evoluţia crizei economice şi a vânzărilor de imobile“, susţine Andreea Gheorghiu.