Performanţe şi surprize la concursul „Sabin Drăgoi“

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mezzosoprana Aura Twarowska, soprana Ramona Păun, basul Gelu Dobrea şi baritonul Fang Shuang, la copncursul internaţional de interpretare vocală de la Timişoara
Mezzosoprana Aura Twarowska, soprana Ramona Păun, basul Gelu Dobrea şi baritonul Fang Shuang, la copncursul internaţional de interpretare vocală de la Timişoara

Intrat în tradiţie, Concursul internaţional de interpretare vocală „Sabin Drăgoi” de la Timişoara a ajuns la ediţia IX (1-5 iulie), aducând însă câteva noutăţi în sfera organizării şi nu numai.

Pentru că, fondat de soprana Ana Stan-Slusar, în calitatea sa de profesor la clasa de canto, începând din 1997 şi până în 2013 s-a aflat sub egida Facultăţii de muzică a Universităţii de Vest, dar din varii motive, anul acesta a fost „preluat” de către Asociaţia Pro Philharmonia.

O schimbare de management care a marcat şi o altă abordare, dar şi „debutul” mezzosopranei Aura Twarowska în ipostază de director artistic, închizând astfel „cercul” unui traseu al carierei pornind, poate, de la câştigarea Marelui Premiu la ediţia inaugurală. Având şi experienţa competiţiei „din interior”, fie ca tânăr candidat, fie apoi ca membru în juriu, dar şi capacitatea de a privi în perspectivă şi posibilitatea de a susţine un solist la primii paşi pe scenă, precum şi avantajul cunoaşterii „mecanismelor” din teatrele mari ale lumii - fiind, de mulţi ani, solistă la Staatsoper Viena - sau a relaţiei cu potenţiali impresari, Aura Twarowska s-a implicat cu entuziasm şi profesionalism în construirea şi realizarea ediţiei a IX-a, dorind să păstreze totodată nivelul calitativ al unei manifestări care s-a remarcat, de-a lungul timpului, prin lansarea unor tineri de valoare. Şi tocmai de aceea, prefaţând Gala laureaţilor, a amintit câţiva dintre câştigătorii precedentelor ediţii şi teatrele lirice de prim rang unde evoluează parte dintre aceştia, pornind de la George Petean sau Celia Costea, Nicoleta Ardelean sau Dan-Paul Dumitrescu - aplaudaţi în Europa, America sau Asia -, dar şi Cristina Simionescu, Nicoleta Colceiar, Cristina Grigoraş, Octavian Vlaicu, Hector Lopez, Bogdan Zahariea, Antal (Toni) Bardon, Florin Estefan, Bogdan Taloş sau Cristian Mogoşan, apreciaţi în spectacole şi concerte din ţară şi chiar în străinătate.

O excelentă idee a noului director artistic a fost, iniţial, invitarea în juriu a unor manageri de teatre şi a unor impresari care să selecteze, dintre laureaţi, viitori colaboratori în diverse producţii sau turnee, dar intenţia s-a concretizat doar parţial, în juriu regăsindu-se, pe lângă Aura Twarowska, directorul Filarmonicii „Banatul”, Ioan Gârboni - care de altfel a pus la dispoziţie şi sala pentru desfăşurarea concursului -, tenorul Marius Budoiu, soprana-profesor Ana Stan-Slusar - şi în calitate de fondator al competiţiei -, Raymond Janssen, directorul Cadenza European Art Productions (Olanda), cărora am avut privilegiul să mă alătur. Astfel, au existat şi Premiul Filarmonicii - acordat sopranei Ramona Păun, baritonului Fang Shuang, basului Gelu Dobrea, urmând a fi programaţi în concerte vocal-simfonice din stagiunea viitoare - şi premii ale Agenţiei Cadenza, în urma cărora başii Iulian Iosip şi Gelu Dobrea vor efectua turnee în Olanda, în cadrul unor proiecte interesante.

concurs sabin dragoi timisoara

Basul Gelu Dobrea, premiat la Timişoara

Pe de altă parte, s-a iniţiat şi Premiul Pro Philharmonia, care i-a revenit baritonului Vitalie Cebotari (de la Chişinău), solicitat, deloc întâmplător, să cânte o miniatură de Sabin Drăgoi şi cu prilejul dezvelirii „stelei” ce poartă numele compozitorului bănăţean, amplasată pe Aleea Muzicienilor din faţa Filarmonicii, chiar înaintea Galei laureaţilor, moment onorat şi de prezenţa europarlamentarului Maria Grapini, cea care a donat steaua (şi) în postura sa de preşedinte al Asociaţiei Pro Philharmonia. Dar în Gală, solistul cu voce de tunet a prezentat o arie din opera Grozovan de Ghersfeld. Publicul - din păcate nu prea numeros - l-a (re)ascultat şi pe baritonul chinez Fang Shuang într-o arie din opera The East is Red de Mei Li Qi Ga, etalând un glas cald, bine condus, punând în valoare linia melodică frumos arcuită. Un alt nou premiu a fost cel ce poartă numele lui Sabin Drăgoi, acordat tenorului Marius Zaharia tocmai pentru maniera în care a abordat lieduri sau arii din lucrările muzicianului omagiat, propunând în Gală, firesc, piesa Ploaia-mi bate pe hotare şi aria lui Dragomir din Năpasta, vocea sa bine timbrată, metalică şi sigură, cu acut generos, dar şi interpretarea conferită acelor pagini reliefând datele naturale şi înţelegerea în plan expresiv a partiturilor abordate, elemente care i-au adus şi Premiul III. Rămânând în lumea muzicii de Drăgoi, basul Iulian Iosip a ales, în concertul final, prelucrarea folclorică Frunzuliţă de sub punte, adecvată vocii sale penetrante, cu o anume masivitate şi o culoare „în stil”.

concurs sabin dragoi timisoara

Soprana Ramona Păun a câştigat premiul II

Premiul II a revenit sopranei Ramona Păun, care în aria din Don Pasquale de Donizetti a revelat un glas liric plăcut şi limpede, susţinut de o tehnică sigură, beneficiind şi de acute strălucitoare şi de o exuberanţă foarte potrivită personajului Norina, creionat cu sinceritate şi reală implicare expresivă.

Premiul I a fost cucerit de o altă soprană - Florina Ilie -, deja familiarizată cu maniera de a evolua în spectacol, aşa încât a optat, în Gală, pentru aria lui Aanchen din opera Freischutz de Weber, în care eroina trece de la spaimă la voioşie şi exuberanţă, stări conturate cu aplomb şi mai ales cu o voce luminoasă, egală în registre, condusă cu îngrijire, sensibilitate şi o bucurie a cântului care, din fericire, s-a regăsit la mai toţi laureaţii. Marele Premiu i s-a acordat basului Gelu Dobrea, binecunoscut publicului din numeroasele sale apariţii în reprezentaţiile Operei din Timişoara (unde este angajat, asemeni colegilor săi de... podium, Marius Zaharia şi Iulian Iosip), aplaudat acum pe bună dreptate în arii din Năpasta de Drăgoi şi din Requiem-ul de Verdi, foarte diferite ca factură şi tocmai de aceea remarcabil prin frumuseţea glasului robust, egal şi incisiv, dublat de un „simţ” al interpretării cu totul special, având şi planurile expresive contrastante, greu de realizat în aria lui Ion „nebunul”, dar şi gravitatea masivă şi introspecţia cerută în Confutatis, convingându-i pe cei prezenţi că poate aborda deopotrivă opera şi genul vocal-simfonic, adaptându-se specificului fiecăruia în parte, ceea ce, în sine, este o performanţă. Gala laureaţilor s-a încheiat astfel „în forţă” - şi la propriu şi la figurat -, juriul şi melomanii având bucuria (re)descoperirii unor tineri cu potenţial deosebit, cu voci frumoase şi capacitate de a transmite stări, sentimente şi trăiri, de a capta imediat atenţia ascultătorului, în general şi cu charismă şi cu prezenţă scenică, atitudine şi ţinută „de solist”, meritând din plin laurii unui concurs care, aşa cum menţionam, a fost, de-a lungul anilor, o rampă de lansare în cariera „adevărată”.

concurs sabin dragoi timisoara

Tenorul Marius Zaharia

Firesc, Aura Twarowska, în tripla sa ipostază de primă deţinătoare a Marelui Premiu, de artistă consacrată şi, din acest an, de director artistic al competiţiei, le-a urat tuturor să facă, la rândul lor, paşii către scenele râvnite de orice solist, devenind, poate, cândva, parteneri în spectacole şi concerte cu laureaţii din ediţiile precedente. În etapele de concurs, candidaţii au fost acompaniaţi la pian de către experimentaţii Peter Kolcsar, Andreea Olariu, Marcela Costea, Silviana Cârdu, Rareş Păltineanu, Szabo Aexandru.

concurs sabin dragoi timisoara

Soprana Florin Ilie a primit premiul I la concursul de la Timişoara

Pe aceeaşi linie a continuităţii şi a „ştafetei” între generaţiile de premianţi, partea a doua a serii a propus un micro-recital oferit de soprana Teodora Gheorghiu, deţinătoarea locului III în 2001, impusă ulterior atenţiei şi prin alte competiţii internaţionale, dar şi prin apariţia sa în teatre lirice din ţară, apoi la Staatsoper Viena (unde a fost angajată timp de 3 ani), precum şi prin evoluţii în spectacole din Franţa, Elveţia sau, recent, la Festivalul de la Glyndebourne, în Marea Britanie, cu rolul Sophie din Cavalerul rozelor de Strauss. Se pare că este un compozitor preferat de solista care, acompaniată la pian de rafinatul Dragoş Mihăilescu, a propus două lieduri straussiene celebre, alăturate ariei Contesei din opera Nunta lui Figaro de Mozart, repertoriu poate nu foarte ofertant pentru publicul larg, dar definitoriu şi pentru reperele sale interpretative şi pentru dorinţa de a trece de la lucrările destinate sopranelor de coloratură la cele scrise pentru soprane lirice, intenţie remarcată şi în concertele susţinute anterior la Bucureşti sau în înregistrările realizate fie pe CD, fie pentru fonoteca Radio. Dacă în primii săi ani atrăgea atenţia prin contra-acut şi coloratura perlată, acum, optând pentru o altă „zonă” repertorială ce solicită în special registrul mediu, se remarcă şi estomparea limpezimii vocale, cu o sonoritate uşor mată, dar şi, surprinzător, riscul unei anume stridenţe în acut, muzicalitatea, frazarea elegantă şi sensibilitatea rămânând însă constante în felul său de a cânta. Din păcate, nu ştiu de ce, titurile cuprinse în program nu au fost anunţate, totul devenind un fel de „concert-ghicitoare” pentru spectatorii care au recunoscut sau nu ce se cântă...

Şi pentru a încununa seria de noutăţi şi surprize plăcute incluse în şi... în jurul Concursului, micro-recitalul a culminat cu... Barcarola din opera Povestirie lui Hoffmann de Offenbach, solistei alăturându-i-se, în duet... mezzosoprana Aura Twarowska, încântătoare prin glasul „încărcat”, prin ştiinţa în plan stilistic şi expresiv, prin rafinamentul liniei şi temperamentul debordant, dorind să creeze o relaţie vocal-interpretativă cu fosta sa colegă... vieneză. O secvenţă de mare efect, cu impact puternic, publicul aplaudând şi ovaţionând la finalul unor zile în care tinereţea, vocile în general de calitate şi intenţiile artistice s-au aflat în centrul atenţiei.

concurs sabin dragoi timisoara

Recitalul oferit de soprana Teodora Gheorghiu, mezzosoprana Aura Twarowska, acompaniate de Dragoş Mihăilescu

Privind din afara juriului, doar prin prisma comentatorului şi... spectatorului, trebuie să remarc faptul că, deşi s-au prezentat numai 12 candidaţi - poate pentru că mediatizarea şi publicitatea la nivel naţional şi internaţional au fost, de această dată, mai discrete -, toţi au evoluat cu acurateţe din toate punctele de vedere, cerinţele impuse determinându-i să studieze şi lieduri şi oratorii şi opere semnate de Drăgoi, dar şi de Mozart, Handel, Verdi sau Gounod, cântând astfel în stiluri diverse, în germană, franceză, rusă şi italiană, aspecte rezolvate cu mai mult sau mai puţin succes, dar cu o vizibilă dorinţă de a se apropia cât mai mult de specificul fiecărui gen şi fiecărui compozitor în parte, ceea ce este lăudabil. Interesant a fost şi faptul că cel puţin două lieduri s-au regăsit la câţiva dintre candidaţi, generând o audiere... comparată, surprinzătoare pentru că niciuna dintre variante nu a semănat cu celelalte, deci înţelegerea pieselor a avut numeroase faţete, de la cântul simplu, sensibil, apropiat de melosul autohton, până la o dramatizare aproape patetică, departe de intenţiile expresive cuprinse în text. De asemenea, în parcurgerea lucrărilor s-a remarcat fie tratarea monocromă a partiturii, soliştii fiind preocupaţi prioritar de emiterea unor sunete ample, pe cât se poate frumoase, fie dimpotrivă, încercarea de a conferi o interpretare prin care să redea conţinutul ideatic şi trăsăturile personajului întrupat, adesea cu rezultate excelente. Cât priveşte pronunţia, rămâne o problemă în special în germană sau franceză, un aspect aparte fiind dat de apariţia regionalismelor în limba română, mulţi dintre candidaţi înlocuind „a” cu „e” sau „e” cu „i”, departe de forma literară pe care încă trebuie să o „descopere”. Sunt detalii ce ţin de pregătirea şi de structura lor, importantă rămânând însă „partea plină a paharului”, deci prezentarea lor îngrijită, pusă la punct, beneficiind de voci şi de talent, ceea ce promitea o evoluţie la cote performante, asigurând, implicit, şi nivelul de certă valoare la care s-a desfăşurat competiţia.

La capitolul „câştiguri” trebuie din nou subliniată implicarea Asociaţiei Pro Philharmonia şi a directorului artistic Aura Twarowska, devenind astfel „cheia succesului” şi în realizarea ediţiei IX şi în perspectiva ediţiei din 2017, atunci când îndrăgita solistă, şi în postura de prezentator şi moderator, ne-a dat tuturor întâlnire, la finalul Galei laureaţilor, prelungită apoi în foyer-ul Filarmonicii, la o cupă de şampanie „stropită” din plin de un regal muzical generat ad-hoc de aceeaşi cuceritoare mezzosoprană, în compania tinerilor câştigători ai Concursului „Sabin Drăgoi” din 2015. S-au cântat canzonete, melodii româneşti, arii şi ansambluri din opere şi operete, cu risipă de glasuri frumoase şi acute spectaculoase, momente care ar fi meritat filmate, pentru că au creat un adevărat spectacol, spontan şi fermecător.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite