Cristina Modreanu, director al Festivalului Naţional de Teatru:„A trecut vremea serbărilor patetice“

Selecţionerul Festivalului Naţional de Teatru (FNT), care se va desfăşura în Capitală între 30 octombrie şi 7 noiembrie, spune că spectacolele româneşti trebuie să se alinieze modernităţii europene. La teatrele din Bucureşti s-au pus în vânzare bilete pentru spectacolele din cadrul FNT, preţurile variind între 10  şi 60 de lei.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Adevărul": Care ar fi recomandările pentru cea de-a 20-a ediţie a FNT? 

Cristina Modreanu: Atunci când alegi doar câteva spectacole din toate cele pe care le vezi în procesul de selecţie, le recomanzi implicit. Cred că fiecare spectacol din programul acestui an are o propunere interesanta, relevantă din perspectiva lumii în care trăim, de aceea se află în FNT. La fel, spectacolele invitate din străinătate şi cele două premiere în festival sunt momente unice. Regizorii lor - Krysztof Warlikowski, Romeo Castellucci, Billy Cowie, Rodrigo Garcia, Matthias Langhoff ajung în faţa publicului românesc pentru prima dată, deşi sunt deja celebri în lume. Aş recomanda călduros şi conferinţele, care sunt întâlniri cu oameni extrem de speciali, oameni foarte vii - regizorul Lee Breuer, o legendă a avangardei teatrale americane şi profesorul Michal Kobialka, specialist recunoscut în opera lui Kantor. Vom avea întâlniri deschise publicului, atât cu regizorii din străinătate, cât şi cu câţiva regizori români.

Care sunt noutăţile pe care mizează această ediţie aniversară a FNT? 

Am propus în 2008 un proiect pe care l-am urmărit consecvent la fiecare ediţie de care m-am ocupat. Intenţia a fost să structurez festivalul în trei mari secţiuni - „Romanian Showcase" (după un model practicat în multe ţări europene), „Spectacole Invitate din străinătate" şi „Debut în FNT", plus evenimente care să completeze şi teoretic festivalul - „Colecţia FNT", conferinţele, întâlnirile cu artiştii. „Romanian Showcase" a fost în centrul FNT, prin invitarea în fiecare an a programatorilor internaţionali, a directorilor de teatre şi festivaluri, a jurnaliştilor şi criticilor care să cunoască şi să promoveze teatrul românesc. De anul trecut, am avut un sprijin esenţial în Institutul Cultural Român, care va susţine festivalul şi în viitor, în baza unui parteneriat încheiat anul acesta. Am accentuat apoi deschiderea spre public - astăzi, FNT nu mai este un eveniment cu circuit închis, la absolut toate spectacolele cele mai multe bilete se pun în vânzare, iar din 2008, cu eforturi de convingere a directorilor de teatre, acestea pot fi cumpărate online (www.bilete.ro).

Vezi aici programul complet al Festivalului Naţional de Teatru

S-a schimbat ceva în structura festivalului?

Anul acesta structura a rămas aceeaşi, doar că nu am mai separat spectacolele independente. Cred că a trecut vremea serbărilor patetice cu pantofiori sub clar de lună şi atmosferă de salon interbelic. Nu neg farmecul acestora, dar în cazul FNT miza e mult mai mare şi e păcat să fie ratată.

Cum comentezi criticile pe care le-ai primit din partea unor colegi?

Îi respect pe toţi aceia care şi-au spus părerea public despre FNT, mai puţin pe aceia care au transformat această părere într-un atac la persoana mea. Problema generală din spaţiul public românesc este lipsa argumentelor în dezbateri. Din păcate, ne lipseşte claritatea discursului şi în dezbaterile culturale. Dincolo de asta, însă, cred că e realmente nevoie de consultări ale oamenilor de teatru în vederea îmbunătăţirii structurii FNT, pentru o mai mare transparenţă.

Carte de vizită

Criticul de teatru Cristina Modreanu a semnat în „Adevărul", „Adevărul literar şi artistic", „Dilema veche", „Gândul". A publicat volumele: „Şah la Regizor" (2003), „Măştile lui Alexander Hausvater " (2005) şi „Casa dinăuntru", (2008). În 2004 a primit „Premiul pentru critică teatrală" în cadrul Galelor Premiilor Uniter. Din 2008, Cristina Modreanu este director artistic al Festivalului Naţional de Teatru de la Bucureşti. Din 2009, editează revista de artele spectacolului „Scena.ro".

„Jurnal de selecţioner"

Ce a însemnat pentru tine toată această experienţă de selecţioner?

Dincolo de toate greutăţile - unele concrete, cum ar fi coşmarul de a călători în România, oboseala fizică la care ajungi uneori, alergând prin toată ţara, altele ţinând de dezamăgiri profesionale (trupe deprofesionalizate, teatre lipsite de orice strategie, directori iresponsabili etc) sau personale - trebuie să admit că a fost o experienţă extraordinară - care e relatată pe larg în volumul „Jurnal de selecţioner" editat de ArtACt, ce va fi lansat în FNT. Am învăţat foarte multe şi cred că pot spune în acest moment că am în minte, după trei ani, o hartă teatrală a României destul de exactă. Plus o bună cunoaştere a teatrului lumii şi o reţea de contacte pe care o voi folosi în continuare pentru promovarea teatrului românesc.

Ce planuri ai?

Voi continua să urmăresc fenomenul teatral, să scriu despre el şi să editez revista de specialitate „Scena.ro" care împlineşte curând doi ani de existenţă. Am şi două oferte de a contribui, în calitate de curator, la redefinirea unor festivaluri de teatru. Dar va trebui să aleg, fiindcă vreau să îmi continui studiile postdoctorale şi să termin cartea la care lucrez acum - „Noile voci teatrale ale Europei". În ciuda „supraexpunerii" la teatrul românesc suferită în aceşti trei ani, constat că mă interesează în continuare foarte mult această artă.

Buget de 550.000 de euro

De ce buget a dispus festivalul în 2010? La ce a trebuit să renunţi? 

Bugetul este de 550.000 de euro. 100.000 de euro sunt pentru promovare şi parteneriate pe servicii. Lista mea imaginară era mult mai lungă, dar nu vreau să imprim aici o notă negativă, vorbind despre neîmpliniri: adevărul este că e foarte sănătos să visezi că vei face cât mai multe şi, dacă reuşeşti să pui în practică măcar 70 la sută, e vorba de o victorie. De exemplu, aproape că nu-mi vine să cred că reuşim să organizăm turneul cu un spectacol al lui Warlikowski - mi-am propus asta din 2008, dar nu s-a putut atunci, în 2009 n-au fost bani, aşa încât pentru mine, graţie prietenilor de la Institutul Polonez care m-au susţinut enorm, se încheie foarte frumos acest cerc. Mulţumiri mai am şi pentru Institutul Francez şi British Council, care au contribuit financiar.

Programul Festivalului Naţional de Teatru

citeste totul despre: