Lupta pentru audienţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În reality show-ul de pe scenă, personajele îşi pierd demnitatea.Teatrul atacă televiziunea, folosind mijloacele ei. În acest concurs, Lia Bugnar, autoarea piesei „Şapte dintr-o lovitură”, jucată la Naţionalul bucureştean, câştigă mai mult decât un premiu.

Şapte tineri sunt închişi pentru trei zile într-un studio unde li se pun la dispoziţie cele necesare: tot ceea ce se întâmplă şi se vorbeşte acolo se transmite în direct, telespectatorii urmând să elimine şase perdanţi şi să-l aleagă pe câştigător. Premiul este un fals, născocit de o producătoare disperată, în concurs cu rivalii care ştiu cum să facă emisiuni cu audienţă.

Efectul scenic cel mai puternic produs de această incursiune în măruntaiele televiziunii este dat de distanţa dintre adevăr şi reproducerea lui. Actorul din piesă îşi spune monologul în spaţiul scenic aflat în imediata apropiere a spectatorului. Pe ecranul din spate este proiectată imaginea aceluiaşi în prim-plan şi ceea ce părea un amănunt devine dominant, expresivitatea se accentuează şi sensul se deplasează.

Reality show, nenumăratele încercări ale televiziunii de a privi pe gaura cheii sunt de fapt distorsiuni ale adevărului, manipulări, dintre care cea mai nevinovată pare a fi cea a sporirii audienţei. Preţul este plătit de eroii de o clipă, renunţarea, fie şi temporară la demnitate, la intimitate, produce consecinţe definitive.

Tehnologia, ca element dramatic

Autoarea stabileşte nişte premise bune ale conflictului, personajele sunt tipologic diferenţiate, fără a apela la clişee, poveştile lor de viaţă dezvăluite treptat sunt plauzibile, motivaţia participării la acest joc dinamizează acţiunea. În calitate de regizor, Ion Caramitru ilustrează ambiguitatea relaţiei realităţii TV cu adevărul prin mijloace eficiente şi dacă emisiunile de acest tip sunt, în general, destul de plicticoase, spectacolul este, aproape pe tot parcursul lui, atractiv.

Personajele funcţionează ca grup, organizarea şi reorganizarea cuplurilor se produce fără hopuri, partiturile solo se desprind de cor şi reintră în personajul colectiv al „tineretului din ziua de azi” într-un mod armonios. Tehnologia ca element dramatic este subsumată acţiunii.

Dintre cele şapte personaje, cinci vor să câştige concursul de dragul banilor promişi, găsindu-se în situaţii imposibil de  rezolvat fără o sumă importantă. Doi dintre ei vor doar să se vadă pe micul ecran, pentru bucuria de a fi vedete, ei îşi trăiesc anonimatul ca pe o umilinţă: sunt şi cele mai reuşite interpretări.

Mihai Calotă, bărbatul care poate fi orice vrem noi, telespectatorii, are o ambiţie mult mai mare decât posibilităţile de a o realiza. Jocul lui Calotă are o matură ştiinţă a echilibrării simpatiei cu ironia. Uneori, e mai mult decât ştiinţă, e talent. Lia Bugnar îşi plimbă languros silueta, incitând la sex cu disperarea femeii gata să-şi negocieze cu oricine farmecele, pentru a ajunge în situaţia de a le vinde doar cui vrea ea. I-am mai remarcat pe Carmen Ungureanu, Ana Macovei, Alexandru Nedelcu, Victoria Dicu.    

Spre final, acţiunea, dar şi lectura regizorală părăsesc premisele, personajele încep să se autocomenteze cu o luciditate dobândită prea brusc, regia proiectează pe ecran imagini din filme de groază, sinuciderea disperată, de dragul spectacolului, jucată foarte bine de Calotă îşi pierde însemnătatea dramatică.

Info

Teatrul Naţional Bucureşti
7 dintr-o lovitură de Lia Bugnar
Regia şi scenografia: Ion Caramitru
În distribuţie: Carmen Ungureanu, Ana Macovei, Lia Bugnar, Mihai Calotă, Florin Lăzărescu, Alexandru Nedelcu, Axel Moustache, Victoria Dicu, Ion Caramitru

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite