România, prin obiectivul fotografilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti s-au decernat recent premiile concursului anual de fotografie organizat de Banca Centrală Europeană. Nicu Ilfoveanu, Iosif Király şi Dragoş Lumpan sunt câştigătorii concursului de anul acesta. Fotografiile lor prezintă o viziune transistorică proprie asupra locurilor comune ce compun imaginea României. 

O competiţie artistică organizată de către o instituţie financiară este o veste bună. Mai ales atunci când lucrările premiate au consistenţă, iar rezultatul este o expoziţie ce poate oferi o imagine amplă asupra posibilităţilor fotografiei de a interoga problema identităţii româneşti din unghiuri diferite.

Banca Centrală Europeană, care organizează anual concursul de fotografie ECB Annual Photography Award, şi-a îndreptat anul acesta atenţia asupra României. Începând din 2004, concursul a fost deschis tuturor ţărilor membre ale Uniunii Europene, în fiecare an fiind invitată să participe câte o ţară: Polonia (2004), Ungaria (2005), Austria (2006), Grecia (2007).

Pentru competiţia din 2009, o serie de curatori români au propus un număr total de 37 de lucrări aparţinând unor artişti români ce s-au remarcat, într-un fel sau altul, prin activitatea lor artistică. Juriul, alcătuit din critici de artă din Germania, Austria, Anglia şi România, a deliberat apoi, nominalizând zece finalişti. Lucrările lor constituie obiectul expoziţiei ce este găzduită de Muzeul de Artă Contemporană din Bucureşti, până la
28 februarie.

Viziuni transistorice

image

Nicu Ilfoveanu (premiul I), „SPA_galaţi“

Ceea ce au în comun câştigătorii competiţiei este abordarea problematicii identităţii româneşti dintr-o perspectivă ce transgresează dimensiunile spaţio-temporale. Nicu Ilfoveanu, câştigătorul premiului I, cu seria de lucrări intitulată „Steampunk Autochrome", combină tehnici de la analog la digital şi aparate de la rudimentar la modern pentru a ilustra locaţii din apropierea zonelor industriale de la marginea oraşelor.

Rezultatul este o serie de imagini în care converg senzaţii despre un trecut care şi-a pierdut claritatea, câştigând poezie, şi sentimentul prezenţei imediate a unui spaţiu foarte familiar nouă. Martin Hochleitner, membru al juriului, motivează că „reflectarea mijloacelor" şi „măiestria artistică" sunt cele două concepte-cheie ale lucrărilor lui Ilfoveanu ce i-au hotărât acestuia locul întâi. Directorul „Landesgalerie Linz" din Austria a mai adăudat că lucrările artistului „amintesc de fotografiile de înaltă clasă ale anilor 1900".

Pentru seria intitulată „Reconstrucţii", cu care artistul Iosif Király a câştigat premiul al II-lea al concursului, fotograful român a utilizat o tehnică ce a devenit deja emblema stilului său. Király juxtapune imagini luate în momente diferite, redefinind arhitectura unui spaţiu în scopul de a chestiona amprenta cu care timpul modifică aparenţa şi sensul acestuia. Prezentând motivaţia juriului, Martin Hochleitner a afirmat că „modelul" reprezintă conceptul asociat lucrărilor lui Király şi că tehnica lucrărilor sale „permite evenimentelor ce aparţin unor straturi temporale distincte să fie aduse simultan într-o constelaţie unică".

Imagini arhetipale

Dragoş Lumpan a petrecut un an şi jumătate fotografiind o tradiţie definitorie pentru ţara noastră, dar care se află pe cale de dispariţie. „Ultima transhumanţă", pentru care artistul a câştigat premiul al III-lea, documentează viaţa unei familii de ciobani care a practicat, până recent, o ocupaţie veche de când lumea, dar astăzi aproape complet abandonată.

Juriul a asemuit lucrările lui Dragoş Lumpan cu picturile artistului italian din perioada Barocului, Caravaggio, care şi-a prezentat arta prin raportare la timp şi loc şi „a prezentat tradiţiile iconografice într-o nouă viziune a realităţii sociale contemporane".

Info

Expoziţie: „România“
ECB Annual Photography Award
Unde: Muzeul Naţional
de Artă Contemporană,
str. Izvor 2-4, Bucureşti
Până la: 28 februarie

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite