Despre alte două spectacole de pe afişul FITS - a XXIV-a ediţie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

A XXIV-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu se încheie astăzi. Celor două cronici de mai jos le vor urma, însă, în zilele viitoare altele. Cu speranţa că astfel voi putea completa, pe cât este posibil, imaginea unui important eveniment de cultură.

1. O lecţie despre cum se face artă cu pasiune şi devotament

A XXIV ediţie a FITS a înscris pe afişul ei şi secţiunea intitulată Festivalul Universităţilor de Teatru şi Management Cultural. Ocazie pentru mine de a vedea un minunat spectacol cu Romeo şi Julieta a lui Shakespeare, spectacol prezentat de The Central Academy of Drama, adus tocmai din China.

Foarte puţin preocupat de identificarea a cine ştie ce prestidigitaţii, cu atât mai puţin de etalarea unor inovaţii regizorale, spectacolul cu muzică şi dans şi o binevenită infuzie de tinereţe debordantă a impresionat prin devotamentul interpreţilor din distribuţie, prin convingerea şi participarea cu care aceştia şi-au îndeplinit misiunea artistică, prin calitatea evoluţiilor lor coregrafice şi muzicale.

Spectacolul are şi regizor- acesta se numeşte Jian Taq Wang Tingting- şi un aşa- numit designer de personaje, pe nume Liu Hongamn, are şi un scenograf numit Zhan Huaxiang care, din câte putem deduce din reprezentaţia de la Sibiu, a optat mai curând pentru scena goală valorată de light designerul Zhu Lin, şi un creator de costume - Wu Xiang - care a preferat veşminte contemporane. Adică blugi, tricouri. Însă nu lor le revine rolul principal.

image

Acesta este deţinut de cei vreo 20 de tineri interpreţi pe care nici nu ştiu cum să-i numesc mai bine. Să le spun performeri, cantactori sau dansactori, vorba lui Gigi Căciuleanu? În frunte cu interpreta Julietei (regret că nu îi pot evidenţia cu exactitate numele) care-i întrece prin talent, pasiune, emoţie, implicare pe toţi colegii cu ei. Cu menţiunea că nici interpretul lui Romeo nu e rău defel.

Bref. Avem de-a face cu o versiune concentrată a celebrei piese shakespeariene, cu dans şi muzică, jucată de tineri interpreţi asiatici în cel mai european/universal/modern stil cu putinţă.

Am urmărit cu emoţie, am empatizat cu emoţia tinerilor aflaţi pe scenă atât în cursul reprezentaţiei şi în cântecul de final cât şi bisul de după. Un indiciu că s-ar cuveni să mai renunţăm la complexitatea noastră europeană care camuflează graba, superficialitatea, neimplicarea noastră cotidiană şi să ne îngăduim o clipă de emoţie atunci când avem ocazia întâlnirii cu ceea ce se cheamă lucrul bine făcut, fără rabat la calitate.

The Central Academy Of Drama-ROMEO ŞI JULIETA de William Shakespeare; Producător: Xu Xiang; Regia: Jian Taq Wang Tingting; Coregrafia: Xu Xiang; Muzica: San Bao; Scenografia: Zhan Huaxiang; Light design: Zhu Lin; Costume: Wu Xiang; Designer personaje: Liu Hongamn; Sound design: Du Siliang; Cu: Fan Kalhua, Chen Fangzhou, Jiang Wanyue, Ou Yiyao, Zhao Jieyu, Li Yu, Wu Meing, Meng Song, Ma Sokfang, Deng Cheng, Zhu Kou, Huang Yiru, Xiao Rui, Liu Junyu, Kang Lingmin, Zhou Quan, Sun Jialiang; Data reprezentaţiei : 14 iunie 2017

2. Grave probleme sociale

Nimeni nu revendică paternitatea textului pe care se bazează, cel puţin în parte, spectacolul intitulat All Over Your Face, producţie a Reactor de Creaţie Şi Experiment din Cluj-Napoca.

Textul este rostit, interpretat în faţa unor microfoane de trei excelente actriţe. Numele lor: Paula Rotar, Denisa Blag, Ioana Maria Repciuc. Care aduc în faţa noastră o suită de grave probleme sociale cu care se confruntă astăzi România. Sărăcia, emigrarea la care se recurge din disperare, tot în disperare eşuând această experienţă cel mai adesea nereuşită, prostituţia, analfabetismul, condiţia precară a familiei (nu, a nu se înţelege greşit, spectacolul nu este pro sau contra familiei tradiţionale, ci ne arată doar cât de vulnerabilă este familia în faţa sărăciei), violenţa, nefericirea, deplorabila stare a sistemului de asigurări sociale şi medicale.

Se prea poate ca textul să se fi născut chiar în vreme ce se năştea însuşi spectacolul, un proces la care şi-au mai adus contribuţia foarte tânărul regizor Botond Nagy, actorul Valentin Oncu, pentru moment convertit la condiţia de scenograf, creatoarea de costume Sorana Oltean şi coregraful Ionuţ Claudiu Ştian.

image

Iar cum toate problemele abordate de partea vorbită din spectacolul All over your face nu sunt din cale afară de agreabile, spectacolul, născut, din cât se pare, pe principiul tehnicilor colaborative, o modalitate creativă în care regizorul este doar primul între egali, este conceput ăn formulă de show. Paula Rotar, Denisa Blag, Ioana Maria Repciuc cântă şi dansează foarte bine, dobândesc necesarul dramatism servit deloc lacrimogen şi nicidecum în supra-măsură atunci când spun la microfon povestea unor nefericite ale sorţii, imită, parodiază manelele şi maneliştii cu scopul evident de a devoala, de a pune la zid manelizarea societăţii şi a vieţii cotidiene.

Reactor de Creaţie şi Experiment-ALL OVER YOUR FACE; Regia şi coloana sonoră: Botond Nagy; Scenografia: Valentin Oncu; Costume: Sorana Oltean;Coregrafia: Ştian Ionuţ Claudiu; Mentor: Sinkό Ferenc; Cu: Paula Rotar, Denisa Blag, Ioana-Maria Repciuc; Data reprezentaţiei: 16 iunie 2017

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite