Festivalul Enescu, obişnuita apoteoză

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nivelul de excelenţă artistică al festivalului de anul acesta este mult deasupra celui al stagiunilor autohtone, fie ele simfonice sau lirice.

Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Într-adevăr, e incredibil cum sutele de milioane de euro alocaţi evenimentelor culturale de către Primărie sau Guvern nu reuşesc să producă practic nimic similarŞi tot de neînţeles este cum politicile culturale nu reuşesc să extindă bunele practici ale unui model funcţional şi în instituţiile subordonate. Mai mult, rămânem cu aceeaşi Sală a Palatului, cu acustică proastă şi scaune murdare, după ce guvernul şi RAPPS-ul au mai făcut un mic meci de ping-pong cu clădirea, fără să rezolve absolut nimic.

2019 este prima ediţie în care Vladimir Jurowski poate fi creditat integral ca director artistic, ediţia din 2017 fiind una de tranziţie, cu programul făcut în mare parte în mandatul lui Ioan Holender. E momentul să constatăm că temerile legate de Jurowski s-au dovedit nefondate. Programul bienalei continuă să accentueze atât latura teatrală cât şi cea a muzicii contemporane, două tendinţe fundamentale ale ultimului deceniu. 2019 este ediţia cu cele mai multe opere în concert (nu mai puţin de 14 titluri), recitaluri şi muzică vocală, în general. Cu o singură excepţie (Don Giovanni, pe 22 Septembrie), tot repertoriul de operă din festival este nou şi nemaivăzut pentru România. Şi chiar dacă unele dintre ele nu vor umple Sala Palatului nici de data aceasta, efortul de a le prezenta merită aplaudat, Festivalul Enescu fiind singura locomotivă artistică ce trage lumea muzicală înspre curentele actuale europene. Paradoxal, cu cât Festivalul Enescu programează tot mai multe creaţii lirice, de la o ediţie la alta, Opera Naţională Bucureşti se izolează tot mai mult de acest mare eveniment (şi de public în general), preferând să trăiască într-un univers paralel, în timp ce orchestrele simfonice bucureştene (Filarmonica, Radioul) abordează curajos teatrul. Păcat, când te gândeşti că la prima ediţie a festivalului, în 1958, ONB prezenta Œdipe pentru prima oară în România.

Recomandări

Sunt multe şi, din aproape în aproape, tot programul e recomandabil. Dar, dacă ar fi să selectez numai 13 spectacole (şi veţi vedea, în condiţiile noii politici comerciale a festivalului, în care hazardul are un rol, poate că tocmai numărul cu ghinion ar fi alegerea potrivită), atunci lista scurtă ar fi următoarea (datele, orele, locurile şi distribuţiile acestor concerte le găsiţi în caseta tehnică de la finalul articolului):

Richard Strauss: Die Frau ohne Schatten

Arnold Schoenberg: Moses und Aron

Arthur Honneger: Jeanne d’Arc au Bûcher

Pentru că e posibil să fie singura dată în viaţă când aţi putea asculta pe viu aceste opere. Fie că sunt foarte dificile pentru solişti, cu orchestraţii luxuriante (Die Frau Ohne Schatten), fie că tumultul istoriei le-a amânat succesul (Moses und Aron), sau fie şi numai pentru Marillon Cotillard recitând-o şi dansând-o pe Jeanne d’Arc…

Pentru includerea în program a acestor trei opere de mai sus simt nevoia să mulţumesc personal cuiva, nu ştiu exact cui, presupun însă că dlor Vladimir Jurowski şi Mihai Constantinescu.

Beethoven: Leonore – o altă raritate, versiunea „beta” a operei Fidelio, dar având un farmec propriu, prin apropierea de stilul clasic al lui Mozart. Cu atât mai mult merită văzută, cu cât la Bucureşti până şi Fidelio e îngropat de ONB în complicitate cu ministerul culturii.

Poulenc: La voix humaine  – din raţiuni similare celor de mai sus.

Britten: Peter Grimes – o operă care există în repertoriul multor teatre din lume, dar nu şi în România (deşi a fost la un pas). Opera britanică este un teritoriu practic nedescoperit în România.

Mozart: Don Giovanni – Anul trecut, Così fan tutte al lui Minkowski a fost senzaţional, ceea ce mă face să cred că e nevoie de Mozart la Festival, tocmai pentru că distanţa între cum se interpretează la noi şi cum trebuie interpretat este atât de mare. Dar şi pentru Antonini, liderul lui Il Giardino Armonico, un dirijor care reuşeşte să provoace şi să fie unanim apreciat în acelaşi timp. Şi pentru Erwin Schrott, un bariton pe care chiar voiam să-l văd.

Berliner Philharmoniker – Ambele concerte, pentru că Simfonia a IX-a de Beethoven este specialitatea lor în ultima sută de ani, iar Ceaikovski 5 e specialitatea tuturor.

Strauss: Metamorphosen – Pentru că n-am ascultat niciodată live cum Strauss devine Şostakovici, căci despre asta este vorba.

Enescu: Simfonia nr.3 – Ideea de a compara două orchestre atât de diferite, precum cea a Radioului Berlinez şi cea a Maiului Florentin, conduse de doi dirijori încă şi mai diferiţi (eclecticul Jurowski versus operaticul Luisi), şi asta într-o simfonie de Enescu, pur şi simplu va scoate la suprafaţă melomanul din voi.

Sankt Petersburg Orchestra/Christian Badea/Vadim Repin – Pentru că de-abia aştept să-i văd şi să-i ascult împreună pe toţi, într-un repertoriu pe care-l au în ADN.

Loteria abonamentelor

Aşa cum scriam mai sus, politica de vânzări a festivalului s-a schimbat, în sensul că abonamentele se vor vinde în urma organizării unei loterii. E o bizarerie, a cărei origine (Artexim? firma de PR?) rămâne necunoscută. Pretextul este că loteria ar egaliza şansele doritorilor de abonamente, faţă de sistemul FIFO („primul venit, primul servit”) obişnuit până acum, deşi lasă loc multor întrebări fără răspuns:  ce faci cu ghinioniştii perpetui? cum previi trişatul? (sigur există şi trişori când vine vorba de noroc), da’suspiciunile? etc. Când Festivalul face sociologie pe colţul mesei pe marginea democratizării accesului la Internet, îţi vine să zâmbeşti. Motivul cel mai plauzibil (evident, nerostit) pare să fie forţarea colectării încă de anul acesta a banilor aferenţi abonamentelor .

Recomandări: Sâmbătă, 31 August, ora 20.00 – Sala Palatului Enescu: Rapsodia nr. 2 op. 11 în Re major  Beethoven: Simfonia nr. 9 op. 125 în re minor Marlis Petersen (s), Elisabeth Kulman (ms), Benkamin Bruns (t), Kwangchul Youn (b) Berliner Philharmoniker, Corul FGE (maestru de cor Ion Iosif Prunner) Kirill Petrenko – dirijor Duminică, 1 Septembrie, ora 19.30 – Sala Palatului Schoenberg: Concert pentru vioară şi orchestră op. 36 Ceaikovski: Simfonia Nr. 5 op. 64 în mi bemol minor Patricia Kopatchinskaja – vioară Berliner Philharmoniker Kirill Petrenko – dirijor Miercuri, 4 Septembrie, ora 20:00 – Sala Palatului Strauss: Die Frau ohne Schatten Torsten Kerl (Împăratul), Anne Schwanewilms (Împărăteasa), Ildikó Komlósi (Doica), Thomas Mayer (Barak, vopsitorul), Ricarda Merbeth (Soţia vopsitorului), Michael Pflumm (Cocoşatul, Apariţia unui tânăr), Nikolay Didenko (Mesagerul lui Keikobad), Nadejda Gulitskaya (Vocea şoimului, Servitoarea 1, Vocea de copil 1), Andrey Nemzer (Gardianul din pragul templului), Karolina Gumos (O voice din cer), Christa Schönfeldinger (Glasharmonika), Christoph Spät (Cocoşatul), Tom-Erik Lie (Omul cu un singur ochi), Jens Larsson (Omul cu un singur braţ) Rundfunk Sinmphonieorkester Berlin Vladimir Jurowski – dirijor  Joi, 5 Septembrie, ora 19.30 – Sala Palatului Britten: Concert pentru vioară şi orchestră op. 15 Enescu:  Simfonia nr. 3 op. 21 în Do major Julia Fischer – vioară Rundfunk–Sinfonieorchester Berlin, Corul FGE Vladimir Jurowski – dirijor  Vineri, 6 Septembrie ora 16.30 – Ateneul Român Enescu: Octetul de coarde (versiune pentru orchestră de coarde) op. 7 în Do major Haydn: Concertul  pentru violoncel şi orchestră în Do major Strauss: Metamorphosen – Studiu pentru 23 de instrumente solo ( TrV 290, Av 142 ) Daniel Müller-Schott – violoncel Cameristi della Scala Wilson Hermanto – dirijor Vineri, 13 Septembrie, ora 22:30 – Ateneul Român Beethoven: Leonore Tareq Nazami (Don Fernando), Johannes Weisser (Don Pizarro), Maximilian Schmitt (Florestan), Marlis Petersen (Leonore), Dimitry Ivashchenko (Rocco), Robin Johannsen (Rocco) Freiburger Barockorchester René Jacobs – dirijor Sâmbătă, 14 Septembrie, ora 16:30 – Ateneul Român Poulenc: La Voix Humaine Anna Caterina Antonacci Orchestre Philharmonique Royale de Liège Gergely  Madaras – dirijor Duminică, 15 Septembrie, ora 19:30 – Sala Palatului Britten: Peter Grimes Jan Storey (Peter Grimes), Lise Davidsen (Ellen Orford), Rebecca De Pont Davies (Auntie), Iain Peterson (Balstrode), Dame Felicity Palmer (Mrs. Sedley), Matthew Best (Swallow), Leigh Melrose (Ned Keene), Michael Colvin (Bob Boles), Bonaventura Bottone (Rev. Horace Adames), Barnaby Rea (Hobson), Solimia Lukyanests (Niece 1), Rhian Lois (Niece 2) Orchestra Nationala Radio Paul Daniel – dirijor Marţi, 17 Septembrie, ora 19.30 – Sala Palatului Ceaikovski: Concertul pentru vioară şi orchestră în re major, op.35 Enescu: Simfonia nr. 3 în do major, op. 21 Sergei Krylov – vioară Orchestra  şi Corul Maggio  Musicale Fiorentino Fabio Luisi – dirijor Joi, 19 Septembrie, ora 17:00 – Ateneul Român Honneger: Jeanne d’Arc au bûcher Marillon Cotillard (Jeanne d’Arc), Hélène Guilmette (Fecioara Maria), Gabrielle Philiponet (Sfânta  Margareta), Marie Karall (Sfânta Ecaterina), Georges Gay (Fratele Dominique), Cornell Frey (Porcus, O voce, Primul Herald, Funcţionarul), Markus Butter (O voce, Al doilea herald, Un ţăran) Orchestre  National  de Lille, Corul FGE Alexandre Bloch – dirijor ora 19.30 – Sala Palatului Enescu: Poemul Isis  (1923, aranjament de Pascal Bentoiu) Şostakovici: Concertul pentru vioară şi orchestră nr. 1 în la minor op. 77 Dvořák – Simfonia nr. 9 în mi minor op. 95 „Din lumea nouă” Vadim Repin – vioară Sankt Petersburg Symphony Orchestra Christian Badea – dirijor Vineri, 20 Septembrie, ora 19.30 – Sala Palatului Schoenberg: Moses und Aron Robert Hayward (Moses), John Daszak (Aron), Elisabeth Atherton (O tânără, Prima virgină goală), Kevin Connors (un tânar), Catherine Wyn-Rogers (O femeie bolnavă, A patra virgină goală), Oliver Zwarg (Epraimit), Christian Rieger (Un bărbat), Ralf Lukas (Un preot), Polina Pastirchak (A doua virgină goală), Anna Nedorezova (A treia virgină goală)  – Alto Orchestra Şi Corul Filarmonicii “George Enescu” Vocal Consort Berlin Lothar Zagrosek – dirijor Duminică, 22 Septembrie, ora 16.30 – Ateneul Român Mozart:  Don Giovanni Luca Pisaroni (Don Giovanni), Patrick Grahl (Don Ottavio) Silvia Schwartz (Donna Anna), Miah Persson (Donna Elvira), Alex Esposito (Leporello), Giulia Semenzato (Zerlina), David Soar (Il Commendatore, Masetto) Basel Chamber Orchestra Giovanni Antonini

Programul festivalului se găseşte aici: Program Enescu 2019

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite