Bancherii, speriaţi de Codul de procedură civilă. Clienţii şi-ar putea recupera mult mai uşor comisioanele percepute abuziv

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Clienţii băncilor îşi vor recupera mai uşor comisioanele percepute abuziv, potrivit prevederilor din Codul de procedură civilă FOTO Adevărul
Clienţii băncilor îşi vor recupera mai uşor comisioanele percepute abuziv, potrivit prevederilor din Codul de procedură civilă FOTO Adevărul

Din februarie 2013, când intră în vigoare Codul de procedură civilă, bancherii ar putea rambursa tuturor clienţilor costurile dovedite a fi abuzive într-un anumit caz. Bancherii sunt îngrijoraţi de noile prevederi şi au cerut sprijinul Băncii Naţionale pentru modificarea actului legislativ.

Un articol din legea de aplicare a Codului de procedură civilă, care va intra în vigoare la 2 februarie 2013, i-a pus pe jar pe bancherii de pe piaţa locală. Mai exact, potrivit articolului din Legea 76/2012, dacă judecătorii stabilesc că o clauză dintr-un contract este abuzivă, hotărâre luată într-un singur dosar, banca va trebui să elimine această clauză din toate contractele de credit specifice.

Prevederea i-a speriat pe bancheri, astfel că Asociaţia Română a Băncilor (ARB) a trimis Băncii Naţionale a României (BNR) mai multe scrisori în care îi cere să intervină pentru a modifica acest articol. Bancherii se tem că ar putea fi nevoiţi să ramburseze tuturor clienţilor comisioane pe care judecătorii le-au declarat abuzive într-un anumit caz. Mai mult, ei susţin că actuala formă a legii ar putea pune în dificultate industria bancară şi ar putea genera sistemului bancar pierderi de peste 600 de milioane de euro anual.

„Băncile nu doar că nu vor mai avea dreptul de a percepe pentru viitor costurile aferente clauzelor declarate ca fiind abuzive, dar se vor vedea obligate să şi ramburseze tuturor clienţilor respectivele costuri percepute în trecut“, se arată într-una dintre scrisorile ARB, citată de „Ziarul Financiar“.

ARB: Instanţele nu sunt pregătite

În scrisoarea transmisă Băncii Naţionale, bancherii recunosc că există „posibile erori izolate apărute în practica instituţiilor de credit în trecut“, dar menţionează că instanţele nu sunt pregătite să aprecieze just clauzele din contracte.

În ultimii doi ani, odată cu adoptarea Ordonanţei 50, mai mulţi clienţi nemulţumiţi au denunţat clauzele abuzive din contracte. În unele cazuri, băncile au fost nevoite să returneze o parte din comisioane sau să modifice anumite clauze contractuale. Când a fost adoptată Ordonanţa 50, băncile au reuşit să obţină modificarea anumitor articole incluse iniţial, ţinându-se cont de impactul financiar semnificativ asupra sistemului bancar.

Apariţia în presă a scrisorii trimise către Banca Naţională a stârnit reacţii în ARB. „Acel material nu trebuia să apară în presă. Investigăm în continuare cum a apărut. Acela este punctul nostru de vedere, este adevărat, la care nu mai am nimic de adăugat. Nu trebuia să apară, este o dezamăgire“, a declarat Radu Gheţea, preşedintele ARB.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite