Băncile acordă o importanţă tot mai mare implementării de sisteme informatice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În 2006, în România, piaţa de aplicaţii business a fost de 53 milioane de dolari, iar pentru acest an este prognozată o creştere de 21% Dacă acum câţiva ani instituţiile bancare

În 2006, în România, piaţa de aplicaţii business a fost de 53 milioane de dolari, iar pentru acest an este prognozată o creştere de 21%

Dacă acum câţiva ani instituţiile bancare operau după metode învechite, în prezent, tehnologia informaţiei nu mai reprezintă o necunoscută pentru clienţii sau angajaţii unei bănci.

Piaţa soluţiilor informatice de profil a înregistrat creşteri semnificative de la an la an, specialiştii estimând că, până în 2011, valoarea acesteia va ajunge la 640 milioane de dolari.

În 2005, piaţa bancară din România a înregistrat cel mai rapid ritm de creştere din Europa Centrală şi de Est. Nivelul activelor băncilor din această regiune a înregistrat, în 2005, o creştere de 50% comparativ cu anul precedent. Cum această dezvoltare nu putea să rămână fără ecou, odată cu piaţa bancară a luat avânt şi implementarea de sisteme informatice complexe în marile instituţii bancare de pe la noi.

La aceasta se mai adaugă şi apetitul consumatorului român pentru produse bancare cât mai diversificate şi complexe şi adoptarea de standarde internaţionale, fapt care a lansat o provocare unică pentru specialiştii IT. Aceştia vor trebui să dezvolte proiecte care să îmbine cu succes tehnologia informaţiei cu afacerile.

Conform statisticilor IDC, cheltuielile privind software-ul şi instrumentele dedicate afacerilor în Europa Centrală şi de Est vor creşte la 200 milioane de dolari până la sfârşitul anului 2007. La nivel global, în următorii cinci ani, cheltuielile anuale cu aplicaţii software vor fi mai mari cu 10%, iar în Europa de Est creşterea va fi de 20%, dublând astfel tendinţa globală.

În România, în ceea ce priveşte piaţa serviciilor de IT, datorită unui acces mai uşor la fonduri europene, se aşteaptă o creştere a valorii pieţei până la aproximativ 640 milioane de dolari până în 2011. În următorii ani, dezvoltarea IMM-urilor va influenţa puternic şi piaţa EAS (Enterprise Application Software). Bugetele IT vor fi tot mai mari şi vor determina o creştere a cererilor pentru soluţii de bază din partea segmentului IMM, dar şi bancar.

Creşte cererea de software business

Piaţa de software pentru afaceri din România continuă să se dezvolte puternic. Conform unui studiu recent al IDC, după ce în 2006 rata de creştere a fost de 17,5%, reuşind să atingă o valoare de aproape 53 milioane de dolari, pentru anul acesta piaţa EAS din România este preconizată să îşi mărească volumul cu 21%.

Principalii factori ai acestor rezultate bune rămân progresul economic, investiţiile străine, efectele integrării în UE, concurenţa tot mai mare, precum şi o mai bună întelegere, din partea clienţilor, a beneficiilor ce provin de pe urma implementării unor astfel de soluţii.

"În 2006, incertitudinile asociate integrării europene au afectat negativ vânzările de soluţii software pentru afaceri. Ca efect, piaţa a crescut puţin sub nivelul aşteptat, iar multe companii au preferat să investească în elemente de "core-business", în consolidarea poziţiei pe piaţă şi în sisteme sau produse care să le asigure respectarea standardelor europene", spune Călin Mirea, analist IDC România.

"Piaţa de EAS din România rămâne foarte dinamică şi fluctuantă, şi asta ne arată că aceasta încă este în curs de maturizare, cu un foarte mare potenţial neexploatat", a mai spus Mirea. În 2006, licenţele tip Enterprise Resource Management (ERM) au reprezentat 63% din valoarea pieţei, menţinând o cotă majoritară, ca şi în anii precedenţi.

Soluţiile Supply Chain Management au fost pe locul doi, urmate de Operations Management Applications, cu 15% şi, respectiv, 9,4% din valoarea pieţei. SAP a fost liderul pieţei EAS din România în 2006, urmat de Siveco România şi Oracle. Cota totală a celor trei companii a depăşit 64% din valoarea pieţei, cu primul clasat acumulând peste un sfert din valoarea totală a vânzărilor.

Din punct de vedere al cererii, ramura de producţie a industriei a investit cel mai mult în soluţii EAS anul trecut, peste 36% din valoarea totală a pieţei. Retailul şi utilităţile au urmat ca valoare a investiţiilor, însă cel mai rapid a crescut rata de investiţii EAS din sectorul bancar, zona din care se aşteaptă sume tot mai mari pe viitor. Pentru următorii cinci ani, IDC estimează că piaţa EAS din România va creşte cu o rată medie anuală de aproximativ 20%.

Sectorul bancar investeşte masiv în sisteme informatice

Pentru companii precum Oracle, sectorul financiar a fost şi rămâne în continuare o direcţie strategică. Atât la nivel global, cât şi pe piaţa românească, având în vedere că 17 din primele 20 de bănci din lume, conform unei statistici Banker Magazine, lucrează cu aplicaţiile Oracle, iar primele 10 bănci din România utilizează produse Oracle.

Compania americană are un portofoliu complet şi complex de soluţii, la care mai poate fi adăugată experienţa şi referinţele în domeniu pe plan mondial şi local. În ultimii ani, Oracle şi-a extins acest portofoliu prin achiziţii strategice precum i-Flex, Siebel, PeopleSoft sau Hyperion.

Una dintre soluţiile consacrate, destinate exclusiv mediului bancar, este i-Flex, care oferă aplicaţii Core-Banking, Basel II, compatibile cu sistemul european de plăţi bancare. Core-Banking reprezintă implementarea serviciilor bancare de bază cu ajutorul tehnologiei informaţiei, iar Basel II sunt normele europene de plată în sistemul bancar.

În acest moment, i-Flex este utilizat de două bănci din România - Bancpost şi Citibank. Alpha Bank Group a ales ca soluţie iFlex şi putem aştepta ca pe termen scurt şi Alpha Bank România să adopte această soluţie. O altă achiziţie importantă pentru sectorul financiar a fost Siebel, soluţia ce oferă instituţiilor bancare un instrument ajutător, exact acolo unde se duc cele mai crâncene lupte.

Atragerea, fidelizarea şi păstrarea clienţilor, zona de call-center sau urmărirea şi creşterea vânzărilor. Oracle Financial Services Application (OFSA) este o soluţie care funcţionează cu rezultate bune şi care este deja implementată la Banca Comercială Română, dar şi la nivel de grup, în cazul Erste şi Raiffeisen, de exemplu. Această soluţie este folosită pentru a calcula profitabilitatea pe orice dimensiune cerută de management.

Client, produs bancar, centru de cost, sucursală, agenţie sau persoană de vânzări. Instrumentul reprezintă o soluţie pentru conducerea unei bănci, în contextul obţinerii din ce în ce mai greu a profitului pe fondul competiţiei acerbe de pe piaţă.

În zona de management financiar intern, Oracle are soluţii complete pentru zona de contabilitate, aprovizionare, bugetare-planificare, de gestiune a mijloacelor fixe, furnizorilor. Acest tip de soluţii este implementat la Banca Naţională a României, Banca Transilvania, BRD şi Millennium Bank.

În ultima perioadă, în sectorul financiar bancar, datorită dezvoltării rapide a pieţei, dar şi datorită unei concurenţe acerbe, ne confruntăm cu o cerere foarte mare de specialităţi în activitatea bancară. Datorită fenomenului cerere-ofertă, migraţia forţei de muncă de la o bancă la alta este foarte mare.

Aşa că fiecare angajator din sectorul financiar şi-ar dori să poată să realizeze un management al resurselor umane care să-i permită stabilitatea forţei de muncă, fidelizarea celor mai buni angajaţi, reducerea costurilor de formare cu personalul nou. Un motiv în plus pentru care conducerile instituţiilor bancare pot alege programe de management al resurselor umane.

Fidelizarea clienţilor prin servicii bancare IT

Consolidarea procesării contabile reprezintă o tendinţă tot mai adoptată de mediul bancar internaţional, datorită avantajelor privind performanţa sistemelor bancare, flexibilizarea modificărilor legislative, auditabilităţii şi separării proceselor. Un proiect interesant este implementarea sistemului de core banking de la BCR, Sibcor, unul dintre cele mai mari proiecte realizate de compania Oracle în Europa de Est.

Sistemul a oferit Băncii Comerciale Române o soluţie robustă, capabilă să susţină activitatea şi obiectivele de afaceri ale unei instituţii financiare de asemenea proporţii. Soluţia informatică realizată pentru BCR a demonstrat capabilităţile de lucru în echipă -BCR/Oracle, pentru un proiect destul de complex, utilizat de peste 10.000 de angajaţi ai BCR, în toate cele peste 450 de sucursale din toată ţara.

Sibcor este un sistem integrat şi centralizat, care are la bază cele mai inovatoare concepte şi tehnologii pentru a asigura unei bănci comerciale oportunităţi semnificative de eficientizare şi îmbunătăţire a controlului intern pentru serviciile şi produsele oferite clienţilor din industria retail sau corporate.

Soluţia Sibcor permite unei bănci să-şi crească nivelul de profitabilitate şi eficienţă, gestiunea eficientă a clienţilor, o platformă pentru implementarea unor noi canale de distribuţie, securitate şi disponibilitate a informaţiei. Oracle împreună cu BNR au finalizat un proiect deosebit de important pentru sistemul bancar autohton, noul sistem de raportări SIR BNR.

Acest proiect are la bază platforma Services Oriented Architecture din Oracle Fusion Middleware. Rolul strategic al componentei IT în bănci devine cu atât mai important cu cât asistăm la un proces de globalizare şi standardizare în sistemul financiar internaţional. Reglementări precum Sarbanes - Oxley, standardul IFRS, acordul Basel II, cât mai ales concurenţa şi convergenţa cu standardele Uniunii Europene vor determina instituţiile financiar-bancare să adopte soluţii informatice complexe, verificate şi standardizate.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite