"Filmul romanesc e cvasinecunoscut in lume"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Regizorul Tudor Giurgiu este unul dintre cei mai activi din generatia sa - este autor a numeroase videoclipuri, conduce o firma, este presedintele Asociatiei Film XXI, care organizeaza Festivalul

Regizorul Tudor Giurgiu este unul dintre cei mai activi din generatia sa - este autor a numeroase videoclipuri, conduce o firma, este presedintele Asociatiei Film XXI, care organizeaza Festivalul International de Film Transilvania, pe scurt, TIFF, aflat la a doua editie. Peste 100 de filme din intreaga lume, Zilele filmului romanesc, cu proiectii si intalniri ale publicului cu cineastii care semneaza peliculele, dezbateri, expozitii - asa arata, in cateva cuvinte, Festivalul de Film Transilvania care a debutat pe 23 mai si se incheie asta-seara. Regizorul Tudor Giurgiu este directorul acestei manifestari care face mari servicii filmului romanesc. - Initiativa curajoasa, poate si putin inconstienta, ca toate "faptele de tinerete", TIFF se afla la a doua editie. Care a fost platforma pe care ati construit acest eveniment si cum (daca) s-a modificat ea? - Nevoia de promotie, de lobby pentru filmul romanesc, pentru cineastii romani. Filmul romanesc e cvasinecunoscut in lume, nu participam de ani buni de zile la targuri, piete de film, nu exista organisme specializate care sa faca promotie pentru filmul romanesc. Si asta, in momentul cand cinema-ul romanesc trece printr-un moment fast, multi realizatori tineri au repurtat importante succese cu filmele lor. Romania era singura tara fara un festival international de film de lungmetraj, asa ca ideea acestui festival a aparut de la sine. E mai simplu sa incerci sa aduci pentru o saptamana sau 10 zile reprezentantii principali ai industriei locale de film (chiar daca multi dintre ei sunt total dezinteresati de schimburi internationale sau coproductii) alaturi de colegi regizori, producatori din Europa sau America si sa creezi un cadru potrivit si placut pentru intalniri, schimburi de experienta, vizionari de filme. - Ca practician de film, cum vezi utilitatea festivalurilor de gen? Are cinematografia romaneasca destule festivaluri de film? - Festivalurile sunt utile pentru ca aduna laolalta oameni de film, public, critici. Filmele sunt vazute "la cald" si, de cele mai multe ori, ai sansa, ca realizator de film, sa testezi reactia salii inaintea lansarii oficiale a filmului. Pentru un film, participarea la festivaluri poate mari cota de piata a peliculei respective, iar potentialele premii care se pot obtine pot determina vanzarea filmului in diverse teritorii. Deci, festivalul ajuta in mod fundamental la promovarea filmului respectiv si in companiile de traditie din tarile unde exista o industrie de film sanatoasa si normala exista departamente speciale care gandesc strategii de lunga durata de promovare a unui anume film in festivaluri - conteaza tipul festivalului, perioada, tipul campaniei de marketing adoptate, toate se iau in calcul. In Romania, poate ar mai fi loc pentru festivaluri de film (in Cehia sunt peste 35), dar conteaza sa ai bani sa le organizezi si filme ca sa le arati. Ceea ce e destul de greu. In plus, in toate tarile vecine exista o sustinere evidenta si clara din partea CNC-urilor respective pentru festivalurile mari, importante, de film. La noi in tara, in loc ca Centrul National al Cinematografiei sa contribuie substantial la finantarea Festivalului International de Film Transilvania, singurul mare festival international local care isi propune sa promoveze filmul romanesc in forta, CNC-ul a hotarat resuscitarea Costinestiului si sprijinirea acelui Festival. Mi se pare important ca si Costinestiul sa existe, dar e ridicol ca CNC-ul sa contribuie la TIFF doar prin acordarea unui premiu. (continuare in Adevarul literar si artistic)

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite