Casa marionetelor lumii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Casa marionetelor lumii
Casa marionetelor lumii

Muzeul oraşului Lyon s-a redeschis recent, după o restaurare care a durat 10 ani. Situat într-o clădire renascentistă, „Muzeul marionetelor lumii“ este singurul din Franţa dedicat acestui tip de spectacol viu.

Nouă săli din Muzeul Gadagne muzeu de istorie a oraşului Lyon formează un muzeu în muzeu. Înfiinţat în 1950, acest loc dedicat marionetelor de tot felul, de la celebrele „guignol“ ale locului la atât de gustatul „karagöz“ al turcilor, are o colecţie de 2.000 de marionete din întreaga lume, de fundaluri pentru spectacolele de acest gen, de culise, scene mobile şi costume.

Clădirea în care este găzduit a fost construită între 1489 şi 1492 de familia de negustori italieni Pierrevive. Numele şi l-a luat însă de la bancherii florentini Guadagni, care au locuit-o între 1535 şi 1581, vestiţi pentru că îi împrumutau  cu bani pe regii Franţei, dar şi pentru că au finanţat expediţia lui Jean Verazanne către Indii, expediţie ce a dus la descoperirea actualului New York. În ultimii 10 ani, muzeul a fost închis pentru restaurare.

Refacerea înfăţişării iniţiale, inclusiv a decorului interior, a costat 31 de milioane de euro.

Existenţa unui muzeu al marionetelor la Lyon se datorează faptului, că aici s-a născut, în 1808, celebrul personaj Guignol.

Un ţesător a creat marioneta franceză

Inventatorul lui era un muncitor din manufactura de mătase, rămas fără loc de muncă în timpul Revoluţiei Franceze. Personajele imaginate de el jucau spectacole pentru adulţi, în care critica socială alterna cu scene de violenţă sau erotice. Succesul a fost atât de mare încât termenul guignol a intrat în cinematografie, denumind scenele cu lupte sângeroase, de intensă violenţă de dragul violenţei.

Guignol era un personaj cu limba ascuţită, care a reuşit să traverseze epocile până în zilele noastre. Însoţit, de obicei, de Gnafron, o marionetă cu obrajii roşii care marcau înclinarea lui către alcool, Guignol a cucerit publicul simplu în spectacole de stradă, trecând către mijlocul secolului al XIX-lea în cafenele.

În secolul XX, spectacolele de marionete au început să se adreseze exclusiv copiilor. Guignol a influenţat însă mulţi cineaşti, de la Jean Renoir, în „Regula jocului“, de exemplu, la Gérard Oury. El este părintele marionetelor din multe părţi ale lumii, cum ar fi Canada sau Japonia, iar în Mexic, numele lui a devenit substantiv comun şi înseamnă marionetă.

De  la  Polichinelle la  karagöz

Bogăţia şi varietatea colecţiei Muzeului marionetelor lumii se datorează în mare măsură lyonezului Leopold Dor, care şi-a donat colecţia acestei instituţii. Jurist eminent, Dor (1881-1960) a început să colecţioneze marionete pentru unul dintre copiii săi. A achiziţionat practic toate păpuşile vestite ale genului, începând cu vestitul Polichinelle, personaj din commedia dell’arte, născut în 1545, care şi-a continuat cariera în Anglia, unde a primit o cocoaşă şi numele de Punch.

A cumpărat mario-nete din Japonia, Togo, Grecia sau Java, împreună cu mecanismele lor de manipulare: triangluri, fire, tije. La Muzeul Gadagne, în fiecare sală, lângă vitrine, sunt montate un ecran alb şi o cutie magică, graţie cărora pot fi urmărite filmuleţe cu marionete din diferite părţi ale lumii.

image
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite