Andrei Şerban rupe Coreea în două
0DISPUTE Cunoscutul regizor român a pus în scenă la Teatrul Naţional din Seul, „Chunhyang”, cea mai cunoscută poveste tradiţională coreeană, într-o versiune cu implicaţii politice, care a stârnit mari controverse.
Din cealaltă parte a lumii, din Coreea de Sud, regizorul Andrei Şerban stârneşte din nou vâlvă cu un spectacol şocant, care pune în discuţie realităţile politice din acel spaţiu, atât de aproape de o ţară în care dictatura a luat una dintre cele mai atroce forme din ultimul secol.
Plecat din România a doua zi după ce a avut premiera cu „Omul cel bun din Seciuan” la Teatrul Bulandra, Andrei Şerban a mers direct la Seul unde, într-o lună şi jumătate, a pus în scenă spectacolul „Different Chunhyang”. Montat într-un stil absolut revoluţionar, care, dincolo de implicaţiile politice, a stârnit controverse pentru că regizorul român a venit cu o propunere cu totul iconoclasă, cu imagini provocatoare, ce au redimensionat sensul poveştii tradiţionale coreene, într-o lume în care tradiţiile au un sens profund, spectacolul a divizat cultural Coreea.
Ileana Cosânzeana şi comuniştii din Nord
„Povestea e un fel de <Ileana Cosânzeana>”, a declarat în exclusivitate pentru Adevărul regizorul Andrei Şerban, „care, în interpretarea mea, nu mai e salvată de Făt Frumos decât după ce a devenit prizonieră politică şi a fost torturată de comuniştii din Nord”. Folosind celebra muzica tradiţională „pansori”, acest spectacol combină elemente şocante ale actualităţii coreene cu legende şi simboluri arhaice. Iar soluţia aleasă de Andrei Şerban a stârnit multe controverse, tocmai pentru că spectacolul este „fără pereche”, în acel spaţiu.
Scena este ruptă în două de un fel de semn iluminat care simbolizează un râu ce taie în două prezentul şi trecutul sau cele două Corei... Una dintre noutăţile din interpretarea lui e faptul că eroina care, în povestea tradiţională este o fată inocentă şi pură, ce-şi riscă viaţa pentru a-i rămâne credincioasă soţului ei, devine la Andrei Şerban o eroină care luptă împotriva nedreptăţii.
Curajul de a rescrie tradiţia
Regizorul care a reinventat tragedia greacă, se află acum în centrul atenţiei în lumea culturală a Coreei de Sud, pentru că a avut curajul de a rescrie tradiţia unei lumi în care teatrul are cu totul alte sensuri decât în spaţiul european. Prin acest spectacol, artistul propune întrebări provocatoare despre realităţile politice ale lumii noastre, în care războiul, tortura şi comunismul au redimensionat realitatea.