De la McDonald's la foie gras

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Este de ajuns sa spui "regizorul videoclipurilor lui Bjork" si tinerii stiu despre cine este vorba: Michel Gondry. Multi adauga si cuvantul "genial". Era normal ca primul lung metraj al

Este de ajuns sa spui "regizorul videoclipurilor lui Bjork" si tinerii stiu despre cine este vorba: Michel Gondry. Multi adauga si cuvantul "genial". Era normal ca primul lung metraj al ultrainzestratului specialist al trucajelor numerice si al "morphingului" (transformarea chipului), autorul, cum spuneam, nu numai al clipurilor cantaretei islandeze, dar si al formatiilor "Rolling Stones", Massive Attack" sa fie asteptat cu interes maxim. "Natura umana" a fost dintr-un foc inclus in selectia oficiala a Cannes-ului de anul trecut (in afara competitiei), onoare de care nu s-a bucurat, la vremea lui, un Brian Singer cu "Suspectii de serviciu" (Usual Suspects). Curiozitatea era sporita si de cartea de vizita a scenaristului, nimeni altul decat Charlie Kaufman, cel care a intrat "In pielea lui John Malkovich", iar producator era chiar autorul lui "Being John Malkovich", Spike Jonze. El s-a incumetat sa investeasca in aducerea pe ecran a unei propuneri considerate la Hollywood "stralucita, dar irealizabila". Pana la urma s-a putut dar am ramas oarecum cu pofta in cui. Dupa o asemenea asociere de talente - Gondry, Kaufman - eram "pe locuri, fiti gata" pentru un adevarat delir declansat de luarea in raspar a temei "bunului salbatic" si a codurilor vietii sociale. Ne-am ales mai mult cu zambete si doar cu vreo doua portii de ras zgaltaitor, cand vedem cum se alege praful de manierele elegante inculcate omului-maimuta: individul deprinde totul, mai putin dominarea bravului instinct sexual. De altfel, vigoarea masculina este cea care il va apropia de tanara nascuta cu par pe tot corpul, recuperata de atotputernicia cosmeticii moderne. Tunsa, rasa, epilata, dar dezamagita de minciuna distinselor relatii dintre oamenii civilizati, femeia alege si ea padurea. Cineastul are grija sa accelereze pedala contrastului dintre artificial si natural, filmeaza in acelasi plan un decor de studio si unul din natura, avertizeaza asupra pericolului de a uita diferenta dintre cele doua, inchipuind "oameni si soareci" inchisi in aceeasi uriasa cusca de plexiglas. Gondry este, inca, prizonierul trecutului sau de autor care si-a faramitat talentul urmand legea noilor media. Asa cum marturisea anul trecut, la Cannes, clipul este pentru el "ca si cum ai manca la McDonald's". De acord, tocmai de aceea, cand treci la foie gras nu-l cauti tot la fast food.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite