Tezaurul care depinde de un bilet de intrare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Cine va rupe cartea aceasta, cine o va distruge, cine o va fura, sa se topeasca carnea pe el ca pe Iuda, sa-i sece ochiul stang, sa-i cada mana dreapta" este scris pe manuale de invatatura din

"Cine va rupe cartea aceasta, cine o va distruge, cine o va fura, sa se topeasca carnea pe el ca pe Iuda, sa-i sece ochiul stang, sa-i cada mana dreapta" este scris pe manuale de invatatura din secolul al XV- lea, care au apartinut primei scoli romanesti din Scheii Brasovului, zidita, impreuna cu biserica Sfantul Nicolae "la anul 1495", dupa cum scriu cronicile vremii. Din 1961, in curtea bisericii a inceput sa functioneze Muzeul Bisericii Sfantul Nicolae, cunoscut si ca Muzeul Primei Scoli Romanesti din Scheii Brasovului, al carui patrimoniu este mai mult decat impresionant, cuprinzand peste 4000 de carti vechi si 30.000 de documente. Printre ele, unele de o importanta deosebita, cum ar fi Omiliarul slavon, copiat pe pergament, ale carui elemente de limba si grafie il situeaza la sfarsitul secolului al XI-lea si inceputul secolului al XII-lea, un Tetraevangheliar miniat pe piele de ied nenascut cu foita de aur, pictat in culori vegetale, lucrat la Manastirea Rasca de Matias Logofatul in 1560 si daruit bisericii de Alexandru Lapusneanu, Biblia de la Bucuresti (1688), Cazania lui Varlaam (1643), Indreptarea legii de la Targoviste (1652), cartile Scolii Ardelene, 200 de catastife, ferecaturi, 80 de hrisoave domnesti, tablouri pe metal si pe panza ale pictorilor Constantin Lecca si Misu Popp, o carte slava tiparita la Cracovia in 1491, manuscrise provenind din Bulgaria, Serbia si Rusia, situate intre secolele XIV si XVI. Daca mai adaugam si Tiparnita Diaconului Coressi, sala de clasa care pastreaza pupitrele, catedra, abacul, manualele si hartile de pe vremea cand preda acolo Anton Pann, o mare parte din corespondenta lui Ciprian Porumbescu, manuscrisul unic al operetei "Crai Nou", avem "inventarul" unui patrimoniu unic. Acesta ar putea fi cu siguranta imbogatit daca toate cartile din cele 15 sali de depozit ale muzeului (de precizat ca doua dintre acestea nu au fost deschise, lucrarile de acolo nefiind vazute vreodata de un specialist) ar fi atent cercetate. Cum, in prezent, finantarea muzeului este acoperita doar din pretul modic al biletelor (10.000 pentru copii, 15.000 pentru adulti, iar 20.000 pentru straini), iar directorul, prof. Vasile Oltean, este omul care trebuie sa se ocupe de problemele administrative, de inventarierea si conservarea patrimoniului si de munca de ghid, ne aflam din nou in fata uneia dintre acele situatii jenante de care nu duce lipsa cultura romana. De bogatia de la muzeul din Brasov, ca si de problemele cu care se confrunta acesta, nu este strain nici Ministerul Culturii si Cultelor, nici Directia judeteana pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural Brasov, nici Consiliul Arhiepiscopal. Cererea de a i se oferi muzeului un statut juridic de functionare in cadrul parohiei, dupa modelul Muzeului Manastirii Putna, nu a primit decat un raspuns prin care se anunta ca solicitarea muzeului "se afla in rezolvarea Secretariatului de Stat pentru Culte". Intre timp, valorile sunt protejate doar cu lacate si cu un sistem de alarma, instalat in urma unor furturi si a unui incendiu premeditat: in 1991 s-au furat 3 sacose cu obiecte din aur si argint, recuperate, din fericire, la granita, cativa ani mai tarziu, in plina zi, au fost sparte 2 vitrine din care au fost luate 2 potire, iar in 1999, muzeul a scapat, ca prin minune, de la un incendiu. Tristetea in fata unor astfel de acte de vandalism cultural, sustinute, in primul rand, de nepasarea si indiferenta celor care ar trebui sa protejeze un astfel de patrimoniu este imensa. Cartea nu are cum sa se apere singura si doar un om, oricat de inimos ar fi, nu poate sa faca totul, iar cei in masura sa faca ceva nu se mai tem astazi de nimic, nici macar de blestemele groaznice ferecate intre copertile unui manual de acum cateva sute de ani. Sa fi fost chiar atat de inutila munca atator generatii pentru care cultul cartii era mai presus de orice?

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite