Mezeluri cu mucegai made in Moldova. Vezi GALERIA FOTO!
0Agenţii economici s-au întrecut în propuneri la expoziţia naţională „Fabricat în Moldova". Fiecare s-a străduit să vină cu ceva deosebit pentru a atrage atenţia vizitatorilor. Oferta a fost foarte variată: carne şi salam după reţete inedite, balsam curativ de Chişinău, apă minerală de lux, dar şi sare de mare pentru SPA.
Participanţii la expoziţie spun că s-au pregătit un an întreg pentru acest eveniment. Mulţi, ca să-i convingă pe cumpărători că propun produse ce se topesc în gură, au organizat degustări. Aşa că cei pofticioşi n-au scăpat ocazia să se înfrupte din mezeluri, să mănânce plăcinte, să bea apă minerală, dar şi vin fiert.
O fabrică de mezeluri din Chişinău a produs pentru expoziţie un baton de salam cu o lungime de 1,5 metri, din care le dădeau să guste curioşilor. Şi concurenţii acestora din oraşul Cricova nu s-au lăsat mai prejos şi au expus un produs inedit pentru Republica Moldova - salamuri şi carne cu mucegai. „La fabricare folosim tehnologie şi utilaj italian. Mezelurile sunt foarte gustoase", a spus Vitalie Harti, directorul întreprinderii. Acestea sunt apreciate, în special, de italieni. Mulţi dintre ei se duc să procure mezeluri direct de la fabrică. Preţul unui kilogram de carne ajunge la 230 de lei, iar de salam - la 170 de lei.
Click aici să vezi GALERIA FOTO!
Şi-a expus noile produse şi Cooperaţia de Consum Moldcoop, considerată de mulţi cu idei şi tehnologii depăşite. Vasile Carauş, preşedintele Modcoop, s-a lăudat că în ultimul timp organizaţia prosperă datorită exportului. „Recent am dat în exploatare o secţie specială pentru prelucrarea mierii, care corespunde cerinţelor europene. Am început să producem şi băuturi alcoolice cu proprietăţi curative. Am reuşit să obţinem un balsam de Chişinău care e mai bun chiar decât vestitul balsam de Riga. Îl vom ambala în ceramică specială şi îl vom duce peste hotare", a spus Vasile Carauş.
POSIBILITATE DE PROMOVARE
A atras atenţia vizitatorilor şi standul combinatului de pâine din Sângerei. Victor Barcari, şeful întreprinderii, ne-a zis că în ultimul timp întreprinderea şi-a diversificat asortimentul. „Cumpărătorul trebuie atras prin produse ce nu se găsesc pe tarabele din piaţă. În plus, vedem ce marfă au concurenţii noştri", a adăugat Victor Barcari.
„Fabricat în Moldova" este o metodă de a-şi face publicitate şi pentru meşterii populari. Maria Cristea a expus ii şi cămăşi naţionale. „Chiar dacă atelierul nostru e în centrul Capitalei, nu avem un salon pentru vizitatori. Aici însă ne cunoaşte lumea. Vindem pe loc sau îşi amintesc de noi mai târziu", a menţionat Maria Cristea.
La expoziţie şi-au prezentat ofertele de creditare mai multe bănci. „Avem proiecte interesante pe termen mediu şi lung. Avem şi perioadă de graţie. Sunt condiţii foarte bune. Clienţii pot să-şi aleagă opt proiecte în funcţie de ce tip de afacere au. Pot fi luate sume destul de mari, până la 250 de mii dolari", a spus Ilie Prodan, specialist în marketing şi PR la o bancă din Chişinău.
„Obiectivul principal al expoziţiei este nu atât prezentarea produselor, cât să le oferim producătorilor posibilitatea să se întâlnească cu alţi oameni de afaceri, în special din străinătate, pentru a stabili noi contacte şi parteneriate", a declarat premierul Vlad Filat, care a vizitat standurile mai multor producători.
300 de agenţi economici
La „Fabricat în Moldova" participă 300 de agenţi economici din diferite domenii. Sunt reprezentanţi din 18 raioane, dar şi invitaţi din Belarus, România şi Ucraina. O premieră este Festivalul plăcintelor, unde gospodine din diferite regiuni îşi vor demonstra măiestria. 20 de agenţi economici vor propune oferte de angajare la Târgul locurilor de muncă. Iar pe 2 februarie va fi decernat premiul „Marca comercială a anului 2011". Pentru prima dată, vor fi organizate tururi la câteva întreprinderi mari din Chişinău. Expoziţia îşi va închide uşile la 4 februarie.
Meşterii populari, în aceeaşi oală cu firmele
Meşterii populari s-au plâns că în acest an au fost obligaţi, pentru prima dată, să achite aceleaşi taxe de participare la expoziţia „Fabricat în Moldova" ca şi agenţii economici.
„Până acum plăteam un preţ simbolic, de 50 de lei pentru un metru pătrat de spaţiu ocupat. Acum însă ni s-au cerut 50 de euro pentru înscriere şi 30 de euro pe fiecare metru pătrat. Am negociat cu reprezentanţii Camerei de Comerţ şi Industrie şi am ajuns la 30 şi, respectiv, 26 de euro", a spus Maria Cristea, vicepreşedintele Uniunii Meşterilor Populari. Ea susţine că meşteşugarii au vânzări mult mai slabe şi nu pot concura cu producătorii mari. „Acum ducem tratative cu Ministerul Economiei. O soluţie ar fi ca pe viitor să avem un stand comun pentru toţi meşterii şi astfel vom putea reduce din cheltuieli", a adăugat Cristea.
Constantin Cojan, meşter popular din Colibaşi, Cahul, spune că, pe lângă taxele de înregistrare, a mai fost nevoit să plătească patru euro pentru masă, doi pentru scaun, zece euro pentru bec şi priză.
Unele consilii raionale au avut grijă să nu-i pună la cheltuială pe participanţii la expoziţie. De exemplu, autorităţile din Edineţ au amenajat un stand comun. Astfel, Sergiu Tutunaru din Cupcini, Edineţ, şi-a prezentat articolele sale din ceramică fără a achita vreun ban.
Citește cele mai importante știri din Republica Moldova pe Adevarul.md