Raul Cazan

Consultant în ecologie

Un studiu al Universităţii Libere din Bruxelles demontează un mit: indubitabil, orice vehiciul electric emite mult mai puţin CO2 decât un automobil diesel. Pare o afirmaţie de simţ comun, însă industria auto pretindea că EV-urile ar avea un impact climatic mai mare decât dieselurile.

România, Polonia, Italia, Spania şi Republica Cehă slăbesc propunerea Comisiei, combătând eforturile Europei de a se conforma cu acordul de la Paris. Clasamentul Liderilor Climatici ai UE analizează poziţia fiecărui guvern european faţă de cea mai cuprinzătoare lege privind clima al UE, Regulamentul privind partajarea efortului (ESR). Suedia e lider.

Datele trucate ale producătorilor auto privind consumul de combustibil îl costă pe şoferul tipic european în jur de 549 euro în plus pe an. Diferenţa medie dintre consumul în lumea reală şi rezultatele de laborator pentru maşinile Mercedes este de un incredibil 54%, cu modelele Mercedes clasa A şi E atingând un inexplicabil 56%.

Nu pot să cred că l-au coborât în pamântul nostru din Cugir. Precum vinul, Cosmin Zidurean e viaţă. Nu mă încearcă decât o revoltă mută, cel mai pasionant oenolog, producător TV şi scriitor de vinuri, unchiul meu îndepărtat, nu mai e. Nu scriu epitafuri, nici eulogii pentru că îmi e încă prezent; nu e prea mult să spun că îl am în fiecare pahar de vin.

Dacă poluarea nu ar ucide, votul eurodeputaţilor de ieri privind limitele emisiilor la maşinile diesel te-ar face să te rostogoleşti de râs. Ca în toate celelalte dezastre ecologice, şi aici e vorba de disjuncţia capitalist sălbatică: sănătate publică şi mediu curat, pe de o parte, sau câteva locuri de muncă şi profituri mari pentru multinaţionalele triumfătoare în mijlocul unui deşert otrăvit, pe de altă parte.