Noi reguli pentru companii: drepturile salariaţilor vor fi mai bine protejate, iar abuzurile fiscale vor fi împiedicate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia  Europeană a propus miercuri noi reguli care să ajute companiile să se divizeze sau să fuzioneze mai uşor peste graniţe, stabilind totodată noi reguli pentru o mai bună protecţie a angajaţilor.

Noile norme reglementează o mai bună protecţie a drepturilor salariaţilor şi împiedicarea abuzurilor fiscale, stimulând potenţialul de creştere al companiilor europene prin digitalizarea procesului de înfiinţare şi derulare a unei afaceri.

"În cadrul pieţei unice a UE, companiile au libertatea de a se mişca şi de a se dezvolta, dar acest lucru trebuie să se întâmple într-un mod echitabil. Drepturile salariaţilor vor fi mai bine protejate şi se vor împiedica aranjamentele artificiale care vizează evitarea şi alte abuzuri fiscale", a declarat prim-vicepreşedintele Frans Timmermans.

"De prea multe ori, companiile europene sunt împiedicate să caute oportunităţi de afaceri în străinătate. Doresc să schimb acest lucru şi să modernizez regulile dreptului societăţilor comerciale, astfel încât acestea să reducă costurile şi să economisească timp. În al doilea rând, vreau să ofer antreprenorii cinstiţi posibilitatea de a alege unde să facă afaceri şi cum să crească sau să-şi reorganizeze afacerile", a spus la rândul său Vera Jourovà, comisarul european pentru politica în domeniul justiţiei, consumatorilor şi al egalităţii de gen.

Mutarea, fuziunea şi divizarea companiilor cu garanţii puternice împotriva abuzurilor

Propunerea stabileşte proceduri comune la nivelul UE privind modul în care o companie poate trece dintr-o ţară UE într-o altă ţară, să fuzioneze sau să se divizeze în două sau mai multe entităţi noi dincolo de frontiere.

În conformitate cu hotărârea de referinţă a Curţii Europene de Justiţie, companiile vor putea să îşi mute sediul dintr-un stat membru în altul în urma unei proceduri simplificate. 

Noile reguli pentru conversiile şi divizările transfrontaliere vor include acum măsuri specifice care vor ajuta autorităţile naţionale să lupte împotriva abuzurilor. 

Transferurile de acest tip vor include garanţii eficiente împotriva înţelegerilor abuzive pentru a eluda regulile fiscale, a submina drepturile salariaţilor sau a pune în pericol interesele acţionarilor sau ale acţionarilor minoritari. În cazul în care acest lucru se va întâmpla, operaţiunea va fi oprită de statul membru chiar înainte de a putea avea loc mutarea.

În prezent, normele naţionale diferă foarte mult între statele membre sau impun obstacole administrative excesive. Acest lucru descurajează întreprinderile să urmărească noi oportunităţi de teama birocraţiei. De asemenea, aceasta înseamnă că, atunci când întreprinderile se mută, interesele angajaţilor, creditorilor şi ale minorităţilor nu sunt protejate în mod adecvat.

Noile norme fac parte din efortul Comisiei pentru o piaţă unică mai echitabilă. Ele completează iniţiativele recente de consolidare a normelor privind lucrătorii detaşaţi şi de combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei, precum şi propunerea Comisiei privind Autoritatea europeană a muncii. 

În acelaşi timp, noile norme vor permite întreprinderilor să se deplaseze sau să se reorganizeze fără complicaţii juridice inutile şi la un cost mai mic pe piaţa unică. Comisia estimează economii de cost pentru companii de 12.000 euro - 19.000 euro pe operaţiune şi un total de 176  - 280 de milioane de euro pe o perioadă de 5 ani.

Crearea de companii online

În prezent, numai 17 state membre furnizează o procedură completă online pentru înregistrarea companiilor. Conform noilor reguli, în toate statele membre, companiile vor putea să se înregistreze, să creeze noi registre sau documente în registrul comerţului online. „Going digital” face ca procesul de înfiinţare a unei afaceri să fie mai eficient din punct de vedere al costurilor: înregistrarea online durează în medie jumătate din timp şi poate fi de până la 3 ori mai ieftină decât formatele tradiţionale pe suport de hârtie; economiile pentru înregistrarea online şi depunerea în conformitate cu noile norme se estimează a fi între 42 şi 84 de milioane de euro pe an pentru companiile din UE; principiul "o singură dată", inclus în propunerea de astăzi, înlocuieşte necesitatea de a prezenta aceleaşi informaţii de mai multe ori autorităţilor diferite într-un ciclu de viaţă al întreprinderii; mai multe informaţii despre companii vor fi disponibile tuturor părţilor interesate în registrele comerţului.

Pentru a preveni frauda şi abuzul, autorităţile naţionale vor putea să se bazeze reciproc asupra informaţiilor despre directorii descurajaţi. Dacă bănuiesc că există fraude, autorităţile pot solicita în continuare prezenţa fizică a proprietarilor de companii. De asemenea, aceştia vor putea solicita implicarea organismelor, cum ar fi notarii, în acest proces.

În octombrie 2017, Curtea de Justiţie a clarificat (C-106/16 Polbud) că libertatea de stabilire include dreptul societăţii care se transformă într-o societate care este reglementată de legea unui alt stat membru, cu condiţia respectării cerinţelor statului membru de destinaţie în vederea încorporării sale convertire transfrontalieră).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite